Eerder waren we al zeer te spreken over de nieuwe BMW 3 Serie sedan. Maar hoe staat het met de ooit meest geliefde lease BMW: de 3 Serie Touring met dieselmotor? Om dat uit te zoeken gingen wij een week met wel een hele fraaie BMW 320d Xdrive op pad.
Zo zonde
Het ging heel plotseling in ons land. Ineens was diesel de grote boosdoener. Jarenlang hadden fabrikanten de motoren verfijnd, zuiniger, schoner en krachtiger gemaakt, maar ineens was het over. Te veel roetstof en dat was het. Dat een moderne diesel in veel opzichten (veel) schoner is dan benzine, deed en doet er eigenlijk niet heel veel meer toe.
De verkoop van de nu als vies ervaren diesel stortte in en de eens zo trouwe motor van de kilometervreter werd in de hoek gezet. En dat is doodzonde, want een diesel gecombineerd met een ruime stationwagon is wel misschien de meest Nederlandse auto die er ooit is geweest.
Niet voor niets
En niet voor niets, merkten wij meteen weer toen we met de nieuwe 320d Touring over de snelweg reden. De rust van een 190 pk sterke diesel uit de schappen van BMW maakt rijden tot een waar genoegen. Het gemak waarmee het enorme koppel van de 400 Nm sterke zelfontbrander de zeer ruime stationwagon vooruit weet te duwen, is zelfs door moderne turbobenzinemotoren niet te evenaren.
Nu helpt het ook als die motor in de nieuwe 3 Serie Touring ligt, want wat een goede auto is dat. In ons verhaal over de sedan gingen we al dieper in op alle verbeteringen van dit nieuwe model, waar natuurlijk ook de station van geniet. Deze biedt alleen daarnaast ook nog even een enorme kofferbakruimte met niet minder dan 500 tot 1.500 liter.
Vier wielen
Een ander verschil met de eerder geteste sedan is dat onze diesel voorzien was van vierwielaandrijving. In principe is dit, als je niet veel te trekken hebt, in ons land niet écht nodig. Arctische omstandigheden komen hier zelden meer voor en de mate van grip van de tweewiel aangedreven 3 Serie is al steengoed.
En toch biedt de Xdrive net dat extra stukje zekerheid bij nat weer. Je kunt net iets eerder op het gas zonder dat de traction control aan het werk moet en ook dat draagt bij aan een ontspannen rit. Voor de puristen: in verreweg de meeste gevallen drijft de motor de achterwielen aan, alleen als het nodig is gaat de kracht ook naar voren. Hij voelt dus wel degelijk aan als een échte BMW.
Zo dan!
Bij het samenstellen van de persauto besloot BMW gewoon praktisch alle opties aan te vinken, waardoor onze testweek goed vertoeven was. De BMW Individual lijn voorzag in lederen verwarmde stoelen, heerlijk M sportstuur, open panoramadak, een briljant Harman Kardon geluidssysteem en een volledig ingericht infotainmentsysteem.
Ook de 19 inch sportwielen, de zeer goede 8-traps sportautomaat (met flippers) en de elektrisch wegklapbare trekhaak waren extra opties. Al met al kwam deze 3 Serie daarmee op een totaalprijs van, en ga maar even zitten, 87.685,73 euro. Dat is nog eens 14.000,- euro meer dan de eerder door ons gereden 330i.
Het rijden
Of een 3 Serie een dergelijke investering waard is, laten we aan de potentiele kopers over. Feit blijft dat rijden in de nieuwe 320d Xdrive een hele prettige ervaring is. De auto biedt een haast ideale combinatie tussen sportiviteit en comfort en voelt aan alle kanten steen- maar dan ook echt steengoed.
De materialen en afwerking in het interieur, de rust in het stuur, de afwezigheid van windruis en het aanwezige comfort, hoe goed wil je een auto hebben? En met de toegenomen ruimte, zeker in deze Touring, is de vraag ook waarom je nog een 5 Serie zou kopen. Dit is meer dan genoeg.
Conclusie
Het was weer een genot om ouderwets met een fijne stationwagon met diesel te rijden. De nieuwe BMW 320d Xdrive Touring biedt dan ook alles wat je nodig hebt. Ruimte, comfort, sportiviteit en luxe. En dat alles van een bijzonder hoge kwaliteit en niveau. Dat je daar een stevige prijs voor moet betalen, lijkt dan ook niet meer dan logisch. Je rijdt al een nieuwe 3 Serie Touring vanaf 49.715,- euro voor een eenvoudige 318d, ons luxe testexemplaar kost zoals gezegd iets onder de 88.000,- euro.
BMW 320d xDrive Touring
Motor: 1.995 cc viercilinder twinturbo diesel
Vermogen: 190 pk bij 4.000 tpm
Koppel: 400 Nm bij 1.750 tpm
Transmissie: automatische acht-versnellingsbak
Topsnelheid: 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 7,4 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.695 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 13
CO2-uitstoot: 117 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 49.715,- euro
Prijs testauto: 87.685,73 euro