Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    test DS 3 Crossback
    By Yuri Van Koeveringe

    Test DS 3 CROSSBACK, speciaal voor connaisseurs

    Auto 24-02-2020Geen reacties

    De DS 3 CROSSBACK is geen auto voor iedereen. Hij is duidelijk niet bedoeld als een eenvoudig vervoersmiddel voor de massa, maar is veel meer een designstatement, een uiting van smaak. Wij dompelden ons een week onder in dit toonbeeld van Frans Avant-gardisme.
    test DS 3 CrossbackNeem je tijd

    Een DS 3 CROSSBACK stap je niet zomaar in. Je neemt eerst de tijd om het uiterlijk van de auto in je op te laten nemen. En die tijd heb je ook nodig, want er gebeurt ontzettend veel. Van werkelijk alle kanten druipt het vooruitstrevende design van de kleine compacte crossover.

    De voorzijde bestaat uit een grote zwarte grille met daarin de prachtig stilistisch vormgeven letters van het op zichzelf staande merk DS. Aan de buitenkant van de diamantvormige koplampen – de diamant is een steeds terugkerend motief- lopen verticale LED-dagrijlichten in een grote knik naar beneden. Ze zorgen ervoor dat de neus van de auto veel groter en breder aanvoelt dan hij daadwerkelijk is.
    test DS 3 CrossbackWat een design!

    De zijkant wordt vooral gekenmerkt door de knik in de achterste zijruiten, die al onderdeel van de DS designtaal is sinds de oude DS 3. De handgrepen zijn fraai in de auto verwerkt en springen uitnodigend open zodra de auto ontgrendeld wordt.

    De achterkant is wat ons betreft het meest geslaagd. Super strakke achterlichten (LED is een optie) worden met elkaar verbonden door een smalle maar krachtige band waarop de naam CROSSBACK te lezen is. Vlak onder de lichten, helemaal op de buitenkant zijn scherpe inkepingen gemaakt die de auto een enorme breedte meegeven. Dat een dusdanig uitbundig en onconventioneel design in deze mate op een straatauto is toegepast, getuigt van lef en originaliteit.
    test DS 3 CrossbackInterieur

    Ook in het interieur lijkt het alsof de ontwerpers volledig de vrije hand hebben gekregen. In eerste instantie kan het wat overweldigend zijn, maar naarmate je er langer in verblijft, wordt het kalmer en begrijp je de gedachte erachter steeds meer. Achter het prettig aanvoelende stuur ligt een klein digitaal scherm heel diep in het dashboard omgeven door de scherpe vouwen van een diamant. Het lijkt wat aan de té kleine kant, maar door een slimme indeling van de informatie – overigens zelf in te delen – werkt het in de praktijk prima.

    Bovenop het midden van het met alcantara beklede dashboard, dat zich om de bestuurder en passagier heen vouwt, zorgt een 10,2 inch touchscreen voor alle infotainment. Een reeks van glimmende en matte diamantvormige touchknoppen eronder zorgen voor de bediening van de verschillende systemen. De stoelen, bekleed met een uniek en zeer gecompliceerd patroon, zitten comfortabel, ook op wat langere afstanden.
    test DS 3 CrossbackDe motor en versnellingsbak

    De DS 3 CROSSBACK wordt geleverd met drie verschillende typen aandrijving: benzine, diesel en zelfs volledig elektrisch. Wij gingen op pad met de 130 pk sterke 1.2-liter turbo benzine gekoppeld aan een achttraps automaat.

    De motor, die we onlangs nog tegenkwamen in de Peugeot 208, doet ook in de DS 3 CROSSBACK prima zijn werk, begeleid door een donker roffeltje. Het maximale koppel van 230 Nm wordt vroeg bereikt waardoor je altijd voldoende kracht tot je beschikking hebt om redelijk vlot op te trekken.

    Ook de combinatie met de achttraps automaat beviel ons prima. De bak schakelt soepel en snel en meestal ook op de juiste momenten. Hij lijkt alleen wat moeite te hebben als je de auto in de sportstand zet en wat feller rijdt. Terugschakelen gaat dan soms net iets te laat.
    test DS 3 CrossbackOnderstel

    Sportief rijden is sowieso niet iets waar de DS 3 CROSSBACK heel erg van houdt. In snelle bochten hangt hij flink over en verliest sneller dan wenselijk de grip op de voorbanden, met onderstuur als resultaat.

    Het is duidelijk dat het onderstel meer gericht is op het verlenen van comfort, maar ook daar laat hij soms wat steken vallen. Over het algemeen worden grote oneffenheden en drempels goed weg geveerd, maar kleine kuilen en gaten worden vrij hard doorgegeven in het interieur. Niet een heel groot probleem, maar het loopt niet helemaal synchroon met de luxebeleving van de rest van de auto.

    Conclusie

    De DS 3 CROSSBACK is een extraordinaire auto met een meer dan uniek design. Voor velen zal het iets te veel van het goede zijn, maar de connaisseur zal dit zeker op waarde weten te schatten. Het interieur is al even uitbundig vormgegeven als de buitenkant en ademt Franse luxe uit. De motor doet zijn werk prima en ook de automaat is aan te raden. Het is spijtig dat het onderstel niet net zo tot de verbeelding spreekt als het design, dat had ‘m helemaal af gemaakt. Voor deze Franse exclusiviteit wordt wel een stevige prijs gevraagd. De vanaf prijs is 30.990,- euro met een 100 pk PureTech turbo benzine, maar met een sterkere motor, automatische versnellingsbak en wat van die heerlijke luxe opties, zit je zo tegen de 45.000,- euro aan. En dat is stevig voor een auto in dit segment. Maar, je rijdt dan wel iets heel bijzonders.
    test DS 3 Crossback

    DS 3 CROSSBACK PureTech 130 Automatic Performance Line

    Motor: 1.199 cc driecilinder turbo-benzine
    Vermogen: 130 pk bij 5.500 tpm
    Koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
    Transmissie: automatische acht-versnellingsbak
    Topsnelheid: 196 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 9,2 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.180 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 13,5
    CO2-uitstoot: 110 g/km
    Energielabel: C
    Prijs vanaf: 30.990,- euro
    Prijs testauto: 41.140,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleLege accu legt immobilizer-systeem Opel Corsa plat
    Next Article Toyota Auris hybrid maakt hels kabaal na grote onderhoudsbeurt (met video)

    Related Posts

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    By Rob Blom

    Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution

    By GastPublisher

    Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?