Het gaat helaas niet goed met Alfa Romeo, dat prachtige merk uit het land van passie en warmte. Zowel de Giulia als de Stelvio hebben vorig jaar teleurstellende verkoopresultaten laten zien en wij vragen ons al een tijd af hoe dat komt. Maar een uitgebreide test met de gelimiteerde Stelvio B-tech gaf ons ineens duidelijkheid. En bereid je maar vast voor: dat is geen goed nieuws.
est alfa romeo stevio b-tech
Het ligt niet aan de looks

Het ligt in ieder geval niet aan de looks van de Stelvio, zeker niet in deze B-tech editie. Het is in onze ogen nog altijd een van die zeldzame SUV’s die wel klopt. Het formaat is ideaal, niet te groot en niet te klein, met exact de juiste verhoudingen. Dit laatste zorgt ervoor dat de auto veel compacter lijkt dan hij is, een toonbeeld van slim Italiaans design.

De B-tech editie maakt het allemaal net even wat stoerder met zijn donkere elementen zoals de zwarte grille, donkere achterlichten, zwarte uitlaten en bijzonder fraaie donkere velgen. Het geeft de vriendelijke Alfa net even dat iets scherpere randje, zonder dat het – zoals we helaas vaak zien – over the top is.

Ook binnenin heb je bijzonder weinig te klagen. Het interieur is voor Italiaans begrippen zeer strak en zelfs minimalistisch te noemen, maar wel vormgegeven met flair. Zeker als je het lef hebt, en dat zou je altijd moeten hebben, om de rode bekleding aan te vinken. Een keuze die veel auto’s zou misstaan maar niet deze grijze Stelvio; bijzonder smaakvol.
est alfa romeo stevio b-tech
De motor dan?

Nee, er is werkelijk ook niets aan te merken op de aandrijflijn. De 2.0-liter turbobenzine produceert 280 pk en 400 Nm en weet de 1.635 kilogram zware SUV in 5,7 seconden op de 100 km/h te brengen met een top van 230 km/h. Nu zeggen dit soort cijfers weinig over hoe het in werkelijkheid aanvoelt. Gelukkig stelt de Alfa hier niet teleur. Door het fijne hoge koppel heb je in alle versnellingen bij ieder toerental voldoende kracht tot je beschikking om zeer vlot te accelereren met een lekkere punch bovenin.

Over die versnellingen gesproken: de achttraps automaat is om door een ringetje te halen. Sneller dan veel bakken met een dubbele koppeling doet hij zijn werk naadloos en feilloos. En wil je echt even sportief rijden, dan functioneren de grote flippers achter het stuur ideaal. Ook op dit vlak is dus compleet onduidelijk waarom men de Stelvio vaak links laat liggen bij de aanschaf van een nieuwe auto.
est alfa romeo stevio b-techFenomenale wegligging

Waar de Stelvio volgens ons echt met kop en schouders boven alle andere SUV’s uitsteekt is zijn stuurgedrag. Zeker, een BMW X5 kan minstens net zo hard een bocht door, maar de gevoelige manier waarop de Stelvio dat doet is ongeëvenaard. Bij concurrenten heb je altijd het gevoel dat de auto’s hele slimme techniek aan boord moeten hebben om iets te kunnen wat eigenlijk niet kan.

De Stelvio voelt echter aan alsof het 100% klopt. Deze auto kan zo eenvoudig met zoveel gevoel zo enorm hard een bocht door, op en top genieten. En ook bij snelle bochtenwisselingen blijft hij volkomen kalm en gevoelig. Het is de enige SUV die qua stuurgedrag daadwerkelijk aanvoelt als een normale personenauto en dat is wat ons betreft een enorm knappe prestatie.
est alfa romeo stevio b-techWat is het dan?

Het is niet het uiterlijk, noch de aandrijflijn en zeker niet de wegligging. Ook qua moderne technologie mis je niets in een Stelvio, want Lane Departure Warning, dodehoek sensor, adaptieve cruise control, Apple Carplay, enz, het zit er allemaal op. En met 5 jaar garantie, ongeacht de gereden kilometers, is het op dat vlak ook geen slechte koop.

Er is echter een ding waarop de Stelvio zich in deze tijd misschien wel negatief onderscheid van andere merken: hij is niet flashy. Het dashboard wordt niet opgelicht door in 100 verschillende kleuren in te stellen LED-strips en er zitten geen enorme digitale schermen in. Qua opvallende moderne gadgets is het vrij karig.

De conclusie

Wat de Italianen gedaan hebben is een steengoede auto gemaakt, met een bizar goede wegligging, een heerlijke motor en een erg fijn interieur, een auto voor de echte autoliefhebber. En dat laatste is nu precies waar het mis gaat. De meeste autorijders die shoppen in deze prijscategorie zijn zelden meer bezig met echt autorijden, maar zoeken luxe vervoersmiddelen die er duur uitzien. Grote auto’s die uitstralen dat zij succesvol zijn en de mens vooral bezighouden op allerlei vlakken naast het autorijden zelf.  De echte autoliefhebbers, zij die een Alfa Romeo Stelvio B-tech wel op waarde kunnen schatten, verdwijnen. En als je er over nadenkt is dat eigenlijk best wel verdrietig.
est alfa romeo stevio b-tech
Alfa Romeo Stelvio B-tech

Motor: 1.995 cc viercilinder Turbo benzine
Vermogen: 280 pk bij 5.250 tpm
Koppel: 400 Nm bij 2.250 tpm
Transmissie: automatische acht-versnellingsbak
Topsnelheid: 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 5,7 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.635 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 10
CO2-uitstoot: 161 g/km
Energielabel: F
Prijs vanaf: 73.325,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo 159 Ti, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: