De DS 3 CROSSBACK is geen auto voor iedereen. Hij is duidelijk niet bedoeld als een eenvoudig vervoersmiddel voor de massa, maar is veel meer een designstatement, een uiting van smaak. Wij dompelden ons een week onder in dit toonbeeld van Frans Avant-gardisme.
test DS 3 CrossbackNeem je tijd

Een DS 3 CROSSBACK stap je niet zomaar in. Je neemt eerst de tijd om het uiterlijk van de auto in je op te laten nemen. En die tijd heb je ook nodig, want er gebeurt ontzettend veel. Van werkelijk alle kanten druipt het vooruitstrevende design van de kleine compacte crossover.

De voorzijde bestaat uit een grote zwarte grille met daarin de prachtig stilistisch vormgeven letters van het op zichzelf staande merk DS. Aan de buitenkant van de diamantvormige koplampen – de diamant is een steeds terugkerend motief- lopen verticale LED-dagrijlichten in een grote knik naar beneden. Ze zorgen ervoor dat de neus van de auto veel groter en breder aanvoelt dan hij daadwerkelijk is.
test DS 3 CrossbackWat een design!

De zijkant wordt vooral gekenmerkt door de knik in de achterste zijruiten, die al onderdeel van de DS designtaal is sinds de oude DS 3. De handgrepen zijn fraai in de auto verwerkt en springen uitnodigend open zodra de auto ontgrendeld wordt.

De achterkant is wat ons betreft het meest geslaagd. Super strakke achterlichten (LED is een optie) worden met elkaar verbonden door een smalle maar krachtige band waarop de naam CROSSBACK te lezen is. Vlak onder de lichten, helemaal op de buitenkant zijn scherpe inkepingen gemaakt die de auto een enorme breedte meegeven. Dat een dusdanig uitbundig en onconventioneel design in deze mate op een straatauto is toegepast, getuigt van lef en originaliteit.
test DS 3 CrossbackInterieur

Ook in het interieur lijkt het alsof de ontwerpers volledig de vrije hand hebben gekregen. In eerste instantie kan het wat overweldigend zijn, maar naarmate je er langer in verblijft, wordt het kalmer en begrijp je de gedachte erachter steeds meer. Achter het prettig aanvoelende stuur ligt een klein digitaal scherm heel diep in het dashboard omgeven door de scherpe vouwen van een diamant. Het lijkt wat aan de té kleine kant, maar door een slimme indeling van de informatie – overigens zelf in te delen – werkt het in de praktijk prima.

Bovenop het midden van het met alcantara beklede dashboard, dat zich om de bestuurder en passagier heen vouwt, zorgt een 10,2 inch touchscreen voor alle infotainment. Een reeks van glimmende en matte diamantvormige touchknoppen eronder zorgen voor de bediening van de verschillende systemen. De stoelen, bekleed met een uniek en zeer gecompliceerd patroon, zitten comfortabel, ook op wat langere afstanden.
test DS 3 CrossbackDe motor en versnellingsbak

De DS 3 CROSSBACK wordt geleverd met drie verschillende typen aandrijving: benzine, diesel en zelfs volledig elektrisch. Wij gingen op pad met de 130 pk sterke 1.2-liter turbo benzine gekoppeld aan een achttraps automaat.

De motor, die we onlangs nog tegenkwamen in de Peugeot 208, doet ook in de DS 3 CROSSBACK prima zijn werk, begeleid door een donker roffeltje. Het maximale koppel van 230 Nm wordt vroeg bereikt waardoor je altijd voldoende kracht tot je beschikking hebt om redelijk vlot op te trekken.

Ook de combinatie met de achttraps automaat beviel ons prima. De bak schakelt soepel en snel en meestal ook op de juiste momenten. Hij lijkt alleen wat moeite te hebben als je de auto in de sportstand zet en wat feller rijdt. Terugschakelen gaat dan soms net iets te laat.
test DS 3 CrossbackOnderstel

Sportief rijden is sowieso niet iets waar de DS 3 CROSSBACK heel erg van houdt. In snelle bochten hangt hij flink over en verliest sneller dan wenselijk de grip op de voorbanden, met onderstuur als resultaat.

Het is duidelijk dat het onderstel meer gericht is op het verlenen van comfort, maar ook daar laat hij soms wat steken vallen. Over het algemeen worden grote oneffenheden en drempels goed weg geveerd, maar kleine kuilen en gaten worden vrij hard doorgegeven in het interieur. Niet een heel groot probleem, maar het loopt niet helemaal synchroon met de luxebeleving van de rest van de auto.

Conclusie

De DS 3 CROSSBACK is een extraordinaire auto met een meer dan uniek design. Voor velen zal het iets te veel van het goede zijn, maar de connaisseur zal dit zeker op waarde weten te schatten. Het interieur is al even uitbundig vormgegeven als de buitenkant en ademt Franse luxe uit. De motor doet zijn werk prima en ook de automaat is aan te raden. Het is spijtig dat het onderstel niet net zo tot de verbeelding spreekt als het design, dat had ‘m helemaal af gemaakt. Voor deze Franse exclusiviteit wordt wel een stevige prijs gevraagd. De vanaf prijs is 30.990,- euro met een 100 pk PureTech turbo benzine, maar met een sterkere motor, automatische versnellingsbak en wat van die heerlijke luxe opties, zit je zo tegen de 45.000,- euro aan. En dat is stevig voor een auto in dit segment. Maar, je rijdt dan wel iets heel bijzonders.
test DS 3 Crossback

DS 3 CROSSBACK PureTech 130 Automatic Performance Line

Motor: 1.199 cc driecilinder turbo-benzine
Vermogen: 130 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
Transmissie: automatische acht-versnellingsbak
Topsnelheid: 196 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 9,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.180 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 13,5
CO2-uitstoot: 110 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 30.990,- euro
Prijs testauto: 41.140,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo 159 Ti, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: