Mocht het je ontgaan zijn: DS is sinds 2015 een op zichzelf staand premium merk van autofabrikant Groupe PSA waar ook Citroën, Peugeot en Opel onder vallen. Vernoemd naar de oude populaire ‘snoek’ is DS de concurrentie aangegaan met premium merken zoals Mercedes-Benz, Volvo BMW, Audi en Lexus. Wij reden met de DS 7 CROSSBACK Plug-in Hybrid 4×4 en zochten uit of dit gelukt is.
Met de kernwaarden Electrification, Avant-garde design, Dynamic en Serene (dynamisch en comfortabel) driving én Refinement én Attention to Details probeert DS de wereld te veroveren. Om dit doel te bereiken, heeft DS een eigen directie, eigen modellen, een eigen designteam en eigen engineers die niets met Citroën te maken hebben. Hierbij is het wellicht aardig om te weten dat de hoofddesigner de Nederlander Ivo Groen is.
Guillochage-afwerking
Als we naar de DS 7 CROSSBACK kijken, kunnen we stellen dat het design – of het nu je smaak is of niet – geslaagd is. Niet in de eerste plaats om de elegante en tegelijkertijd stoere vorm van de auto, het raffinement zit ‘m volgens ons vooral in de immense hoeveelheid kleine opvallende details. Zo kom je bijvoorbeeld overal, van achterlichten tot de koplampunits, DS-logo’s of een detailtje in de vorm van een diamant of iets wat daar veel op lijkt tegen.
De diamantvorm is de basis van vrijwel alle design-elementen van de auto en lijkt in bijna ieder onderdeel van de 7 terug te komen. Het meest in het oog springende vinden wij de LED VISION koplampen met daarin drie diamantvormige lichtunits. Als je de portieren ontgrendelt verwelkomt de DS je door de units 180 graden heen en terug te draaien en een paarse gloed af te geven. In de laser-gegraveerde achterlichten zie je diepte en ze zijn bijna net zo fraai om te observeren als de koplampen.
B.R.M. klokje
Zo heeft onze DS rechtstreeks van de Franse catwalk afkomstige parel-stiksels in onder andere de met leder beklede stuur, dashboard-, stoel- en deurpanelen. Zelfs in de volumeknop van het 12,3 inch entertainmentsysteem zijn zwarte kristalvormige details verwerkt. Leuk bedacht is het B.R.M. klokje in het midden van het dashboard dat omhoog draait zodra de motor gestart wordt.
DS heeft er qua design enorm veel aan gedaan om de klanten bij de premiummerken vandaan te lokken en slaat op dit vlak zeker geen modderfiguur. Belangrijker nog zijn echter de prestaties en het gevoel in een auto die bepalen of hij ook daadwerkelijk premium is.
In de DS 7 CROSSBACK zit je prima, de stoelen geven goede steun en samen met het verstelbare stuur kun je altijd wel een fijne zitpositie creëren. De informatie in het instrumentenpaneel en op dashboard is voor de bestuurder goed zichtbaar en de instrumenten zitten allemaal goed binnen handbereik. Ook hier hebben de Fransen een goede slag geslagen en kunnen ze zich zonder meer premium noemen.
Komen we aan bij de prestaties. En daar geeft DS wat ons betreft een beetje toe op het gevestigde luxe premium segment. Je verwacht voor 70 duizend euro namelijk rust en stilte en een subliem rijgedrag. Nu is het niet zo dat de DS heel veel herrie maakt en niet lekker rijdt, maar zo stil en subliem als een Mercedes-Benz, BMW, Audi of Lexus is ie niet. Zo hoorden we tijdens het rijden continu de brom van, waarschijnlijk, de generator die de accu op moest laden en voelden we tegelijkertijd een lichte resonantie in de pedalen van de DS.
Met 300 pk vermogen (200 benzine, 100 elektrisch) en maar liefst 520 Nm trekkracht, gaat de plug-in DS lekker van z’n plek en zit je in 5,9 seconden op de 100 kilometer per uur. De vierwielaandrijving zorgt er hierbij voor dat de banden altijd maximale grip op de weg hebben en dat geeft vertrouwen tijdens het rijden. Je hebt altijd het gevoel dat je optimale controle over de auto hebt. Ook hier kan DS zich wat ons betreft prima meten met hun benchmark.
Een doordacht en prachtig stuk design en techniek gecombineerd waar volgens DS twee jaar ontwikkeling in zit. Wat meteen maar aangeeft dat de Fransen niet zomaar een auto neer wilden zetten. Design en attention to details moeten we ‘m nageven en elektrificatie zal ook nog wel gaan lukken. Maar dynamiek, serene driving en refinement verdienen nog wel wel wat puntjes van aandacht.
Deze elementen zijn niet slecht en liggen inderdaad op een hoger niveau dan dat van de andere Franse PSA-producten. Maar om de gevestigde Duitse en Japanse elite te benaderen of overstijgen, zullen er nog wel wat aanpassingen gedaan moeten worden. Is de DS 7 CROSSBACK 70k waard? Als je uit een ander PSA product naar deze auto overstapt zeker. Kom je uit een Duits premium merk zoals Mercedes-Benz, BMW of Lexus, dan zul je wellicht toch even slikken.
DS 7 CROSSBACK plug-in hybrid 4×4 300 Executive
Motor: 1.598 cc viercilinder benzine hybride
Gecombineerd vermogen: 300 pk (200 pk benzine, 100 pk elektrisch)
Koppel: 520 Nm
Transmissie: Automatisch, 8 versnellingen
Topsnelheid: 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 5,9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.800 kilogram
Accucapaciteit: 13,2 kWh
Gem. Elektrische actieradius: 58 km.
CO2-uitstoot: 34 g/km
Energielabel: B
Prijs vanaf: 56.790- euro
Prijs testauto: 70.740,- euro