Een autoliefhebber die de naam Alpine hoort, denkt aan klassieke cult-auto’s én aan autosport. Het Alpine-sprookje duurde bijna een halve eeuw om vervolgens als een nachtkaars uit te gaan. In 2017 maakte Alpine zijn comeback, hoog tijd dus voor een Driving-Dutchman test met de Alpine A110 Légende!

Het was garagehouder Jean Rédélé die in 1955 op basis van een Renault onderdelen zijn eigen raceauto bouwde. Door de Alpen racend met zijn gemodificeerde Alpine A106, had hij de grootste lol. Hij wilde zijn klanten dezelfde vorm van gepassioneerd autorijden laten ervaren en bedacht het merk Alpine dat synoniem staat voor rijplezier op bergachtige wegen.  

Test Alpine A110 Légende Driving-Dutchman

Triomfen

In 1970 nam autofabrikant Renault een meerderheidsbelang in Alpine en in 1973 werden de eerste grote triomfen geboekt met een overwinning in de Rally van Monte Carlo in de originele A110 en de titel in het World Rally Car Championship. Veel model-updates, kampioenschappen en overwinningen volgden, waaronder in 1978 de 24 uur van Le Mans toen eindelijk de Duitse merken verslagen werden. Omdat de productie volgens Renault echter te specialistisch was, werd in 1994 de stekker uit Alpine getrokken.

Retro is tegenwoordig helemaal hot, er is veel oud geld en westerse economieën zijn booming. Het kan weer, en dus werd Alpine in 2017 nieuw leven ingeblazen. Met de slogan ‘Alpine is terug, een frisse wind in de premium sportwagen markt’, een uitspraak die veel beloofd, maar kunnen de Fransen dit ook waar maken?

Test Alpine A110 Légende Driving-Dutchman

Aan het ontwerp van de nieuwe A110 ligt het het in ieder geval niet. Het speelgoedje voor de ‘beter bedeelden’ ziet er uit als een sportwagen pur sang. Historie, snelheid, kracht, elegantie, schoonheid authenticiteit… alles waar Alpine ooit beroemd om is geworden zie je in deze auto terug. Binnenin de Alpine is het al niet anders, in de goed zittende sportstoelen voel je je als een coureur die maar één ding wil. 

Al vanaf het moment dat je de 1.800 cc viercilinder start, word je getrakteerd op een heerlijke symfonie. Oké, het is maar een 1.8-tje, maar dankzij een geweldig uitlaatsysteem hoor je meteen dat je met een sportwagen pur sang te maken hebt. En zet je ‘m in de sportstand, dan wordt de symfonie een waar metropole orkest. De flinke turbo is daarbij binnenin de auto goed te horen wat het sportieve gevoel flink versterkt. 

Test Alpine A110 Légende interieur Driving-Dutchman

Weergaloos

Het wordt meteen duidelijk dat deze auto maar één doel heeft, en dat is je zo snel mogelijk naar uitdagende gebieden brengen waar je hem uit kunt laten. Rijden doet de Alpine in één woord weergaloos. Omdat het chassis voor 98 procent uit aluminium bestaat, weegt de Alpine slechts 1.098 kilo. Dankzij de zeer directe besturing en omdat je laag boven de weg hangt, krijg je zeer veel feedback over wat er onder je gebeurt. 

En dat geeft je het gevoel dat je iets heel bijzonders onder je kont hebt. De raceauto waardige wegligging in combinatie met een vermogen van 250 pk maakt de Alpine als een komeet op wielen. Want welke normale auto met 1.800 cc accelereert er nou in 4,5 seconden van nul naar 100 kilometer per uur? De A110 doet het in elk geval wel!

Test Alpine A110 Légende Driving-Dutchman

De Alpine doet het goed in Nederland, de eerste serie van 1.955 Premiere Editions was al binnen vijf dagen en nog voordat de productie gestart was uitverkocht. Om de vraag naar nieuwe auto’s bij te kunnen benen, is de productie opgeschroefd van 15 naar 20 Alpine’s per dag. 

Je koopt een Alpine niet omdat je een auto nodig hebt, maar omdat je ‘m wil hebben. Toch kun je er prima veel kilometers achter elkaar mee afleggen. Want hoewel de auto sportief is, zit je niet op een houten plank. De Alpine leent zich dan ook prima voor ritjes ver over de landsgrenzen om daar wegen op te zoeken die je hier niet zult vinden. 

Test Alpine A110 Légende rear Driving-Dutchman

Alpine A110 Légende

Motor: 1.798 cc viercilinder Turbo intercooler
Vermogen: 252 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 580 Nm bij 4.500 tpm
Transmissie: 7 v., automaat met dubbele koppeling
Aandrijving: achterwielen
Topsnelheid: 250 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 4,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.098 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 6,2 l/100 km
CO2-uitstoot: 141 g/km
Energielabel: E
Prijs vanaf: 66.300,- euro
Prijs testauto: 70.200,- euro

Wil je meer foto’s van deze auto zien? Kijk dan op onze Facebook pagina

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: