Samenvatting
Na het verdwijnen van die heerlijk eigenwijze C6 in 2012, moesten Citrofielen het lange tijd zonder grote Citroën doen. En dat deed pijn. Want wat typeert dit Franse merk meer dan zo’n typisch zacht geveerde, avantgardistische slee van een auto? Precies! Natuurlijk waren er de grote modellen van het zustermerk DS, maar hoewel vernoemd naar de meest iconische, zijn dat toch geen Citroëns. En ook de C5 Aircross, hoewel fijn rijdend, deed de harten van de ware liefhebbers niet bijzonder harder kloppen. Maar nu, na tien jaar, komt het Franse merk eindelijk weer met een auto waar het zo goed in is: een zeer comfortabele grote sedan (met een snufje Crossover) met meer dan genoeg luxe: de C5 X.
Vorm
Een Citroën, zeker het vlaggenschip, is het aan zijn traditie verplicht een bijzonder ontwerp te hebben. Dat gold voor de Traction Avant, de DS, de XM, de C6 en dat geldt ook voor de nieuwe C5 X. Het is typisch een design dat je of heel mooi of verschrikkelijk vindt. Er lijkt geen tussenweg te zijn.
Nu snappen wij wel waarom sommigen moeite hebben met het vrij drukke lijnenspel, dat naar achteren toe steeds ‘levendiger’ wordt. Het is soms te veel om in één keer te bevatten. Maar hoe langer je er naar kijkt, hoe mooier je het gaat vinden én hoeveel Citroën-taal je erin herkent.
Aandrijving
De C5 X is gebouwd op het zogenaamde EMP2-platform, waar bijvoorbeeld ook de DS9 op staat. Het is een modern onderstel dat (voor nu voor de C5 X) voorziet in twee soorten aandrijving: benzine en hybride.
Wij gingen op pad met de plug-in hybride, een bekende motorisering uit de stal van voormalig PSA, die we al eerder testten in auto’s als de nieuwe Peugeot 308. Hierbij wordt een 1,6-liter 180 pk sterke Puretech benzinemotor gecombineerd met 110 pk sterke elektromotor. Samen zijn zij goed voor 225 pk gecombineerd vermogen dat op de voorwielen wordt overgebracht door de ë-EAT 8-traps automatische versnellingsbak.
De elektromotor haalt zijn kracht uit een 12,4 kWh accupakket, waar zo’n 45 kilometer volledig elektrisch mee gereden kan worden. Met een ‘wallbox’ laad je deze vervolgens binnen twee uur weer vol.
Comfort
Een Citroën is geen Citroën als hij niet extreem comfortabel is en wat dat betreft stelt de C5 X niet teleur. De auto zweeft over het wegdek, waarbij zonder enige moeite onvolkomenheden worden weg gefilterd. Het komt aardig dicht in de buurt van de Citroëns van weleer.
Dit allemaal dankzij het standaard op de Plug-in Hybrid geleverde Active Citroën Advanced Comfort-ophangingssysteem. Deze is voorzien van Progressive Hydraulic Cushions, een doorontwikkeling van het systeem dat we eerder op de C5 Aircross zagen, die in de C5 X uitgebreid is met Active Suspension. Afhankelijk van de gekozen rijmodus, past het onderstel zich in verschillende mate van comfort aan de rijomstandigheden aan.
En om het comfortplaatje compleet te maken: standaard heeft de auto Advanced Comfort Seats, die in onze auto ook nog eens voorzien waren van verwarming, koeling en massage. Pure verwennerij!
Extended HUD
Van alle moderne snufjes, zoals semi-autonoom rijden, draadloze Android Auto en Apple Carplay en een zeer uitgebreid infotainmentsysteem, willen we graag één bijzonder element extra toelichten: het Extended Head-Up Display.
Citroën heeft er namelijk voor gekozen de digitale teller achter het stuur vrij klein te houden en veel informatie beschikbaar te maken in de HUD. Zoals bijvoorbeeld de kaart en aanwijzingen van de navigatie. Die strekken zich als een soort Virtual Reality voor je uit en laten zelfs de aanwijzingen van Google Maps zien. Duidelijk, helder, mooi en gebruiksvriendelijk.
Het rijden
Het mag duidelijk zijn dat de Citroën C5 X zich qua rijgedrag volledig richt op het bieden van zoveel mogelijk comfort. Er zit een Sport-modus op, waarbij de auto feller wordt en ietsje strakker op de weg ligt, maar sportief zal hij nooit worden. Hij houdt zijn lijnen wel goed in de bochten, maar je voelt ‘m altijd wat overhellen en via het stuur voel je niet heel goed wat er gebeurt met de voorwielen. Daarnaast zijn de brede, comfortabele stoelen ook helemaal niet ingericht om je heel strak op je plek te houden.
Nee, de C5 X ontvangt je in een luxe lounge en nodigt je uit je rit in stilte (want wat is deze auto stil!) en met alle luxe en comfort door te brengen. Dat betekent ook dat je nergens ruimte te kort komt, want zoveel voorin, maar zeker achterin heb je er werkelijk zeeën van. De kofferbak is diep, maar door de aflopende daklijn niet zo ruim als een grote stationwagon.
Conclusie
Alles bij elkaar kunnen wij niet anders concluderen dat de Citroën C5 X een van de meest comfortabele auto’s van de laatste tien jaar is en- gaat u er maar even voor zitten- een van de, zo niet dé allerbeste Citroën ooit gemaakt. Dat is nogal een uitspraak, maar zo fijn is het rijden in de C5 X Plug-In Hybrid dus. De combinatie van de soepele en zuinige aandrijflijn, het comfortabele onderstel en de moderne techniek, zorgen ervoor dat werkelijk iedere bestemming té dichtbij is. Je wilt namelijk blijven rijden.
Citroën C5 X Plug-in Hybrid
Aandrijving 1,6-liter benzine viercilinder + elektromotor, 225 pk en 360 Nm, voorwielaandrijving
Batterij Li-Ion 12,4 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 1.697
Gemeten verbruik 1 op 23-25
CO2-uitstoot (g/km) 29-30
Energielabel A
0-100 in sec 8,9
Top in km/h 225 (135 in EV modus)
Vanafprijs rijklaar in euro 43.040 (PHEV: 46.090)
Prijs testauto in euro 50.590
Photography: William Crozes @ ContinentalProductions