Ford stapt in het bomvolle segment van kleine SUV’s met de sportief ogende hybride Puma. Wij gingen een week op pad met deze nieuwkomer om te kijken of hij zich staande kan houden in dit zeer competitieve segment.
Veel keuze
De kleine SUV, vaak ook crossover genoemd, is razend populair. Voor hetzelfde geld als een middenklasser, zit je hoger en krijg je het idee een auto te kopen die zich door niets laat tegenhouden. In de realiteit is dat natuurlijk slechts een illusie, maar wel één waar mensen graag hun geld voor neerleggen.
Eerder zagen wij al de nieuwe Toyota C-HR, de DS3 Crossback en de Peugeot 2008, en we kunnen alvast verklappen dat op korte termijn nog enkele andere concurrenten de revue zullen passeren. Met zoveel keuze is het belangrijk dat je je als autoproducent goed weet te onderscheiden.
Uiterlijk
Dat begint bij datgene wat men als eerste ziet én nog steeds een van de belangrijkste redenen voor de aanschaf van een auto: het uiterlijk. En wat dat betreft scoort de Puma hoge ogen. De ronde vormen gecombineerd met het compacte formaat geven de auto een erg vriendelijke en toegankelijke uitstraling.
Maar het is gelukkig geen softy geworden. Zeker de door ons gereden ST-line doet hier een stevige schep sportiviteit bovenop met een grote volledig zwarte grille en stoere velgen. Wat ons betreft een uitermate geslaagde combinatie.
Interieur
Voor mensen die bekend zijn met moderne Fords, zal de nieuwe Puma voelen als thuiskomen. We zien hetzelfde digitale dashboard en infotainmentsysteem als in bijvoorbeeld de nieuwe Ford Focus, waarbij het nog steeds een beetje jammer is dat het scherm niet iets meer naar de bestuurder is toegedraaid.
De stoelen, half leder in de ST-line, zitten prima en ergonomisch zit de auto goed in elkaar. De ruimte is voor dit segment bovengemiddeld goed te noemen, met zowel voor- als achterin genoeg beenruimte voor volwassen.
Een slimme achterbak
De achterbak lijkt aan de kleine kant, maar hier heeft Ford iets heel slims gedaan. Onder de laadvloer zit een luik naar een zeer diepe plastic bak, formaat van een groot bierkrat. Onderin zit een plug die je eruit kunt draaien, waardoor je hem simpel met een slang kan schoonspoelen.
Hierdoor is deze ruimte bijzonder geschikt om even je vieze kaplaarzen of smerige sportschoenen in te gooien. Tevens kun je het gebruiken om een tas boodschappen in te zetten, zonder dat deze door de achterbak heen en weer gaat schuiven. Een simpele maar zeer waardevolle toevoeging waarvan wij verwachten dat we die in de toekomst bij veel auto’s gaan zien.
De motoren
De nieuwe Ford Puma heeft een zogenaamde Mild Hybrid aandrijflijn. Dat houdt in dat de auto voorzien is van een extra 48V-accu en een kleine elektromotor die de EcoBoost benzinemotor kan ondersteunen, bij bijvoorbeeld snel accelereren. Dit alles moet zorgen voor een veel lagere uitstoot en verbruik. Wat de auto echter niet kan, is stukken volledig elektrisch rijden. Daarvoor zijn de accu en elektromotor te klein.
Ford biedt twee verschillende varianten aan van deze aandrijflijn: een 125 en een 155 pk versie. Onze testauto was voorzien van de meest krachtige variant gekoppeld aan een uitstekend schakelende handgeschakelde zesversnellingsbak.
Hoe rijdt dat?
Wij zijn sowieso vaak te spreken over de 1.0-liter driecilinder EcoBoost motoren van Ford, die veel groter en krachtiger aanvoelen dat ze in werkelijkheid zijn. Het was dan ook geen verrassing dat de combinatie met een elektromotor eveneens een positieve ervaring was. De aandrijflijn heeft geen enkele moeite met de 1.280 kilogram zware SUV en is in de Sport-stand zelfs bijna té fel.
Dat het hybride systeem zorgt voor een hele zuinige auto, is iets wat we niet hebben ervaren. Gemiddeld reden wij over één week en zo’n 800 kilometer 1 op 14,4; niet slecht maar ook weer niet extreem zuinig te noemen.
Wegligging
De voorganger van de huidige Puma was een kleine sportieve coupé, waardoor je ergens verwacht dat deze sportiviteit doorgevoerd is in de nieuwe. Maar het is al vrij snel duidelijk dat Ford nu gekozen heeft voor een auto die vooral veel comfort biedt. Op praktisch alle ondergronden blijft de Puma kalm en strijkt onvolkomenheden goed strak.
Desalniettemin is hij niet bang voor een potje stevig sturen, hoewel je soms wel merkt dat hij een beetje gaat hangen. Al met al een auto die meer geschikt is voor comfortabele dagelijkse kilometers of lange ritten achter elkaar dan om het circuit mee op te gaan.
Conclusie
De nieuwe Ford Puma stapt in een overvol segment. Toch maakt hij wat ons betreft een goede kans. Het uiterlijk is erg geslaagd en voldoende onderscheidend en ook in het interieur is alles goed voor elkaar. De hybride aandrijflijn levert prima prestaties en de wegligging is voor dagelijks gebruik uitstekend, mede door ook een uitstekende geluidsisolatie. Niet voor niets was de Puma dan ook genomineerd voor International Car of the Year 2020. Kortom, een waardevolle aanvulling in dit segment en zeker het overwegen waard. Je rijdt een Ford Puma vanaf 26.900,- euro. Onze luxe ST-line kost 33.555,- euro.
Ford Puma 1.0 EcoBoost ST-line MHEV
Motor: 998 cc driecilinder turbo-benzine
Vermogen: 155 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 240 Nm bij 1.750 tpm
Transmissie: handgeschakelde zes-versnellingsbak
Topsnelheid: 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.280 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 14,4
CO2-uitstoot: 101 g/km
Energielabel: B
Prijs vanaf: 26.900,- euro
Prijs testauto: 33.555,- euro