Als je de achterdeuren van de Tesla Model X ziet opengaan, dan waan je je in de toekomst. En daar zit je dan niet ver naast. Want wat Elon Musk en zijn bedrijf laten zien met deze SUV is niets minder dan een ‘window into the future’. Futuristisch
Ook zonder zijn ‘falcon wing doors’ opengeklapt, is de Model X een bijzondere en futuristische verschijning. Mooi is misschien niet het goede woord, maar indrukwekkend is hij zeker. Direct opvallend is het ontbreken van een echte grill, die niet nodig is in deze volledig elektrisch aangedreven auto.
Van de zijkant oogt de X wel vrij groot, hoewel de aflopende daklijn er weer iets elegants inbrengt. De achterkant, de kant die je het vaakst zal zien (hij is erg snel namelijk), is iets traditioneler met mooie achterlichten en een subtiele spoiler die automatisch omhoog komt.
De stoelen uit de Thunderbirds
Ook binnenin stelt de Model X niet teleur. Omgeven door een hoop carbon, vind je een enorm touchscreen dat als een mega iPad de hele auto bestuurt. Op twee kleintjes na, vind je nergens op het dashboard knoppen, alles gaat via het touchscreen.
Erg gaaf zijn ook de kuipstoelen die niet zouden misstaan in één van de raketten van de Thunderbirds. Gelukkig zitten ze ook nog eens heerlijk en door de slimme vorm nemen ze vrij weinig ruimte in beslag, waardoor er vijf, zes of zeven stoelen in de X passen. En door wederom slimme uitsparingen in het dak passen op alle stoelen volwassenen, zelfs in de zevenzits-configuratie van de testauto. Wel lever je flink in op kofferruimte, die zelfs met de achterste stoelen naar voren niet heel groot is. Maar omdat voorin de auto geen brandstofmotor zit, heb je ook hier een behoorlijke opbergplaats, waardoor je in totaal toch een flinke 2.180 liter aan bagageruimte hebt.
Een echt bereik
De Model X wordt in vier uitvoeringen geleverd: de 75D, de 90D, de 100D en het topmodel en tevens mijn testauto, de P100D. Zelfs in de simpelste uitvoering heb je een bereik van 417 kilometer en met het model waar ik in reed, loopt dat zelfs op tot 542 kilometer.
Natuurlijk is dit bereik sterk afhankelijk van je snelheid, mate van optrekken en of je de airco gebruikt, maar zonder veel gekkigheid is 400 kilometer makkelijk haalbaar. En dat maakt deze X samen met de Model S waar we eerder mee reden één van de weinige echt bruikbare elektrische auto’s.
Warp-speed
Maar hoe indrukwekkend dit bereik ook mag zijn, de werkelijke verbazing komt pas zodra je de Model X P100D in Ludicrous Mode zet en vol accelereert. In 3,1 seconden bereik je de 100 kilometer per uur en dat is voor een auto van dit formaat bijzonder snel. Echter niet alleen de snelheid, maar vooral ook de manier waarop deze behaald wordt, is mind-boggling.
Want met direct het maximale koppel op alle vier de wielen wordt je gelanceerd alsof je aan boord van de USS Enterprise uit Star Trek in warp-speed gaat. In een lineaire streep wordt je naar de horizon gekatapulteerd met niets anders dan een compleet verbaasde grijns op je gezicht.
En dat maximale koppel is altijd beschikbaar, wanneer je het elektropedaal maar indrukt. Voet naar beneden en je hoofd wordt tegen je hoofdsteun aan gedrukt, direct en altijd. Even inhalen wordt gewoon een feest, omdat je iedere keer deze stille maar machtige power kan voelen. Let wel op: continu vol optrekken van nul naar 100 kilometer per uur kost je behoorlijk wat rijbereik.
Perfectie of toch niet?
Hoewel de Model X geen gelijke kent in optrekken in een rechte lijn, zijn er door Tesla nog wel wat verbeteringen aan te brengen aan de wegligging. Natuurlijk is het een enorme uitdaging om zoveel gewicht en zoveel power goed op de weg te krijgen, waardoor je als fabrikant al snel genoodzaakt bent stevige vering en demping te monteren. Maar waar concurrenten als BMW en Porsche dit prima weten te combineren met comfort, is de X een stuk stugger en harder. Op een slecht wegdek, maar vooral bij verkeersdrempels kan dit op den duur oncomfortabel aanvoelen, zelfs met de hightech luchtvering. En in bochten is het niet de scherpst sturende SUV die er is.
Heel goedkoop is de Model X ook niet. Voor de P100D uitvoering (degene die je wilt hebben) betaal ja vanaf 161.885 euro, waarbij je hem voor vanaf 1.550 euro per maand kunt leasen. Mijn testauto was full options en kwam op een totaalbedrag van 195.435 euro uit.
Gave features
Op de Model X zitten zoveel gave features, te veel om op te noemen. Maar een aantal wil ik jullie toch niet onthouden. Wat te denken van het op druk kunnen brengen van de cabine om te kunnen rijden in steden met veel smog. Of de internetbrowser, waarmee je als op een smartphone kunt surfen in de auto (en de Driving-Dutchman website kunt checken). Of alle hardware die al aanwezig is om autonoom te kunnen rijden. Of de deur van de bestuurder die automatisch open en dicht gaat.
Conclusie
De Tesla Model X is een uitzonderlijke auto. Onaards snel, zijn tijd (ver) vooruit en een unieke beleving om in te rijden. Daarnaast volop ruimte voor zeven personen en een bereik waarmee je in ieder geval in ons land altijd mee thuiskomt. En tevens de eerste volledig elektrische auto die een volwaardige trekauto is met een maximaal trekgewicht tot 2.250 kilogram. Je betaalt hier dan ook goed geld voor, maar is dit werkelijk veel om te rijden in een auto uit de toekomst?
Informatie
Merk: Tesla
Model: Model X
Uitvoering: P100D
Aandrijving: Elektromotor
Accupakket: 100 kWh
Vermogen: 612 pk, 967 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 3,1 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Versnellingsbak: 1 versnelling
Prijs vanaf: 104.200 euro
Prijs testauto: 195.435 euro
1 Comment
Het is een keuze. In guldens komt een model X met p100 uit op een half miljoen guldens.
Voor zo’n bedrag moet een auto stage of the art zijn en de tijd ver vooruit.
Ik ken auto’s die €10.000 kosten en dat zijn, al is het wel een Honda CR-Z.
De model X vind ik prachtig om te zien, maar hebben wil ik de Honda Clarity. FC-X.