We komen er maar meteen voor uit: de nieuwe Citroën Berlingo XTR personenvariant is een leuke en fijn sturende auto. En dan bedoelen we niet ‘voor een bedrijfswagen’, maar echt een leuke fijne auto.
Test Citroen BerlingoDe leukste van de drie

De Berlingo is er in verschillende varianten, waarvan wij ditmaal op stap gingen met de personenvariant, en dan ook nog eens met een zeer luxe XTR-uitvoering. De Berlingo vormt een dynamisch trio met de Peugeot Rifter en de Opel Combo, maar duidelijk is dat men bij Citroën de meeste moeite heeft gedaan er een aantrekkelijke auto van te maken.

De LED-strips, die doorlopen in een dubbele chromen lijst die in het midden de befaamde double chevron vormt, geven deze personenvariant een modern uiterlijk. De grijze kleur met oranje accenten, die we ook al zagen op de nieuwe Citroën Cactus, maken de auto samen met de geblindeerde ramen speels en stoer. Het lijkt veel meer op een auto die een hippe surfer koopt, dan die van een doorgewinterde bouwvakker.
Test Citroen BerlingoWat een ruimte

De Berlingo XTR is leverbaar in een vijf (M)- en zevenzits (XL) variant, waarbij de laatste 35 centimeter langer is. Wij reden met de M variant met vijf prima zittende stoelen met leuke print en werkelijk een zee van ruimte achter de tweede zitrij. Ook is er een special opbergkastje gemaakt boven de achterbak, waar je zowel vanaf de tweede zitrij als vanaf de achterklep bij kan.

Sowieso geeft de auto een zeer ruimtelijk gevoel. Dit komt door de grote breedte, maar ook door het panoramadak. Leuk detail is ook de grote lichtbak die over de lengte van de auto loopt, in het donker aanspringt en de auto dan subtiel voorziet van een luxe aanvoelend sfeerlicht.
Test Citroen BerlingoInterieur

De zitpositie is lekker hoog, vergelijkbaar met een mid-sized SUV of Crossover. Het dashboard is overzichtelijk, modern en voorzien van het bekende Citroën infotainment systeem, dat je bedient via een snel werkend touchscreen.

Leuk is ook de leren strip over het dashboardkastje, die een typisch snufje Frans sjiek aan de auto toevoegt. Achter het mooi vormgegeven stuur zijn duidelijke tellers te zien en alles is prima onder handbereik. Het algemene gevoel binnen in deze Berlingo XTR is vooral die van een ruime Crossover in plaats van een personenvariant van een bestelauto.
Test Citroen BerlingoComfortabel

Dat wordt nog eens versterkt door het comfort van de auto. Nergens is te merken dat je te maken hebt met een werkpaard. De Berlingo is werkelijk stil, zowel qua rijwind als motorgeluid, wat te danken is aan het vele extra dempingsmateriaal dat op deze personenvariant geplaatst is.

Maar ook de demping en vering van de auto doet nergens meer denken aan een bedrijfsauto. We zullen niet zover gaan de rijervaring net zo comfortabel als de Cactus te noemen, maar het zit er niet ver vandaan. Hobbels worden vloeiend strak gestreken en ook in bochten heerst rust. Enige wat je niet moet doen is te hard over oneffenheden en verkeersdrempels heen. Je bereikt dan het einde van de vering wat gepaard gaat met een harde knal.
Test Citroen Berlingo

De motor

De Berlingo’s zijn te leveren met verschillende benzine- en dieselmotoren. Wij gingen op pad met de spiksplinternieuwe 1.5 BlueHDI motor die 130 pk en 300 Nm levert. Dit nieuwe motorblok vervangt de oudere 1.6 BlueHDI en voldoet aan de strenge nieuwe Euro 6.2 norm. Tevens zou hij iets zuiniger moeten zijn.

Net als het oude blok, bekend uit onder andere de Cactus, is deze nieuwe diesel een uitstekende krachtbron. Veel trekkracht onderin, waarmee je geen enkele moeite hebt de 1.412 kg zware Berlingo rap van zijn plek te krijgen. En zoals we gewend zijn van de diesels van PSA: echt zuinig. Wij reden een gecombineerd verbruik van 1 op 18,5.
Test Citroen Berlingo19 veiligheidssystemen

De Citroën Berlingo XTR is voorzien van niet minder dan 19 rijhulpsystemen, die allen moeten bijdragen aan de veiligheid en comfort. Het wordt te veel ze allemaal op te noemen, maar je moet denken aan Lane Departure Warning, Dode hoek sensor, verkeersbordherkenning, automatische noodstop, achteruitrijcamera met Top Rear Vision. Misschien de leukste is de zogenaamde Coffee Break Alert, die waarschuwt wanneer je toch echt even een bakkie moet doen.

En ook qua connectiviteit kom je weinig te kort met zaken als Mirror Screen, uitgebreide navigatie en de Citroën Connect Box. Met deze laatste is de auto voorzien van het bekende SOS-systeem, maar ook met Citroën Connect Assistance, die je in kunt schakelen wanneer je pech hebt. De auto kan dan zelfs informatie over zijn status doorsturen naar de dealer.


Conclusie

De Citroën Berlingo XTR personenvariant is een heerlijke auto. Je hebt alle ruimte die je maar kunt bedenken met meer dan genoeg plek voor vijf of zeven personen. In geen enkel opzicht heb je tijdens het rijden het gevoel met een aangepaste bedrijfsauto op weg te zijn. Het comfort, het stuurgedrag en de soepele motor maken van deze Berlingo een comfortabel personenwagen, die er ook nog eens leuk en stoer uit ziet. Het enige nadeel is de prijs, want waar de Berlingo VAN verkocht wordt zonder BTW en BPM, zit dit allemaal wel op deze personenvariant. En daarmee komt deze rijk uitgeruste XTR op 44.370,- euro.  
Test Citroen Berlingo

Citroën Berlingo XTR, personenvariant

Motor: 1.499 cc viercilinder diesel
Vermogen: 130 pk bij 3.750 tpm
Koppel: 300 Nm bij 1.750 tpm
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 181 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.412 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 18,5
CO2-uitstoot: 116 g/km
Energielabel: D
Prijs testauto: 44.370,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: