Samenvatting
Als het gaat om elektrische auto’s, dan leven we in bijzondere tijden. De opkomst van deze nieuwe manier van transport wordt kritisch bekeken, waarbij voor- en tegenstanders elkaar soms in de haren vliegen. En zelfs zij die niet tegen zijn, zijn zeer ernstig als het gaat om zaken als rijbereik en acceleratie. Deze serieuze ondertoon vindt vaak ook de weg naar de elektrische auto zelf, wat zich meestal uit in letterlijk en figuurlijk zware auto’s. En wat is het dan fijn dat Fiat de elektrische 500 heeft. Eindelijk een EV die niets anders dan puur plezier uitstraalt én biedt. En daarin zijn wij niet de enigen, want in de maand april was het niet alleen de best verkochte elektrische auto van Nederland, maar zelfs van heel Europa.
3+1
Eerder reden wij al met de cabriolet versie, maar nu is het tijd aan het bijzondere model met het ‘extra’ deurtje, de 3+1. Om maar meteen met deze extra feature te beginnen: aan de rechterzijde van de auto bevindt zich achter de gewone portier een extra ‘zelfmoord’ deurtje, die de instap naar de achterbank moet vergemakkelijken.
En dat doet het ook zeker, alleen moet je wel goed opletten niet achter de veiligheidsriem van de voorstoel te blijven haken. Want anders lig je wel erg snel achterin. Wat betreft de ruimte op die achterbank: het blijft natuurlijk een compacte auto, maar hij is zonder dat je het doorhebt een stuk groter dan de reguliere 500. En dus kun je met een klein beetje proppen, prima een stuk met vier volwassenen rijden.
Een feestje
Aan de buitenzijde is de elektrische 500 een feest om naar te kijken. Aan alle kanten groter dan de brandstofversies, lijkt hij nog beter in proportie, zonder ook maar iets van zijn charme te hebben verloren. Tal van bijzondere ontwerpelementen, zoals de in de voorkap doorlopende koplampen, laten zien dat men bij Fiat het creëren van aantrekkelijke kleine auto’s nog lang niet verleerd is. We vinden zelfs de niet heel mannelijke roze-goud-achtige kleur leuk. En dat wil wel wat zeggen.
Ook binnenin zitten, voor wie goed oplet, overal kleine leukigheidjes verstopt. De skyline van Turijn in de draadloze lader, de klassieke 500 in de deurgrepen en de Cinquecento die achter het infotainmentscherm uit het dashboard omhoog komt. Maar naast deze leuke details, zit het interieur gewoon ontzettend goed in elkaar. Logisch, mooi, rustig en met alles op de juiste plek.
Versies en techniek
Als kleine opfrisser: de elektrische 500 is er in drie versies. De Action is het instapmodel en biedt een batterij met een capaciteit van 23,8 kWh, goed voor een theoretisch (WLTP) bereik van 180 km. De maximale laadsnelheid is 50 kW en de auto is voorzien van 95 pk sterke elektromotor, die zorgt voor een accelaratie tot 100 km/h van 9,5 seconden.
De Passion is voorzien van een groter batterijpakket met een potentieel bereik van 320 km. Tevens laadt deze sneller op door een maximale laadsnelheid van 85 kW. De elektromotor heeft in deze uitvoering 118 pk. De Icon, het topmodel, heeft dezelfde techniek als de Passion, maar is daarnaast voorzien van vele luxe opties, zoals het grote 10,25 inch touchscreen, een in de carrosseriekleur gespoten dashboard en grotere velgen. Voor alle specs, check ons eerste bericht over deze auto.
Het rijden
Met de wielen nog altijd ver op de hoeken en de felheid van de elektromotor is dit misschien wel dé ideale stadsauto. Hoe klein het gaatje ook is, je schiet er zo in. Op z’n Italiaans rijden heet dat. Daarbij zijn de compacte afmetingen ideaal voor parkeren en manoeuvreren. Maar, zoals we al eerder zeiden, deze elektrische Fiat voelt niet als een klein autootje. Door het extra gewicht van de accu die zeer laag in de auto ligt, voelt de 500 stabiel, ook op de snelweg. Zonder moeite leg je er grote afstanden mee af. Nou ja, groot is natuurlijk relatief.
Want om toch maar iets over het bereik te zeggen: het potentiële bereik van 320 kilometer haal je natuurlijk nooit. Al was het maar omdat je een EV nooit leegrijdt. Reëel is 250-280 kilometer, waarbij het ons opviel dat de Fiat wel zeer stabiel is met het aangeven van het bereik. 250 is ook echt 250, zelfs als je er de snelweg mee op rijdt. Ga je tegen de topsnelheid van 150 km/u aanzitten, dan gaat het bereik rap omlaag. Het voordeel van het relatief kleine accupakket is dan wel weer dat hij vrij snel weer vol zit, zeker aan de snellader. Twintig minuten en je kunt weer op pad.
Conclusie
Het mooie van de elektrische Fiat 500 3+1 zijn niet de afzonderlijke details of de techniek, het charmante extra deurtje of de kleur, maar alles bij elkaar. Samen vormen ze een auto die je keer op keer een lach op het gezicht bezorgt. Maar niet alleen bij hen die erin zitten en rijden, maar ook bij omstanders, mannen én vrouwen. En is dat is nu niet precies wat we in deze tijd kunnen gebruiken? Een beetje extra plezier.
Fiat 500e 3+1 La Prima
Aandrijving Elektromotor, 118pk en 220 Nm, voorwielaandrijving
Getest bereik ca. 260 km
Batterij Li-Ion 42 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 1.330
0-100 in sec 9
Top in km/h 150
Vanafprijs in euro 24.900