Twitter Facebook Instagram
    Trending
    • Blog Bert Pennock: Geef Karma geen kans
    • Rijtest elektrische Fiat 500
    • Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid
    • Mercedes-Benz E-Klasse 200 d, perfectie geperfectioneerd
    • Blog Bert Pennock: Motorolie, dieselolie of beiden?
    • Met de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 1
    • Met de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 2
    Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Auto Elektrisch 30-06-2016Geen reacties

    Tesla Model S P90DL Ludicrous computer op wielen met raketaspiraties

    By Rob Blom

    Met 510 pk achter- en 262 pk voorin, 967 Nm trekkracht en een acceleratie van 0 naar 100 in drie seconden in de Ludicrous (letterlijke betekenis: Belachelijk) mode en Autopilot is de Tesla Model S P90DL een computer op wielen met raketaspiraties. Dat was mijn conclusie na vier enerverende dagen spelen met deze gadget.

    Dat je een Tesla Model S in de randstad tegenkomt, is meer regel dan uitzondering. De volledig elektrische coupévormige sportsedan vindt door gunstige fiscale voordelen gretig aftrek bij zakelijke rijders en wordt volop ingezet als taxi op en rondom luchthaven Schiphol.

    Rijbewijs- en omgevingskiller

    De ‘P’ in P90D staat voor ‘Performance’, het lithium-ion accupakket is 90kWh groot, de ‘D’ geeft aan dat op dit model op iedere as gebruik maakt van een elektromotor om de wielen aan te drijven en ‘L’ betekent ‘Ludicrous’. In andere woorden, het is een digitaal geregelde all-wheel-drive. Mijn Model S heeft daarbij software die zorgt dat de elektromotoren nog meer kracht uit het accupakket kunnen halen. Dit resulteert in een angstaanjagend acceleratievermogen vanuit stilstand tot de begrensde topsnelheid van 250 kilometer per uur.

    Tesla Model S P90D computer op wielen met raketaspiraties schuin Driving-DutchmanEcht goed voor je rijbewijs en omgeving is dit niet. Je wil niet één, twee of drie keer hard accelereren. Je wil dit continue doen, het versnellingsgevoel is echt waanzinnig. De verkeersdrukte laat dit echter zelden toe en bovendien is er veel stroom nodig om de kracht op de vier wielen over te brengen. De 509 kilometer actieradius die Tesla volgens NEDC norm opgeeft, loopt na een paar keer voluit accelereren redelijk hard terug.     

    Stuur stevig vasthouden!

    Door de kracht die de elektromotoren leveren is het wel zaak dat je het stuur de eerste 100 meter met beide handen stevig vasthoudt. Het luchtgeveerde onderstel en de dikke banden geven de Tesla optimale stabiliteit en maximale grip zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan.

    Tesla Model S P90D computer op wielen met raketaspiraties dashboard Driving-DutchmanHet regeneratieve remsysteem en de gigantische remklauwen in de wielen zorgen er voor dat je ook weer zo snel mogelijk stil staat. Het lage zwaartepunt van de batterij in de bodem van de auto in combinatie met de luchtvering, zorgt ervoor dat de Tesla goed op de weg blijft liggen en niet overhelt in snel genomen bochten. De demping van het onderstel is aan de stevige kant.

    Minimalistisch interieur

    Het dashboard van de Tesla Model S is minimalistisch en heeft maar twee drukknoppen, één voor de waarschuwingslichten en één om het dashboardkastje te openen. Achter het stuur zitten de bedieningen voor knipperlichten, ruitenwissers en de voor- en achteruitversnelling. Alle informatie wordt duidelijk weergegeven op het digitale display in de cockpit. Rijmodi, ventilatie, panoramadak en entertainment bedien je via een immens scherm zo groot als twee iPad Pro’s. Het Tesla operating system werkt goed, met slechts af en toe een hapering.

    Tesla Model S P90D computer op wielen met raketaspiraties cockpit Driving-DutchmanDe stoelen zitten comfortabel, alleen de hoofdsteunen zijn wat smal. En die heb je af en toe toch nodig als je een of ander snel apparaat naast je hebt staan. In de Tesla hoor je nauwelijks rijwind. Wel worden geluiden van de banden die op de snelweg over dwarsrichels rijden goed hoorbaar doorgegeven. 

    Conclusie

    Het is gewoon gaaf om een keer met een Tesla Model S P90DL gereden te hebben. Het had van mij wel langer mogen duren ook. Maar net als met andere elektrische auto’s ben je afhankelijk van beschikbaarheid van stroom. In de Tesla ben ik iets minder snel zenuwachtig omdat hij een flinke actieradius heeft. En die actieradius zal in de nabije toekomst alleen maar toenemen. Tesla loopt voorop als het gaat om elektrisch rijden gecombineerd met zeer sportief design. Dat pakken ze Elon Musk niet meer af.

    Tesla Model S P90D computer op wielen met raketaspiraties front Driving-DutchmanPlus
    + Design
    + Beleving
    + Acceleratie

    Min
    – Bandengeluid
    – Rijbewijskiller
    – Elektrisch

    Tesla Model S P90D computer op wielen met raketaspiraties front zij Driving-DutchmanInformatie

    Merk: Tesla
    Model: Model S 
    Type: P90DL
    Prijs vanaf: € 126.400  
    Prijs testauto: € 162.550  
    Motor: elektromotor
    Versnellingsbak: traploos (elektromotor) 
    Brandstof: stroom
    Topsnelheid: 250 km/h
    Vermogen: 510 pk achter, 262 pk voor
    Koppel: 967 Nm
    Prestaties: 0-100 km/u : 3,0 sec. (Ludicrous Speed-upgrade)

    Tesla Model S P90D computer op wielen met raketaspiraties achterkant Driving-Dutchman

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp

    Related Posts

    Blog Bert Pennock: Geef Karma geen kans

    Rijtest elektrische Fiat 500

    Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!

    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Video: Jaguar F-PACE P300 2019

    Aanmelden nieuwsbrief


    advertorial
    Meest gelezen
    20-08-2015

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    04-06-2014

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    02-11-2013

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    24-06-2015

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Nu op Twitter @drivingdutch
    • drivingdutch Blog Bert Pennock @FSEBV: Sjoemelen met de verzekering vraagt om Karma. 😎 t.co/myY3t8xo5X t.co/0LcvLFWQTm Tijd geleden 14 Dagen via Twitterrific for Mac Reply - Retweet - Favoriet
    • Eerste impressie van de volledig elektrische Fiat 500 t.co/QrCHjnJqVc @fiat #Ev #fiat500 #elektrisch… t.co/gPNaEkPFpw Tijd geleden 82 Dagen via Twitter Web App Reply - Retweet - Favoriet
    • Vond je de Toyota Yaris altijd maar een wat saaie auto? Dan gaat deze nieuwe je verbazen. Lees onze uitgebreide rij… t.co/20cc21G4JK Tijd geleden 108 Dagen via Twitter Web App Reply - Retweet - Favoriet
    • Recent reden we met de allereerste gestekkerde Jeep. Wat we er van vonden lees je op de site!… t.co/0PufUAnKUG Tijd geleden 113 Dagen via Twitterrific for Mac Reply - Retweet - Favoriet
    • Test Mercedes-Benz E-Klasse 200 d. Perfectie geperfectioneerd? t.co/WAbG902Eo3 #test #autotest #testauto… t.co/iYA8Ikzsro Tijd geleden 126 Dagen via Twitterrific for Mac Reply - Retweet - Favoriet

    Volg @drivingdutch op twitter.

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Auteurs
    Rob Blom
    Rob Blom
    Yuri Van Koeveringe
    Yuri Van Koeveringe
    Reacties
    • Yuri Van Koeveringe op Toyota PROACE, terug van weggeweest
    • Nomden zonwering op Toyota PROACE, terug van weggeweest
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Michiel op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2021 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld

    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

    Non-necessary

    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?