Samenvatting
Om maar gelijk duidelijkheid te geven: de Fiat Panda Sport is géén sportieve auto. Verwacht geen bakken pk’s, geen snoeihard onderstel of tot de verbeelding sprekende prestaties. Wat deze Italiaan echter wel biedt is een superleuke uitstraling met zijn wel degelijke sportieve looks en alle charme en slimmigheden die al sinds jaar en dag gepaard gaan met de naam Panda.
Sport
Als je de naam Panda Sport ziet staan, denk je natuurlijk direct terug naar de Panda 100 HP, de meest sportieve Panda ooit. Met zijn strakke wegligging en 100 pk sterke 1.4-liter viercilinder, die je nog lekker hoog in de toeren moest trappen, wist dit kleintje zelfs gerenommeerde sportieve autoprogramma’s te bereiken.
Maar de nieuwe Panda Sport moet het doen met slechts sportieve looks, die hem overigens erg goed staan. Andere bumpers, stoere 16 inch velgen, donkergrijze lak, meegespoten spiegelkappen en handgrepen en natuurlijk de Sport-logo’s. Ja, de Panda Sport ziet er wel degelijk sportief uit. Ook binnenin is het thema Sport doorgetrokken met een waar sportstuur en geblindeerde achterramen.
Zuinig, maar sportief?
De badge ‘Hybrid’ op de achterzijde vertelt ons welke motorisering deze nieuwe Panda Sport heeft. Een 1,0-liter driecilinder Firefly motor met 70 pk is gecombineerd met een elektromotor met een bescheiden, 11 Ah accupakket. Deze laatste helpt de brandstofmotor bij het optrekken en slaat energie op tijdens het afremmen. Een aandrijflijn die buitengewoon zuinig kán rijden, maar niet echt aanspoort tot sportief rijden.
Volg je de schakelindicator, dan rijd je bij 60 km/u al in het zesde verzet. Gevoelsmatig is dat een veel te hoge versnelling, maar door de ondersteuning van de elektromotor kan de auto dat prima aan. Dit is goed voor het verbruik (gemiddeld 1 op 18,5), maar bij vol gas gebeurt er vrij weinig. Wil je even snel optrekken, dan zul je een versnelling of twee á drie terug moeten.Wegligging
De Fiat Panda Sport rijdt zoals zijn broeders: erg fijn met een prima combinatie tussen comfort en een strakke wegligging. Erg knap voor zo’n kleintje is dat je het gevoel hebt met een veel grotere auto op stap bent.
De stoelen lijken eenvoudig, maar zitten bijzonder prettig, ook op de langere afstanden. Opvallend blijft hoe groot de zijruiten zijn, waardoor je het gevoel hebt relatief hoog te zitten. Het zorgt echter wel voor buitengewoon veel licht in de auto. Door de aanwezigheid van Android Auto en Apple Carplay heb je alle infotainment die je maar kunt verzinnen. Het zorgt tevens dat de Panda lekker modern aanvoelt (en is).
Conclusie
De Fiat Panda Sport koop je niet om het circuit op te gaan. Nee, deze charmante kleine Italiaan koop je voor zijn aantrekkelijke uiterlijk, zijn volwassen rijervaring en voor zijn segment fikse binnenruimte. Dat hij daarnaast ook nog eens rijdt als een veel grotere auto en erg zuinig is, zijn wat ons betreft alleen maar voordelen. Je moet alleen geen haast hebben. Je rijdt al een Panda vanaf 14.850,- euro, de Sport is er vanaf 15.900,- euro.
Fiat Panda Sport
Motor: 999 cc driecilinder benzine icm elektromotor
Vermogen: 70 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 102 Nm bij 3.000 tpm
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 164 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 14,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 955 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 18,5
CO2-uitstoot: 121 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 15.900,- euro
Prijs testauto: 16.250,- euro