De Citroën C5 Aircross stond op de shortlist om auto van het jaar 2019 te worden. Helaas voor de Fransen hebben ze die prijs niet in de wacht weten te slepen. Een uitgebreide test laat echter zien dat deze uitermate comfortabele Fransman verre van een loser is.
Test Citroën C5 Aircross Alleen nog maar SUV

De C5 Aircross is de directe opvolger voor de inmiddels alweer een tijd uit de roulatie zijnde C5. Citroën heeft ervoor gekozen in dit segment alleen nog maar een SUV te maken, de ‘gewone’ C5 personenauto komt dus niet meer terug.

Dit heeft alles te maken met de nieuwe richting die de Fransen sinds een aantal jaar zijn ingeslagen. Hun auto’s beloven een combinatie tussen comfort, stijl en stoerheid. En wat is er beter om al die zaken te combineren dan een mooi en moderne gelijnde SUV?
Test Citroën C5 Aircross Samenspel

Het samenspel tussen ronde vormen met de scherpe lijnen van de grille, geven de C5 Aircross een strak maar vriendelijk gezicht. Hij staat hoog op zijn wielen en suggereert zijn mannetje te staan in het terrein. Citroën levert ook enkele optionele elektronische hulpmiddelen voor offroad rijden, maar helaas zal er geen vierwiel aangedreven versie op de markt komen.

Ook van opzij ziet de Aircross er goed uit, met de bekende lage Airbumps die we kennen van de C4 Cactus. De achterzijde is iets minder speciaal, maar nog altijd zeer netjes.
Test Citroën C5 Aircross Interieur

Het is duidelijk dat er veel aandacht  is besteed aan het creëren van een premium gevoel in het interieur. Er is gebruik gemaakt van vele zachte materialen en de afwerking is goed voor elkaar. Er zijn verschillende ambiances verkrijgbaar, die lopen van strak en zakelijk grijs tot warm bruin.

Achter het stuur vinden we een volledig digitaal scherm dat naar wens zelf in te delen is. Je kunt er de navigatie op zien, media, rijgegevens of alleen de snelheid die je rijdt. In het midden van het dashboard bevindt zich een groot digitaal infotainment touchscreen, die alle functies biedt die je nodig hebt, zelfs met ondersteuning voor Apple Carplay en Android Auto.

De C5 Aircross biedt tevens veel ruimte. Voorin zit je sowieso als een vorst en achterin kun je extra beenruimte creëren door de op rails staande achterbank verder naar achter te plaatsen. Uiteraard ten koste van wat kofferbakruimte.
Test Citroën C5 Aircross Aandrijving

De C5 Aircross is momenteel leverbaar met zowel benzine- als dieselmotoren, allen goedgekeurd volgens de strenge nieuwe Euro 6.2-norm. Aan het eind van dit jaar zal tevens een plug-in hybride op de markt komen. Wij gingen op pad met de sterkste dieselmotor gekoppeld aan een achttraps automaat.

Met 177 pk en 400 Nm komt de 2.0-liter turbodiesel geen kracht te kort en heeft dan ook geen moeite met de 1.515 kg zware C5. Van 0-100 km/u duurt circa 8,5 seconden en hij heeft een top van 211 km/u. De automaat schakelt bijzonder vloeiend en op de achtergrond, wat samen met de smeuïge diesel zorgt voor een comfortabele rijervaring.

Heel erg zuinig is de diesel echter niet. Tijdens onze testperiode van een week hebben wij op alle soorten wegen gereden in zowel de Eco als de meer sportievere standen en verbruikten gemiddeld 1 liter diesel per 16,5 kilometer.

Comfort!

Comfort is waar het om draait met deze SUV. De C5 maakt gebruik van dezelfde Progressive Hydraulic Cushions (PHC), die we eerder zagen op de C4 Cactus. Hierbij zijn in de schokbrekers hydraulische kussens met vloeistof gevuld, die opwarmen wanneer de druk toeneemt (als de auto inveert) en zo meer weerstand bieden.

Dit resulteert in een bijzonder comfortabel rijgedrag dat sterk in de buurt komt van de gasveerbollen op Citroëns van weleer. Daarnaast, ook bekend van de C4 Cactus, werkt Citroën voor het ontwerp van zijn stoelen samen met een matrasfabrikant. Dit levert stoelen op die niet alleen ergonomisch goed in elkaar steken, maar die werkelijk heerlijk zitten. Zoveel comfort betekent over het algemeen dat je in moet leveren op sportiviteit. Hoewel je zeker merkt dat de C5 Aircross niet bedoeld is al sportieve auto, is de wegligging goed en strak te noemen.
Test Citroën C5 Aircross

Conclusie

Hoewel de C5 Aircross geen auto van het jaar is geworden, is hij wat ons betreft toch echt een winnaar. De combinatie van een moderne, stoere maar vriendelijke vormgeving, mooie materialen en een goede afwerking maken de auto tot een genot om naar te kijken en in te zitten. En met zoveel comfort, van zowel aandrijving als onderstel, is het ook nog eens heerlijk om (lang) met deze auto te rijden. Er staat al een C5 Aircross op je oprit vanaf 31.190,- euro. Voor onze luxe testauto betaal je 52.390,- euro.

 

Citroën C5 Aircross BlueHDi 180 S&S EAT8

Motor: 1.997 cc viercilinder diesel
Vermogen: 177 pk bij 3.750 tpm
Koppel: 400 Nm bij 2.000 tpm
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 211 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.515 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 1 op 21,3
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 16,5
CO2-uitstoot: 124 g/km
Energielabel: E
Prijs vanaf: 31.190,- euro
Prijs testauto: 52.390,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: