Vanwege lekkage worden van de Volkswagen Passat diesel uit 2008 met motorcode ‘BLS’ de krukaskeerring en het dubbelmassavliegwiel vervangen. Na de reparatie start de motor van de Passat D-variant wel, maar slaat hij niet meer aan. Het blijkt dat de krukaskeerring niet zomaar vernieuwd kan worden.
Uitlezen met de diagnoseapparatuur leert dat in het motormanagementsysteem foutcode P3007: ‘Nokkenaspositiesensor signaal ontbreekt’ opgeslagen is. Volgens de Automotive Techline helpdesk is het voor de hand liggend dat deze foutcode ontstaan is omdat er iets mis is gegaan tijdens het monteren van de signaal-ring. Deze fout komt vaker voor.
Montage-instructie
Als je bij mijngrossier.nl een nieuwe krukaskeerring bestelt, wordt daar altijd een montage-instructie bijgeleverd. In de instructie over de montage van de ring -in dit geval van de Volkswagen Passat-, valt onder andere te lezen dat hierbij speciaal gereedschap gebruikt moet worden.
Om uit te sluiten dat foutcode 3007 door de krukassensor of nokkenassensor veroorzaakt wordt, kun je met een oscilloscoop controleren of de sensoren goede signalen afgeven. Als een van de sensoren geen signaal geeft, is hij stuk. Als beide sensoren wel een signaal geven, dan is er een probleem met de montage signaal-ring of de ring zelf.
De monteur neemt de montage-instructie opnieuw door, maar kan zich niet voorstellen dat er tijdens het vervangen van de keerring iets fout gegaan is. Het is namelijk essentieel dat de krukas op de juiste positie staat voordat de keerring gedemonteerd en vervangen wordt.
Controleer krukaspositie
Als de krukas niet op de juiste positie staat voordat de keerring vernieuwd wordt, kun je deze wel met speciaal gereedschap monteren. Maar dan klopt de stand niet. Als de stand van de ring en de krukas ten opzichte van elkaar niet correct zijn, klopt het inspuittijdstip niet en slaat de motor niet aan.