De nieuwe BMW X5 is een van de beste auto’s die de Duitsers ooit hebben geproduceerd, misschien wel een van de beste auto’s ooit. Een boude bewering, maar niet geheel ongegrond, bleek na een uitgebreide test.
Aanwezig
Om te beginnen het grote nadeel van een X5, dan is dat maar vast uit de weg: het is geen subtiele bescheiden auto. Dat is hij nooit geweest en ook deze inmiddels vierde generatie is dat niet. Dat wil echter niet zeggen dat hij niet in balans is. De nieuwe vormgeving klopt namelijk aan alle kanten.
De auto is tegelijk agressiever en vriendelijker geworden, iets wat wij tot voor kort voor onmogelijk hielden. Een stoere voorspoiler met daarboven een wel erg grote grille, strakke lijnen en een dikke kont, het is een indrukwekkend en mooi geheel.
Salon
Binnenin is de nieuwe X5 een stuk kalmer en rustiger, meer salon dan dansvloer. Een plek waar je in alle comfort en rust de kilometers onder je door kan laten glijden. Onze testauto was voorzien van vrijwel alle opties die je kunt aanvinken onder het BMW Individual concept, waarmee je je daadwerkelijk onderdompelt in pure weelde.
Prachtige leren verwarmde of geventileerde stoelen met zevenvoudige massagefunctie, verwarmde armsteunen, bekerhouders die je drankje kunnen koelen of warm kunnen houden, je kunt het zo gek niet verzinnen of het zit erop. Je betaalt hier dan ook wel flink voor, alleen de opties op deze auto kostten netto (dus zonder BPM en BTW) al meer dan 32.000,- euro.
Maar als er één interieur in een auto zoveel geld waard is, dan is het deze wel. Prachtige materialen, zoals leer en hout, tot een extreem hoog niveau afgewerkt en gemonteerd. Met deze X5 legt BMW de lat voor het woord ‘premium’ weer een stuk hoger.
Motor
Wij reden met de X5 xDrive40i, wat betekent dat in het vooronder een 3-liter twinturbo zescilinder benzinemotor ligt met 340 pk en 450 Nm, momenteel de enige benzinevariant beschikbaar. Hiermee sprint de 2.035 kilogram zware SUV in 5,5 seconden naar de 100 km/u en heeft een top van 243 km/u. Hierbij geholpen door een fenomenale en zijdezacht schakelende achttraps automaat. Naast deze benzine uitvoering levert BMW ook twee dieselvarianten: de xDrive30d en de M50d xDrive.
Het is indrukwekkend hoe een dergelijke grote en zware auto zo snel van zijn plek komt. Maar wat deze X5 tot een echt goede auto maakt, is de rust waarmee dit gebeurt. Door een nagenoeg perfecte geluidsisolatie en een bijzonder goed werkende adaptieve luchtvering ben je amper bewust van de mate van accelaratie en snelheid die je rijdt.
Over het verbruik van de auto zullen we maar niet te veel zeggen. Het is nu eenmaal een grote SUV op benzine die zeer makkelijk zeer snel rijdt. Wij kwamen op een gemiddelde van 1 op 7 uit, maar hebben een redelijk zware rechtervoet. En daarnaast, als je 140.000,- euro kunt uitgeven aan een auto, dan maken de paar liters brandstof ook niet heel veel uit, toch?
xDrive
Het slimme BMW xDrive systeem zorgt ervoor dat over het algemeen de meeste kracht naar de achterwielen gaat, waarmee de X5 rijdt als een echte BMW. Maar als het nodig is, stuurt hij meer power naar de voorwielen.
Hiermee zou de X5 ook redelijk zijn mannetje moeten staan in het terrein, zeker met de optionele luchtvering. En inderdaad, een korte test op een offroad circuit leerde ons dat hij ook daar presteert. Uiteraard ligt de nadruk bij deze auto op de prestaties op de weg, maar je hoeft je geen zorgen te maken als je je trailer uit de modder moet trekken.
Lasers
Een andere optie die het vermelden zeker waard is, zijn de laserlichten. Als je denkt dat LED-lampen fel zijn, dan moet je s-avonds eens met de laserlampen van BMW op een onverlichte weg rijden. We maken geen geintje, je ziet meer dan overdag.
Het is alleen te hopen dat er geen voetgangers op de naast gelegen weg lopen, want die hebben het idee dat de zon ter plekke is neergestort. Want waar het grootlicht automatisch dimt bij tegemoetkomend verkeer, werkt dit niet altijd bij wandelaars.
Systemen
Natuurlijk zit de nieuwe X5 propvol met alle moderne elektronische systemen, zoals Lane Departure Control, adaptieve cruise control, verkeersbord herkenning, ontwijkassistentie, Crossing Traffic Warning, enz.
Daarnaast is de head-up display van de nieuwe X5 verreweg de beste die wij ooit hebben gezien. Met het formaat van een klein laptopscherm (7 x 3.5 inch) wordt alle nuttige informatie voor je op de weg geprojecteerd. En ook de navigatie hierop werkt perfect. Met deze HUD hoef je nooit meer je blik van de weg af te halen.
Conclusie
De nieuwe BMW X5 xDrive40i is een haast perfecte auto. Aan alles voel je degelijkheid en kwaliteit. De materialen, de afwerking en de ergonomie zijn allen van een bijzonder hoog niveau, wat wordt geëvenaard door de aandrijflijn en het onderstel. Dit is daadwerkelijk een van de beste BMW’s ooit gemaakt. Dat je voor dit alles een stevige prijs betaalt, zal niemand verbazen. Je rijdt de nieuwe X5 vanaf 93.295,- euro, maar voor onze zeer luxe testauto betaal je 140.025,24 euro.
BMX X5 xDrive40i
Motor: 2.998 cc twinturbo zescilinder in lijn, benzine
Vermogen: 340 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 450 Nm bij 1.500 tpm
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: vierwiel
Topsnelheid: 243 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.035 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 1 op 11,8
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 7
CO2-uitstoot: 193 g/km
Energielabel: D
Prijs vanaf: 93.295,- euro
Prijs testauto: 140.025,24 euro