Het is inmiddels de zesde uitvoering van de 500 Abarth die wij testen en nog steeds krijgen we geen genoeg van deze potente, pittige kleine auto’s. Ook de nieuwe 595C Competizione 70th Anniversary heeft ons tijdens een fijne test weer een enorme hoop autoplezier verschaft.
Test Abarth 595 Competizione 70thEen korte geschiedenisles

1949 was het jaar dat Carlo Abarth met zijn goede vriend Guido Scagliarini het bedrijf Abarth oprichtte uit de restanten van het stervende merk Cisitalia. In de inboedel die zij overnamen zat een aantal auto’s, waarmee zij gingen racen. Om hun raceavonturen te kunnen blijven financieren ontwikkelde het bedrijf verschillende type sportuitlaten voor merken als Alfa Romeo, Maserati en Ferrari, die als zoete broodjes over de toonbank gingen.

Toen Fiat in 1955 met de 600 op de markt kwam, had Carlo Abarth een briljant idee: hij nam het kleine autootje en verving de kleine trage motor voor één met dubbel zoveel pk’s. De Abarth Fiat 600, zoals hij de auto noemde, werd een groot succes op circuits en rally’s. Toen in 1958 de legendarische Fiat 500 op de markt kwam, herhaalde hij hetzelfde trucje. De jaren daarna produceerde hij nog vele zeer sportieve en succesvolle raceauto’s gebaseerd op kleine Fiats.
Test Abarth 595 Competizione 70thTerug naar het nu

We spoelen vele jaren door naar 2019, 70 jaar na de oprichting van het merk, en nog altijd wordt dezelfde succesformule gehanteerd: neem een kleine en vooral lichte auto, vervang de motor voor een veel krachtigere en pas de wegligging aan. Hét recept voor een leuke auto met een overschot aan beleving.

Ter ere van het gedenkwaardige jubileum levert Abarth verschillende 70th Anniversary modellen voor de 595-reeks, met 145 pk voor de ‘gewone’, 165 voor de Turismo en een heerlijk dikke 180 pk voor de Competizione. En natuurlijk gingen wij met die laatste op pad.
Test Abarth 595 Competizione 70thBeschaafder?

De 1.4-turbo motor heeft geen enkele moeite met de slechts 1.050 kilogram die de 595 weegt. Met 180 pk en 250 Nm schiet de auto als een gek vooruit en doet daar bovenin de toeren nog een schepje bovenop. Van 0-100 km/h gaat in 6,9 seconden, maar het in werkelijkheid voelt dit vele malen sneller.

Dit mede door het heerlijke geluid uit de Monza uitlaten, die in deze nieuwe versie regelbare kleppen heeft. In de sportstand gromt en brult hij voluit, in de normale stand is hij een stuk bescheidener. Een zeer welkome beschaafde toevoeging, niet zozeer voor jezelf als voor je buren.

Als een Diva

Iets minder beschaafd, nou ja, vooral iets minder subtiel, is de nieuwe kleur genaamd Verde Adrenalina. Laten we het zo zeggen: je hoeft op een parkeerplaats niet lang naar je auto te zoeken.

Als een uitbundige diva valt de auto op tussen de burgerlijke grijze mussen van het dagelijkse verkeer. Op de meeste auto’s zou dit een gevalletje van too much zijn, op deze brutale Abarth past het zeker. Is het je toch nog te heftig, dan is ie ook nog leverbaar in een stoere grijze kleur.
Test Abarth 595 Competizione 70thStrak en hard

Zoals we van Abarth gewend zijn is ook de wegligging van deze 595 Competizione strak, hard en extreem sportief. Door de korte wielbasis en strakke dempers en vering kun je de auto werkelijk iedere bocht inhoeken en verbaasd staan van hoe lang hij grip blijft houden. Ga je iets te ver, dan ligt onderstuur direct op de loer.

Een groot nadeel

Sportief in hart en nieren is het verbazingwekkend dat de Competizione ook geleverd wordt met een automatische versnellingsbak. Niet dat een automaat direct slecht nieuws betekent, maar wel de gerobotiseerde bak die in de Abarth ligt. Hoewel hij bij vol accelereren relatief snel op en neer schakelt is het vooral bij langzaam rijden geen feest.

Het begint al bij vanaf stilstaan optrekken. Je geeft gas, maar de bak lijkt nog niet helemaal wakker, waardoor je even moet wachten. Niet ideaal als je even snel wilt optrekken. En ook in bochten en andere wisselingen in snelheid schakelt hij op en neer, net niet op de momenten dat je wilt. Dit is deels op te lossen door handmatig te schakelen met de flippers achter het stuur, maar echt fijn wordt het nooit. Neem ‘m dus altijd met een handbak.
Test Abarth 595 Competizione 70thNieuw en oud

Het relatief nieuwe infotainmentsysteem biedt alles wat de moderne autorijder verwacht met zaken zoals Apple Car Play en Android Auto, navigatie, DAB radio, enz. Andere zaken, of liever gezegd het ontbreken ervan, laten toch de leeftijd van de Abarth zien. Geen cruise control, geen dode hoek sensor, geen lane departure warning/control, geen HUD. Gelukkig allemaal zaken die je zeker in een dergelijke sportieve auto totaal niet mist. Hier gaat het om het rijden.
Test Abarth 595 Competizione 70thConclusie

Zoals we van Abarth gewend zijn is ook deze 595 Competizione 70th Anniversary edition een heerlijke sportieve auto met een brutaal uiterlijk en geluid. Geen enkel ander merk weet zoveel beleving in zo’n klein pakket te leveren en dat maakt een Abarth uniek, zeker in deze heftige kleur groen. Het grote nadeel in onze testauto was echter de automaat, die wat ons betreft niet in deze auto past. Maar neem je ‘m met een handbak, dan zullen vele uren, dagen, maanden puur autorijden en ongefilterde beleving de jouwe zijn. Het enige wat je er voor moet doen, is iets meer dan 37.000 euro aan de Abarth dealer overmaken en dan krijg je er sinds kort ook nog eens 5 jaar garantie op.

Abarth 595 Competizione 70th anniversary

Motor: 1.368 cc viercilinder turbo
Vermogen: 180 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 250 Nm bij 3.000 tpm
Transmissie: 5 v., automaat
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 225 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 6,9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.050 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 10
CO2-uitstoot: 153 g/km
Energielabel: G
Prijs vanaf: 37.395,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: