De elektrische Fiat 500 kon ons in zijn verschillende gedaantes flink verleiden met zijn Italiaanse flair en vrolijke interieur. En niet alleen ons, want je ziet ze geregeld rijden. Enige nadelen waren zijn stevige prijs en vooral het feit dat het om een (te) kleine auto ging. Voor jonge gezinnen of mensen die nog wel eens passagiers meenemen, is hij helaas een stuk minder geschikt. Voor die groep heeft Fiat de nieuwe 600 in leven geroepen. Dezelfde stijl als de 500, maar dan een stuk groter; net zoals vroeger.
Famiglia
Dat de Seicento familie van de Cinquecento is, zal niemand zich in vergissen. Van voor tot achter zien we dezelfde designtaal, die een combinatie vormt van Italiaanse stijl met een flinke snuf ongedwongenheid. We zien dezelfde soort fraaie koplampen die ‘door’ de motorkap heenlopen, en ook de achterkant is zeer vergelijkbaar.
Het grote verschil zit ‘m, dankzij het andere formaat, vooral in het zijaanzicht. Het enige waar we iets minder over te spreken zijn, zijn de nieuwe velgen. Die zijn net even té druk en trekken daardoor teveel de aandacht. Zonde van het verder mooie lijnenspel van deze sympathieke Italiaan.
Interieur
Ook in het interieur is het een positief feest der herkenning, met hetzelfde stuur met twee spaken, dezelfde digitale schermen en dezelfde opbergvakken. Het gaat echter te ver de 600 een kopie van zijn kleinere zusje te noemen, want ondanks de grote overeenkomsten voelt het als een andere auto.
Dat komt mede doordat de 600 technisch ook een andere auto is. Hij staat op een ander onderstel, dat hij onder andere deelt met de Jeep Avenger. Daardoor is er aanzienlijk meer binnenruimte, vooral op de tweede zitrij. Ook is er meer bagageruimte. Desondanks is de 600, zeker in vergelijking met de concurrentie, niet een hele grote auto. Laten we zeggen: ideaal voor een gezin met kleine kinderen, maar met vier volwassenen moet je geen lange afstanden rijden.
Techniek
Net als zijn onderstel, deelt de 600e ook de tweede generatie elektrische aandrijving van de Stellantis groep, met onder andere auto’s als de onlangs door ons gereden Peugeot e-308 en de Opel Astra Electric. Dat betekent een 156 pk, 260 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft, van energie voorzien door een 54 kWh accu.
Deze aandrijflijn staat vooral bekend om zijn zuinigheid en dat blijkt wel uit de opgegeven (WLTP) rijbereik van iets meer dan 400 kilometer. In de praktijk blijkt de Fiat ook wel degelijk zuinig en efficiënt, met een gemiddeld gemeten verbruik van zo’n 16-17 kWh per 100 kilometer.
De auto is met een maximale snelheid van 100 kW op te laden, hoewel die in de praktijk meestal iets lager uitvalt. Maar doordat hij een relatief kleine accu combineert met een zuinig verbruik, ‘tank’ je al snel flink wat kilometers bij. De 600 is er overigens naast de elektrische versie, ook als hybride.
Rijden
Omdat de 600 op een ander onderstel staat dan zijn kleinere zusje, rijdt de auto ook anders. De 500 is voornamelijk scherp, hard geveerd en flitst gevoelsmatig overal tussendoor. De 600e voelt wat groter, zwaarder (hij draagt ook een kleine 300 kilogram extra mee) en iets minder wendbaar. Daar tegenover staat dat hij veel comfortabeler en rustiger is en daardoor beter geschikt voor langere afstanden, en dat hij een zeer prettige kleine draaicirkel heeft. Al met al precies wat hij moet doen dus.
Die 156 pk lijken op papier overigens niet heel veel, maar in de praktijk profiteert de 600 van de altijd aanwezige kracht van de elektromotor. Hij is, zeker in de sportstand, fel genoeg en zelfs op de snelweg heeft ie voldoende over om snel op te trekken. Reken echter niet op razendsnelle acceleratie. Daarvoor moeten we nog even wachten op de Abarth-versie.
Conclusie
Met de 600e heeft Fiat precies gedaan wat ze moesten doen: een charmante, ruimere versie van de 500e creëren, die geniet van hetzelfde fijne design, zowel binnen als buiten. De binnenruimte houdt niet over, maar is ruim genoeg voor de beoogde doelgroep, die waarschijnlijk sowieso iets meer naar design als pure praktische inzetbaar zal kijken. De elektrische aandrijflijn rijdt fijn en is werkelijk zuinig. Heel goedkoop is de 600e echter niet, want de instapversie, ‘Red’ genaamd, begint bij 35.990,- euro. Voor de luxere ‘La Prima’ beginnen de prijzen bij 40.990,- euro. De hybride is overigens verreweg het goedkoopst, want die is er vanaf 29.490,- euro.
Fiat 600e
Aandrijving Elektromotor, 156 pk en 260 Nm, voorwiel aangedreven
Theoretisch bereik (WLTP) 400 km
Getest bereik ca. 350 km
Batterij Li-Ion 54kWh
Maximaal laadvermogen 100 kW
Gewicht in kg (rijklaar) 1.495
0-100 in sec 9
Top in km/u 150
Vanafprijs in euro 35.990,-