Het is niet de mooiste, noch de meest subtiele. De nieuwe BMW X7 is een beest van een auto waar je in veel opzichten niet omheen kunt. Zijn formaat, die gigantische grille en enorme wielen; rijden in deze grootste SUV van het Beierse merk is een statement op zich. Maar als ultieme luxe reisauto voor 7 personen is hij ongekend en biedt meer verfijning dan zijn uiterlijk doet vermoeden. Meer dan tijd voor een test dus.
test BMX X7Zonder te schamen

Dat de BMX X7 een auto is voor mensen met een diepe portemonnee die zich niet schamen dat te tonen, is duidelijk. Zeker met een M-sportpakket zoals die op onze testauto, is iedere vorm van bescheidenheid verdwenen. In ons land slaat dat misschien niet direct aan, het past nu eenmaal niet erg bij onze ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’-mentaliteit.

Maar in andere landen zoals in het Midden-Oosten en in China hebben ze hier een stuk minder moeite mee. Hier is een dikke dure auto een teken van smaak en rijkdom; iets wat je maar al te graag naar buiten brengt. En met verkopen waar ze Nederland alleen van kunnen dromen, zo werden er in China in 2018 465.044 BMW’s verkocht, is het begrijpelijk dat BMW met deze overtreffende trap in SUV-land komt.
test BMX X7Een hoge 7-serie

Volgens BMW moet je de X7 ‘zien als een hoge 7-serie in plaats van een grotere X5’ en na een week er mee gereden te hebben is duidelijk wat hiermee bedoeld wordt. Waar de X5 de bestuurder uitnodigt tot sportief rijden in een luxe omgeving, is de X7 volledig gericht op een zeer hoog niveau van comfort.

Alles in de auto is gemaakt om de zeven inzittenden, inclusief de bestuurder, te verwennen met alle luxe die BMW te leveren heeft. Fantastisch zittende elektrische stoelen met massage, verwarming en koeling, een subliem geluidssysteem, dubbelglas voor een stil interieur, bekerhouders die je drankje desgewenst koelen of verwarmen, je kunt het zo gek niet verzinnen of het zit erop.
test BMX X7Sterk op de achtergrond

Ook de motor, een 3.0-liter zes in lijn met twee turbo’s is gericht op comfort. Alleen bij vol gas hoor je een fijne roffel uit het vooronder komen, verder is hij praktisch onhoorbaar. Desondanks is hij bijzonder krachtig en weet met zijn 340 pk en 450 Nm de 2.395 kilogram zware kolos in 6,1 seconden op de 100 km/h te brengen en een top te geven van 245 km/h.

Hierbij geholpen door een werkelijk perfecte 8-traps automaat die de verzetten zo snel en vloeiend weet in te zetten, dat je nauwelijks merkt dat hij überhaupt schakelt. En uiteraard wordt de kracht op alle vier de wielen overgebracht voor maximale tractie.
test BMX X7Wat een onderstel

Een van de hoofdrolspelers in dit verhaal over luxe is het onderstel van de X7. Door de luchtvering worden alle oneffenheden, inclusief diepe kuilen of hobbels, compleet gladgestreken, alsof je een kleine 10 centimeter boven het asfalt zweeft.

Dit lijkt in eerste instantie alsof je niet verbonden bent met de weg, maar als je de snelheid iets opvoert en de auto in de sportstand zet, merk je dat het nog altijd een echte BMW is. In bochten helt hij nauwelijks over en is daardoor totaal niet bang voor een potje sturen. Lichtvoetig is misschien niet het woord dat hierbij past, een X5 is sportiever, maar het is onvoorstelbaar hoe snel en gemakkelijk je bochten aan elkaar kunt rijgen. Eigenlijk alleen bij snelle bochtenwisselingen merk je het gewicht op.

Ruimte over

Je komt in de X7 niets tekort, zeker geen ruimte. Waar de X5 ook leverbaar is met een derde zitrij, is deze voornamelijk voor kleine kinderen. In de X7 kun je met 7 volwassenen comfortabel zitten, dankzij de extra ruimte in de hoogte en de lengte.

En denk nu niet dat de achterste passagiers op twee karige opklapstoeltjes zitten. Zelfs deze stoelen zijn elektrisch instelbaar, hebben verwarming en een eigen airco-unit om de temperatuur afzonderlijk in te stellen. Om op deze stoelen te komen, hoef je alleen maar even een knopje in te drukken en de auto zorgt zelf voor een zo makkelijk mogelijk toegang.
test BMX X7Conclusie

Voor Nederlandse begrippen misschien iets te groot en iets te onbescheiden, is de BMX X7 wel een onvoorstelbaar goede en luxe auto. Een fantastische aandrijflijn met een onderstel om van te dromen zorgt dat rijden hierin pure verwennerij is. En met een dusdanig luxe interieur, gemaakt van louter topmaterialen afgewerkt tot een bijzonder hoog niveau, is de X7 hét vlaggenschip van BMW, waar je ook nog eens met zeven volwassenen in past. Je rijdt een X7 vanaf 115.350,- euro maar voor onze luxe uitgeruste testauto met M-sportpakket en BMW Individual interieur betaal je 155.672,- euro.
test BMX X7

BMX X7 xDrive40i

Motor: 2.998 cc zes-in-lijn twinturbo benzine
Vermogen: 340 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 450 Nm bij 1.500 tpm
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: vierwiel
Topsnelheid: 245 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 6,1 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.395 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 8,2
CO2-uitstoot: 198 g/km
Energielabel: D
Prijs vanaf: 115.350,- euro
Prijs testauto: 155.672,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: