De Toyota Camry is compleet vernieuwd, maar belangrijker nog: door het wegvallen van de Avensis is hij na 15 jaar afwezigheid weer leverbaar in ons land. Deze ruime sedan, inmiddels de achtste generatie, tilt volgens Toyota ‘hybride rijden naar een hoger niveau’. Wij zochten tijdens een uitgebreide test uit of dit grootspraak of toch de realiteit is.
Groots in de US
De Camry is al sinds jaar en dag een van de best verkochte modellen in Amerika. Met betrouwbare Japanse techniek, veel ruimte en the look and feel die onze overzeese autoliefhebbers weten te waarderen, werden er de afgelopen 20 jaar gemiddeld zo’n 400.000 exemplaren jaarlijks in de USA verkocht.
Maar Europeanen kijken anders tegen auto’s aan. Wij zijn hier strenger als het gaat om afwerking, maar vooral ook als het gaat om wegligging en ervaring. En ook zaken als verbruik, milieubewustheid spelen op dit continent, en zeker in ons land, een veel grotere rol.
1 aandrijflijn
Om in te spelen op de groeiende vraag naar zuinige modellen levert Toyota de Camry maar in één motorisering in ons land: de 2.5 Hybrid. Hierbij wordt een 2,5-liter viercilinder plus elektromotor gekoppeld aan Toyota’s eigen CVT-versnellingsbak. Deze combinatie, 218 pk sterk, is sterk verwant aan de Lexus 300H aandrijflijn, die we eerder aan de tand hebben mogen voelen.
Deze aandrijflijn weet de 1.595 kilogram zware Camry in 8,3 seconden naar de 100 km/u te brengen, met een topsnelheid van 180 km/u. Maar om meteen duidelijkheid te verschaffen: je koopt een Camry niet om zijn sportieve aspiraties.
Zuinige cruiser
De Camry is namelijk volledig ontworpen en bedoeld als comfortabele cruiser. Een auto om in alle rust en geriefelijkheid grote afstanden af te leggen. En dat doet hij dan ook met verve. Een lange wielbasis, gecombineerd met een fijn onderstel zorgt voor veel rust in de auto, wat nog eens versterkt wordt door de stille motoren en uitstekende geluidsisolatie. Een rijervaring die sterk doet denken aan de veel duurdere Lexus ES.
De auto is als hybride daarbij ook nog eens werkelijk zuinig. Tijdens onze testperiode haalden wij, met af en toe stevig doorrijden, een gemiddelde van 1 op 18. En als je werkelijk oplet en de rijsuggesties die het dashboard aangeeft, opvolgt, dan haal je zonder veel moeite 1 op 20.
Uiterlijk en innerlijk
Het uiterlijk van de 2019 Camry ligt mooi in lijn met nieuwe modellen als de RAV4 en de Corolla. Duidelijke Japanse scherpe lijnen vormen het indrukwekkende front, terwijl de zijkant en achterzijde veel rustiger en kalmer zijn.
Het interieur is duidelijk geïnspireerd op Amerikaanse wensen, wat geenszins iets negatiefs hoeft te zijn. Het is wellicht niet de meest hippe vormgeving, maar alles zit erop en eraan, gemaakt van goede materialen met een hoog afwerkingsniveau.
Een van de allergrootste pluspunten van de Camry is de ruimte. Zowel voor- als achterin hebben zelfs grote volwassenen alle ruimte die je maar kan wensen, zowel voor benen als hoofd. De stoelen zijn groot en breed en duidelijk meer bedoeld voor comfort dan het op de plek houden van de inzittenden tijdens sportief stuurwerk.
Modern
Natuurlijk heeft Toyota de Camry voorzien van alle moderne rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, Blind Spot Monitoring, automatisch noodremsysteem, Lane Departure Warning en parkeersensoren. Maar ook zaken als automatisch grootlicht en Rear Cross Traffic Alert dragen bij aan comfort en veiligheid.
Het infotainmentsysteem is volledig, met navigatie, bluetoothfunctionaliteit en een fijn klinkend JBL-geluidssysteem. Helaas is de Camry echter nog niet voorzien van Apple Carplay en Android Auto.
Conclusie
De Toyota Camry is een fijn rijdende comfortabele sedan, die veel ruimte combineert met een zuinige aandrijflijn. En met een vanaf prijs van slechts 39.995,- euro, is niet alleen het rijden maar ook de aanschaf voordelig. Het zal ons dan ook niet verbazen als de Camry het goed gaat doen in de zakelijke markt. Of het hybride rijden naar een hoger niveau tilt is arbitrair, maar het maakt hybride rijden zeker tot een serieuze optie voor veel mensen.
Toyota Camry 2.5 Hybrid
Motor: 2.487 cc viercilinder benzine + elektromotor
Vermogen: 218 pk
Koppel: 221 Nm
Transmissie: CVT
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 180 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,3 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.595 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 18
CO2-uitstoot: 101 g/km
Energielabel: A
Prijs vanaf: 39.995,- euro
Prijs testauto: 47.495,- euro
1 Comment
Eén minpunt en een serieuze volgens mij is dat er geen geheugen op de bestuurdersstoel te verkrijgen is. Men kan aannemen dat men het er niet standaard op zet maar men zou het toch in een pakket moeten aanbieden.
Wetende dat de concurrentie dit allemaal al heeft voorzien.