Hoe je met subtiele aanpassingen een stijlvolle uitvoering van een bestaande auto creëert, is aan Italianen wel besteed. Zo bleek maar weer eens tijdens een test met de Fiat 500 Cabrio Spiaggina. Wat ons betreft dé zomerauto van dit jaar, maar waarom?
Test Fiat 500C SpiagginaDe originele Spiaggina

De Fiat 500 C Spiaggina is een hommage aan de originele La Spiaggina die in 1958 voor het eerst het licht zag. In ons land staat deze beter bekend als de 500 Jolly. Door de deuren, het dak, de achterbank en de achterruit te verwijderen ontstond een Beach buggy-achtige auto.

De originele Spiaggina, los vertaald als strandje, werd geproduceerd door Ghia, nu onderdeel van Ford. Het geinige autootje was niet goedkoop, want kostte minstens het dubbele van een normale 500. Hij werd dan ook vooral gekocht door de rijken der aarden die hem bijvoorbeeld gebruikten om van hun jacht naar het strand te rijden.

Vorig jaar, precies 60 jaar na de originele, kwamen in opdracht van Fiat, Garage Italia Customs en Pininfarina met de 500 Spiaggina conceptcar. Net als de oude heeft deze geen dak, geen achterbank en een klein voorruitje, maar nog wel deuren. En op basis van die conceptauto brachten de Italianen de door ons geteste Fiat 500C Spiaggina op de markt.
Test Fiat 500C SpiagginaDe huidige

Als basis voor de Spiaggina nam Fiat de 500C en voorzag deze van speciale, hele gave retrovelgen, de kleur ‘Azzuro Volare’ met witte bies en een wit dak. Binnenin zien we witte accenten gecombineerd met het blauw van buiten en een speciale bekleding die je zo op een strandlaken zou verwachten.

Het resultaat van dit alles is een zeer fraai autootje dat volledig de zomer uitademt. Alleen al door hem te zien staan, waan je jezelf aan de Italiaanse Riviera en voel je de mediterrane zon op je huid branden. Een ware verademing in het Nederlandse wagenpark vol grijze en witte leaseauto’s.
Test Fiat 500C SpiagginaOuder maar volkomen van deze tijd

Des te knapper wordt het als je je realiseert dat de Fiat 500 inmiddels alweer meer dan 10 jaar bestaat. Door hem op tijd een goede update te hebben gegeven, zowel technisch als optisch, heb je nu niet het idee met een oude auto te maken te hebben.

Het uiterlijk oogt fris en aantrekkelijk, de rijeigenschappen zijn voor een kleine auto prima te noemen, en de tweecilinder motor presteert uitstekend. Het nieuwe U-connect infotainmentsysteem is ook van deze tijd, met opties voor Apple Carplay en Android auto. En de 500’s zijn nu ook voorzien van Cruise Control.

Het enige waar de leeftijd van de 500C aan te herkennen is, is aan het ontbreken van moderne rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, lane departure control en een dodehoek sensor. Maar heb je die in dit zomerautootje werkelijk nodig?

Het rijden

De Fiat 500C Spiaggina is voorzien van de 85-pk sterke versie van de inmiddels bekende 900 cc TwinAir tweecilinder. Hoewel het geluid bij stationair voor veel mensen nog steeds wennen is, zal het rijden ermee dat totaal niet zijn. Het motortje is lekker fel en heeft geen enkel probleem met de 915 kilo’s die de auto weegt.

In tegenstelling tot de oudere 500’s rijdt deze nieuwe versie ook een stuk fijner. Het strakke sturen is gebleven, maar de stuiterigheid is een enorm stuk afgenomen, waardoor je ook op een slecht wegdek vrij comfortabel kunt rijden.
Test Fiat 500C SpiagginaOpen rijden

Natuurlijk rijd je met de Spiaggina open en dat kan op verschillende manieren. Je kunt het dak een stukje opendoen, waarmee het meer lijkt als een auto met open dak. Hij kan verder naar achter tot het einde van de C-Stijl of helemaal naar beneden.

Met lekker weer is helemaal open natuurlijk het lekkerst, maar je hebt dan wel te maken met meer wind in de cabine. Flanerend over een boulevard met een snelheid onder de 70 km/u is dit geen enkel probleem. Kom je daarboven, houd dan rekening dat je zomerse hoedje snel af waait. En dan is het lekker dat je het dak wat meer dicht kan doen, maar nog wel in de zon kan zitten.

En laat het weer open rijden helemaal niet toe, in ons land vaker wel dan niet, dan is het goed te weten dat de 500C met het dak dicht tot snelheden rond de 120 km/u goed stil is. Daarboven begin je de windruis steeds sterker te horen.
Test Fiat 500C SpiagginaConclusie

Op dit moment is er geen enkele auto op de markt, die het zomerse karakter van de Fiat 500C Spiaggina evenaart. Een hoge aaibaarheid, zijn stijlvolle karakter, multifunctionele open dak en prima rijeigenschappen, maken hem wat ons betreft tot dé zomerauto van 2019. Maar let op! De auto wordt in een beperkte oplage van 1958 stuks geproduceerd. Maar wij zien onszelf al op een Italiaans terras aan de kust zitten, genietend van een goed bord pasta en steeds een blik werpend op onze Spiaggina, jij ook?
Test Fiat 500C Spiaggina

Fiat 500C Spiaggina ‘58

Motor: 875 cc TwinAir tweecilinder benzine turbo
Vermogen: 85 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 145 Nm bij 1.900 tpm
Transmissie: 5 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 170 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 11 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 915 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 15
CO2-uitstoot: 116 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 25.395,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: