Het is zonder enige twijfel goed dat steeds meer auto’s uitgerust worden veiligheids- en rijhulpsystemen. Waar vroeger mensen tijdens een ongeval dood gingen of ernstig letsel opliepen, blijven ze nu dankzij systemen die ongelukken voorkomen en onoplettende bestuurders helpen steeds vaker ongeschonden. Het nadeel is dat de technologie in de systemen voertuigen en reparaties steeds duurder en in de toekomst zelfs onbetaalbaar maken.
Airbags en sensoren
Volgens Bob Tschippert van de Amerikaanse verzekeringsmaatschappij Risk Theory hebben de geavanceerde systemen reparaties zo duur gemaakt, dat auto’s na een aanrijding steeds vaker en sneller totall loss verklaard worden. “Als je vroeger in een kop-staart aanrijding terecht kwam, had je schade aan de voorkant en de motor. Maar met alle airbags die nu afgaan ben je zo een paar duizend euro verder. En als er dan ook nog wat sensoren kapot zijn, worden de kosten alleen maar nog hoger.”
Amerikaanse en Europese overheden voorspellen daarbij dat we in de toekomst steeds meer kilometers gaan rijden. En in groeimarkten zoals China krijgen steeds meer mensen de kans om een auto te kopen. Als mensen meer gaan rijden en als meer mensen gaan rijden, blijft er minder ruimte over en zal het aantal ongelukken toenemen.
Totall loss criteria verschilt
Hoewel de criteria wanneer een auto totall loss is en hoe hij gerepareerd moet worden per verzekeringsmaatschappij verschilt, zien verzekeraars allemaal dat de reparatiekosten exponentieel toenemen. Dit is mooi voor de autofabrikanten die weer meer onderdelen kunnen verkopen en de aftermarket onderdelenleveranciers.
4 Comments
Vergelijk het maar met sportwagens.
Daar betaal je doorgaans meer voor bij onderhoud dan bij personenwagens.
Vraag aan een willekeurige Porsche rijder wat ze kwijt zijn aan een beurt bij een Porsche center. Een doorsnee KIA rijder kent andere onderhoudsnota’s, maar ook zij zullen op ten duur duurder uitzijn als hun Zuid Koreaan veel airbags heeft, en slimme veiligheidssystemen.
Aan de andere zijde van de medaille is dat met een scala aan veiligheidssystemen je de kans heb schade te rijden vele malen kleiner is dan dat je met een youngtimer opstap bent.
Bedankt voor dit interessante artikel. Ik geloof zelf ook dat het in de toekomst lastiger wordt om je auto te laten repareren bij een willekeurige garage. Vooral met nieuwe hybride en elektrische auto’s.
Interessant artikel over technologie en hoe dat autoreparaties duurder maakt. Ik hoor dit ook regelmatig om mij heen. Onderhoud plegen aan elektrische auto’s vergt meer werk en lastigere technieken. Ook zijn problemen niet altijd makkelijk te vinden.
Tijden veranderen en ook in de auto industrie is er veel gaande. Ik vraag mij ook af wat ik in de toekomst ga betalen voor een onderhoudsbeurt bij mijn garage. Ook vraag ik mij af of men in de toekomst nog wel verstand heeft van mijn oldtimer? We zullen het gaan meemaken!