De Citroën C5 Aircross moet niet verward worden met de C5 X, wat hoewel in naam vergelijkbaar, is het een totaal andere auto. De C5 Aircross is de grootste in een kleine serie van vrolijk en guitig vormgegeven SUV’s, die veel ruimte en comfort voor een relatief lage prijs bieden. Wij gingen op pad met de nieuwste Plug-in hybrid om deze oude bekende in nieuwe vorm nogmaals te ervaren.
Uiterlijk
Vergeleken met de vorige uitvoering van de C5 Aircross, die wij in 2019 reden toen hij nét niet auto van het jaar werd, ziet de nieuwe er weer een stuk moderner uit, maar zonder zijn vrolijke, niet zo serieuze vormgeving te verliezen. Vooral de voorzijde is zeer goed geslaagd. LED dagrijverlichting loopt door in twee bijzonder vormgegeven grille elementen, die precies in het midden overgaan in het Citroën logo. Het maakt de auto breder en indrukwekkender, maar biedt tegelijkertijd een bepaalde mate van elegantie.
De zijkant is nog steeds voorzien van de hoge plastic rand, voorzien van inkepingen die hun oorsprong terug vinden in de allereerste C4 Cactus. De achterzijde is iets misschien iets minder wild vormgeven, maar de nieuwe achterlichten zijn werkelijk prachtig. Samengevat, heeft de nieuwe C5 Aircross een zeer aantrekkelijk, vriendelijk en modern uiterlijk.
Interieur
Het interieur is duidelijk herkenbaar het moderne Citroën, maar mist ten opzichte van de vorige C5 Aircross wel wat eigenzinnigheid. Het ziet er goed uit en zit goed in elkaar, maar het is wat saaier. Wel heeft de auto nu de lekkere grote digitale schermen, die we ook uit andere auto’s van Stellantis kennen.
Je zit lekker diep in de auto, door de hoge middentunnel en de relatief kleine ramen. Desondanks voelt de auto niet alleen ruim aan, maar is dat ook. Dat is vooral opvallend op de tweede zitrij, waar zelfs volwassenen meer dan genoeg beenruimte hebben. En ook de achterbak is met 460 liter (1.510 liter met neergeklapte achterbank) goed voorzien. De stoelen zien er niet alleen goed uit, maar zitten ook nog eens erg fijn en vooral buitengewoon comfortabel. De achterbank is daarbij ook nog eens verschuif- en verstelbaar.
Aandrijving
De C5 Aircross is beschikbaar als hybride, plug-in hybride of met een benzine- of dieselmotor. Wij gingen op pad de 180 pk sterke plug-in hybride, die ook verkrijgbaar is in een iets sterkere 225 pk versie. Deze bestaat uit een combinatie van een 1,6-liter PureTech benzinemotor in combinatie met een elektromotor. Gecombineerd levert dit in totaal 180 pk en 360 Nm, voldoende voor een topsnelheid van 225 km/u en een 0-100 km/u sprint van 8,9 seconden.
De elektromotor wordt gevoed door een 11,3 kWh li-ion accu. In de praktijk kun je hier zo’n 35-45 kilometer puur elektrisch mee rijden. De accu is op te laden tijdens het rijden en afremmen, maar dus ook met een kabel. De maximale laadsnelheid is daarbij 3,7 kW.
Onderstel en rijden
Al bij de eerste meters is duidelijk wat de bedoeling van de Citroën C5 Aircross is: comfort. Het onderstel is buitengewoon comfortabel en lijkt van een veel hoger niveau dan de prijs (zie verderop) doet vermoeden. Kuilen, hobbels, verkeersdrempels, de Aircross doet zijn naam eer aan, want het lijkt wel alsof je met een hoogwaardige luchtvering te maken hebt.
Dat heb je niet, want de auto is voorzien van eenvoudige veren en dempers. Nou ja, eenvoudig, de dempers zijn wel voorzien van een techniek die Citroën Progressive Hydraulic Cushions noemt. Dit zijn een soort hydraulische kussens in de dempers die zowel tijdens de compressie als het terugveren, de boel extra afremmen. Het resultaat is een vliegend-tapijt-achtig gevoel, dat in de buurt komt van de hydraulische demping van Citroëns van weleer.
Je zou daarmee verwachten dat de C5 Aircross zich als een slappe vaatdoek gedraagt tijdens het bochtenwerk, maar dit valt enorm mee. Goed, een sportieve SUV zal het nooit en te nimmer worden, maar maak je geen zorgen als je met hoge snelheid een klaverblad wilt nemen.
Conclusie
Met de nieuwe C5 Aircross heeft Citroën zijn zeer ruime en vooral comfortabele SUV een goede update gegeven. Het is een uitermate fijne auto om lange afstanden mee af te leggen, dankzij het heerlijke onderstel, zijn ruimte en erg fijne stoelen, maar minstens net zo fijn op de korte dagelijkse ritjes. De hybride aandrijving zorgt in potentie voor een zeer laag verbruik, mits je vaak genoeg stekkert, en de 180 pk zijn ruim voldoende (hoewel wij persoonlijk voor de 225 pk zouden gaan). Voor onze luxe aangeklede 180 pk Plug-in hybride betaal je 47.531,- euro, wat in onze ogen een schappelijke prijs is voor zoveel auto.
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid
Aandrijving 1,6-liter benzine viercilinder + elektromotor, 180 pk en 360 Nm, voorwielaandrijving
Batterij Li-Ion 11,3 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 1.697
CO2-uitstoot (g/km) 35
Energielabel A
0-100 in sec 8,9
Top in km/h 225
Vanafprijs in euro 39.870,- (PHEV: 43.030,-)
Prijs testauto in euro 47.531,-