Er is een nieuwe BMW 3-serie en dat is altijd groot nieuws. Het populaire model heeft een naam hoog te houden als het gaat om (sportieve) rijeigenschappen en kwaliteit. Om te kijken of dat gelukt is, deden wij een test met de nieuwe BMW 330i.
Test BMW 330iDoorontwikkeling van het design

Het ontwerp van de nieuwe 3-serie is duidelijk een doorontwikkeling vanuit de oude. We zien soortgelijke lijnen, maar merken al snel op dat de nieuwe scherper en iets eleganter is. Zet je de oude ernaast, dan zie je in één oogopslag dat de gehele carrosserie nieuw is.

Zo heeft hij een andere neus met mooiere lichtunits en een compleet nieuwe achterkant met zeer fraaie nieuwe achterlichten. De lijn over de zijkant is ook weer net iets mooier, strakker en frisser. Wat ons betreft qua design een zeer geslaagd model.

Maar het is niet alleen maar mooier geworden, de nieuwe carrosserie heeft ook nog eens een 25 procent grotere torsiestijfheid en is 20 kilo lichter dan die van het vorige model.
Test BMW 330iInterieur

Ook in het interieur is veel aangepast. Zo zien we een compleet vernieuwd dashboard, dat een stuk moderner is. De tellerunits kennen we uit de BMW X5 en weerspiegelen de stand waarin je de auto hebt gezet: Eco, Normaal of Sport (Plus).

Ook de middenconsole is vernieuwd, net als de airco-unit en de uitstekende zittende lederen sportstoelen. Voor alles, werkelijk alles, zijn hoogwaardige materialen gebruikt die bijzonder goed in elkaar gezet zijn. Ook op dit vlak is de nieuwe 3-serie weer net een toefje beter dan de oude en legt de lat voor de concurrentie bijzonder hoog.
Test BMW 330iMotor

Wij hadden het geluk op pad te gaan met de 330i. Helaas betekent dit niet zoals in vervlogen tijden dat we een 3.0-liter zes in lijn in het vooronder vinden, maar een 2.0-liter viercilinder TwinTurbo. Maar met 258 pk en 400 Nm is dat geenszins behelpen.

Want wat een fenomenale motor is dit! Het maximale koppel is al vanaf 1.550 tpm beschikbaar waardoor je altijd meer dan voldoende kracht hebt om maximaal te accelereren. Niet voor niets sprint de 330i in 5,8 seconden naar de 100 km/u en heeft hij een top van 250 km/u.

En als dit motorblok dan ook gekoppeld is aan de steengoede en razendsnelle achttraps automaat, dan heb je werkelijk niets te klagen. Deze bak schakelt precies wanneer hij moet, maar reageert ook zeer snel als je ‘m zelf eens bedient.
Test BMW 330i

De andere motoren

Naast de 330i is de nieuwe 3-serie ook leverbaar als minder krachtige 320i met 184 pk of sterkere M340i xDrive met 374 pk. Daarnaast geloven de Duitsers nog steeds in diesels, waardoor de 3-serie leverbaar is in 4 dieselvarianten:

De instapdiesel is de 318d met 150 pk, daarboven vinden we een 320d en 320d xDrive met 190 pk en een 265 pk sterke 330d. Daarnaast komt er in de loop van dit jaar ook nog een 330e plug-in hybride met een gecombineerd vermogen van 252 pk en een elektrisch bereik van 59 kilometer.

Wegligging

Zoals gezegd heeft de nieuwe 3-serie een naam hoog te houden als het gaat om rijdynamiek en daarin stelt hij op geen enkel moment teleur. De wegligging is goed, erg goed en de mate van grip is buitengewoon. Met de traction control uit zijn de grenzen van grip te verkennen, maar die lagen een heel stuk verder weg dan wij dachten. En daar voorbij reageert de auto bijzonder voorspelbaar.

Wat daarnaast tot groot genot lijdt, is de manier waarop de auto zijn sportiviteit combineert met een grote mate van comfort. Onvolkomenheden in de weg worden gladgestreken en zelfs met hoge snelheid door een bocht, blijft de auto volkomen kalm bij kuilen of hobbels in de weg.
Test BMW 330i

Luxe

Als testers hebben wij altijd het geluk dat de importeurs de auto volhangen met werkelijk alle opties die er maar te krijgen zijn. We noemen er een paar op: verwarmde elektrische lederen sportstoelen, een open dak, een oorstrelend Harman Kardon Surround Sound Systeem, verwarmd stuur, geluidswerende zijruiten, ambiance verlichting, enz.

Met al deze opties tover je de 3-serie in no-time om tot een bijzonder luxe voertuig die jou als bestuurder of als passagier niets tekort doet komen. Echter, en dit zal niet als verassing komen, de teller gaat dan snel lopen. Want op onze testauto met als basisprijs (ex bpm ex btw) 36.900,- euro, zat bijna 20.000,- euro (ex btw) aan opties.
Test BMW 330iConclusie

De nieuwe BMW 330i is wéér beter dan de oude. Het nieuwe ontwerp staat de auto bijzonder goed en ook het interieur is weer helemaal van deze tijd en de toekomst. De 2.0-liter TwinTurbo is een juweel van een motor, zeker in combinatie met de sportieve automaat. De wegligging is fenomenaal, misschien wel de beste in zijn klasse, hoewel de Alfa Romeo Giulia aardig in de buurt komt. Maar waar de 3-serie werkelijk in excelleert is in zijn kwaliteit. Niet alleen in materiaalgebruik, maar vooral in het rijden. En dat maakt hem tot een echte 3-serie.

BMW 330i

Motor: 1.998 cc TwinTurbo viercilinder benzine
Vermogen: 258 pk bij 5.000 tpm
Koppel: 400 Nm bij 1.550 tpm
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: achterwiel
Topsnelheid: 250 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,8 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.445 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 1 op 17,2
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 13,5
CO2-uitstoot: 132 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 48.222,- euro
Prijs testauto: 73.310,45  euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: