Samenvatting
Acht cilinders, 4,3-liter, 530 pk en vierwielaandrijving. De kans dat ik ooit nog in een auto met deze specs zal rijden is niet groot, dus hebben we het er flink van genomen (en genoten). Maar waarom zou je twee ton en een beetje uitgeven voor een auto? Ik probeerde het te ontdekken.
Gezegd moet worden dat de M850i-instapper al bij 116 duizend euro begint. Je hebt dan nog steeds dezelfde specificaties, maar mis je 25 duizend euro opties die wij wel meekregen. Tel hier 27,5 duizend euro btw en 45,5 duizend euro bpm, 53 euro registratiekosten, 30 euro recyclingbijdrage, 1.250 euro kosten rijklaar maken bij op en je hebt een auto van 206.002,89 euro. Zelfs als je het heel snel zou uitspreken is het een immens bedrag.
Bekijks
Het kan dus bijna niet anders dan dat de BMW M850i een speeltje is voor mensen die wat geld ‘over’ hebben. Maar wat krijg je daar dan voor? In de eerste plaats heb je in de Gran Coupé vooral veel aandacht en bekijks. En dacht je dat alleen Land Rover Defender onderweg naar elkaar zwaaiden? Getuige de 8-serie cabrio rijder die mij op de A4 inhaalde, naast me bleef rijden en me met uitgestrekte arm het V-teken gaf, niet dus.
Of je deze Gran Coupé nu mooi vindt of niet, zelfs als je niets met auto’s hebt, zie je ‘m rijden en heb je er een oordeel over. Er komt echt iets aanrijden, en dat is niet alleen het ‘M-logo’, maar vooral de uitgesproken vorm en lijnen van de auto. Van welke kant je de BMW ook bekijkt, bijna ieder onderdeel heeft wel een uitgesproken vorm of detail dat afwijkt van het alledaagse. En de prachtige kleur Individual Aventurin Rot gaf onze BMW wellicht nog wat extra’s.
Genieten
Na aandacht en bekijks ben je zelf aan de beurt. Ik kon namelijk immens genieten van de mogelijkheid om zowel in serene rust en stilte als in een beest van een auto te rijden. Deze combinatie geeft mij als liefhebber van autorijden, in welke vorm dan ook, een ultiem gevoel van tevredenheid. Al zou ik als geld geen rol speelt in de huidige fase van mijn leven voor een auto met meer ruimte en zoiets als de Land Rover Defender, BMW X6, Range Rover of andere grote SUV kiezen.
Enfin, de 850 geeft dus de mogelijkheid om in alle rust van A naar B te rijden, en op plekken waar het mag en kan lekker te knallen. Want alle mensen, wat is deze auto met 750 Nm trekkracht beestachtig geweldig. En dankzij de fluweel vloeiend schakelende automatische transmissie en een acceleratie van 3,9 seconden van nul naar 100 kilometer per uur hoef je je ook geen zorgen te maken dat die elektrische of hybride rakker naast je voor het stoplicht sneller weg is dan jij.
Interieur
Maar hoe je ook rijdt, rustig, snel, extreem, binnenin de BMW word je enorm verwend. In deze auto is alles er op gericht om het de inzittenden zo aangenaam mogelijk te maken. Vanaf het moment dat je in de optionele M-sportstoelen zit, voel, ruik en weet je dat je een mooie tijd tegemoet gaat.
Daarbij maakt het niet uit of je voorin of achterin zit, overal heb je ruimte, accessoires en alles wat je in een auto nodig hebt om een korte of lange periode door te kunnen brengen. Het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systeem zorgt daarbij tijdens de rit voor een fenomenaal geluid.
BMW M850i xDrive Gran Coupé
De BMW M850i xDrive Gran Coupé is met zijn 4,3-liter V8 wellicht een van de laatste der mohikanen. Als je petrolhead bent, voldoende geld op de bank hebt en nog even écht wilt genieten van motorgeluid en rauwe power, dan is dit een van de weinige auto’s die dit nog kan bieden.
Motor: 4.395 V8, Turbo benzine
Vermogen: 530 pk
Koppel: 750 Nm
Transmissie: automatisch
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 3,9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.985 kg
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 8
CO2-uitstoot: 251 g/km
Energielabel: E
Prijs vanaf: 115.196,00 euro
Prijs testauto incl. opties: 206.002,89 euro