Een Toyota Yaris met een raceonderstel en 212 pk? Het klinkt in eerste instantie wat ongeloofwaardig, maar niets is minder waar. De Japanners brachten afgelopen jaar dit zeer exclusieve bommetje op de weg onder de naam Toyota Yaris GRMN en wij onderwierpen hem aan een uitgebreide test.
Test Toyota Yaris GRMNGRMN, wat betekent het?

GRMN is een naam die wel enige uitleg vereist. De eerste twee letters staan voor GAZOO Racing, de succesvolle raceafdeling van Toyota die wij onder andere kennen van het winnen van de 24 uur van Le Mans. MN staat voor Master of Nürburgring, waar de auto gefinetuned is.

GR-modellen bestaan al vele jaren in Japan, maar met de Yaris GRMN komt deze sportieve lijn nu ook naar Europa. En hoewel er van deze extreme GRMN slechts 400 (reeds allemaal verkocht) naar Europa kwamen, kunnen we in de toekomst een groot aantal GR-modellen van Toyota hier verwachten.
Test Toyota Yaris GRMNDe techniek

Ten opzichte van een reguliere Yaris is de GRMN 24 millimeter verlaagd en voorzien van knetterharde Sachs Performance schokbrekers. Achter de 17 inch lichtmetalen BBS velgen met brede Bridgestone Potenza 205/45R17 sloffen zien we grote schijven en klauwen.

Achter vinden we niet alleen een diffuser met een dikke enkele centrale uitlaat, maar ook een immense spoiler die samen met de GAZOO Racing strepen duidelijk maakt dat het hier om een zeer sportief model gaat.
Test Toyota Yaris GRMNDe motor

Maar het lekkerste is de 1.8 VVT-ie motor die dankzij een supercharger 212 pk en 249 Nm levert. En dat is in een auto van 1.135 kilo veel power. Deze motor werd samen ontwikkeld met de engineers van Lotus die al vele jaren ervaring hebben met het veel krachtiger maken van Toyota motoren.

En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Vanaf het moment dat je de motor start en verrast wordt door het lekkere racy geluid uit de uitlaat, overtuigt het blok. Al vanaf lage toeren heb je veel power tot je beschikking en je kunt ‘m met de lekker ouderwetse handgeschakelde zesversnellingsbak tot het rood doortrekken waarbij de Yaris zeer snel hele grote stappen zet. Binnen 6,5 seconden zit je op de 100 km/u en de top is begrensd op 230 km/u.

Bochtenwerk!

Een Yaris die zo snel uit de startblokken sprint is al een beleving op zich, maar het echte feest begint zodra je bochten tegenkomt. Daar merk je al de aandacht die in het finetunen van het onderstel is gaan zitten, want je kunt de GRMN werkelijk een bocht in smijten.

Tot (zeer) hoge snelheden blijft hij strak op de weg liggen, waarbij hij weinig moeite heeft met slechte wegdekken of niveauverschillen. Ga je te ver, dan glijd je relatief rustig over de voorwielen naar buiten. Leuk is ook om in de bochten even het gas te liften en te voelen hoe het achterkantje extra instuurt.
Test Toyota Yaris GRMNVan binnen

En dan is het maar goed dat je zeer goed op je plek gehouden wordt door de GAZOO Racing kuipstoelen, die ook nog eens goed in te stellen zijn. Het interieur is op wat accenten en het stuur uit de Toyota GT86 na, zeer herkenbaar Yaris.

Waar verder weinig mis mee is, alles zit erop en eraan en werkt volgens de logische Toyota indeling, weinig verassingen hier.
Test Toyota Yaris GRMNConclusie

De Toyota Yaris GRMN is hardcore, gemaakt om alles sportief te doen. Voor dagelijks gebruik is hij daardoor veel te hard en alle 400 exemplaren zijn sowieso toch al verkocht. Het is dan ook veel meer een aankondiging, een proeve van kunnen als begin van de introductie van de sportieve GR-lijn in Europa. En dat heeft hij wat ons betreft met verve gedaan. Het is een bijzonder vermakelijke, zeer strakke en passievolle auto en als toekomstige GR-modellen een deel van dát DNA meekrijgen, kan het alleen maar leuker worden op de Europese en Nederlandse wegen.

Toyota Yaris GRMN

Motor: 1.798 cc viercilinder benzine met supercharger
Vermogen: 212 pk bij 6.800 tpm
Koppel: 249 Nm bij 5.000 tpm
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 230 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 6,4 seconden
Gewicht rijklaar: 1.210 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 13,5
CO2-uitstoot: 170 g/km
Energielabel: G
Prijs testauto: 45.000,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: