In alles heb je de overtreffende trap; dingen die zo in het extreme zijn doorgevoerd dat ze haast onvoorstelbaar worden. De nieuwe BMW X6 M50i is hier een zeer treffend voorbeeld van. Zoveel kracht, zoveel snelheid in een SUV, dat kan haast niet. Maar een test wees uit dat niet alles wat ondenkbaar is, ook meteen onwaar is.
BMW X6 M50i testSports Activity Coupé

In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik nooit heel erg fan van de BMW X6 ben geweest. Niet omdat het een BMW is, zeker niet, maar ik heb altijd wat moeite met het concept van een SUV-coupé, of zoals BMW het noemt, een Sports Activity Coupé. Een auto die in basis een luxe terreinwagen is, maar vervolgens wel de prestaties en looks moet hebben van een lichte sportauto. Wat mij betreft gaat dit net te ver, maar er is een markt voor dus BMW heeft volkomen gelijk dat ze daar al sinds jaren induiken. En met succes. Sinds 2008 zijn er niet minder dan 450.000 exemplaren van verkocht.

Waar de oude X6 wat moeizaam was om naar te kijken, net ff iets te lomp en vreemd, hebben de ontwerpers het bij de nieuwe een stuk beter aangepakt. Het is nog steeds geen subtiele auto, zeker niet in M-outfit, maar hij oogt wat ronder en meer in balans. En dat is erg fijn bij zo’n grote auto. Wees niet bang, het is nog altijd een enorm imposante auto om te zien. Iedereen zal bij het snel naderen van de enorme grille, ’s-avonds ook nog verlicht als je de auto opent of sluit, geen seconde twijfelen om je er langs te laten.
BMW X6 M50i testDie motor, wow!

Het spektakelstuk van de deze X6 is zonder twijfel de motor. BMW weet uit de 4,4-liter V8 turbobenzine niet minder dan 530 pk en een verbijsterende 750 (!) Nm aan trekkracht te peuteren. Ik geef je even om dat te laten bezinken…

Begrijpelijkerwijs heeft het blok gekoppeld aan een feilloze achttraps automaat geen enkele moeite met de 2.235 kilogram van de X6. De sprint naar 100 km/h kost zo’n 4,3 seconden en de top is afgeregeld op 250 km/h.

Op papier is dit al indrukwekkend, maar dit aan den lijve ondervinden doet daar nog een schepje bovenop. De intens brute manier waarop de X6 M zijn zware lichaam richting de horizon katapulteert, zeker in de sportstand, is de eerste malen genoeg om je te doen giechelen als een klein meisje. Je hoofd heeft echt even tijd nodig om te realiseren dat dit überhaupt mogelijk is.
BMW X6 M50i testDit kan niet!

En ook in de bochten lijk je in een andere realiteit terechtgekomen. Dat je zoveel gewicht zo hard en strak een bocht in kan smijten, lijkt de natuurkundige wetten te tarten. Het zou eigenlijk niet moeten kunnen…, maar het kan!

Dit alles dankzij een zeer wel doordacht onderstel met luchtvering, vierwielbesturing en actieve stabilisatoren. Er is echter wel een kleine keerzijde aan dit sportieve potentieel: de auto blijft hard aanvoelen, zelfs in de comfortmodus. En dat is jammer, want verreweg het grootste deel van de tijd heb je meer aan comfort dan sportiviteit. Aan de andere kant: dan moet je maar geen M kopen.
BMW X6 M50i testLuxe

Het interieur van de X6 is nagenoeg dezelfde als de eerder door ons gereden X7. Dat wil zeggen een prachtig, uitermate logisch geheel, gemaakt van mooie materialen en met een grote mate van precisie in elkaar gezet.

De stoelen zitten perfect en verwarmen of koelen je naar gelang je wensen. Hetzelfde geldt voor de bekerhouders, die je drank koelen of verwarmen. Het infotainmentsysteem is nog altijd het beste wat er op de markt en het geluidssysteem is fenomenaal. Je zult hier aan werkelijk niets tekort komen.
BMW X6 M50i testNog één keer dan

Natuurlijk kan een auto als de X6 M eigenlijk niet meer. De algemene consensus in West-Europa is inmiddels toch wel die van bescheiden omgaan met beschikbare grondstoffen, een stapje terugzetten ten behoeve van een (iets) betere wereld. En als deze auto iets niet doet, is het een stapje terugzetten.

Maar je kunt het ook anders bekijken: de tijd dat we nog mogen genieten van machtige machines met brullende achtcilinders is bijna op zijn eind. We hebben nog maar heel even voordat we allemaal fluisterstil en efficiënt in colonne over de snelwegen zoeven. Waarom dit laatste stukje niet op de beste en meest extreem mogelijke manier vieren?

Conclusie

De BMW X6 M50i is een waanzinnig brute machine. Het is onvoorstelbaar dat zo’n zware auto zoveel snelheid en wendbaarheid weet te produceren. Verdrietig als het is, is het waarschijnlijk ook een van de laatste der Mohikanen. Het is een waardige afsluiting van een tijdsperk waarin pk’s, geluid en beleving hoogtij vierden en vormt dusdanig ook een van de hoogtepunten uit die tijd. Laten we nog één keer zondigen, totdat het echt niet meer kan!

BMW X6 M50i

Motor: 4.395 V8, Turbo benzine
Vermogen: 530 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 750 Nm bij 1.800-4.600 tpm
Transmissie: automatische acht-versnellingsbak
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 4,3 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.235 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 7
CO2-uitstoot: 237 g/km
Energielabel: F
Prijs vanaf: 147.171,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo 159 Ti, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: