Ford is druk bezig zijn gehele gamma klaar te maken voor de toekomst. En ook de Transit Connect en Courier zijn nu geheel vernieuwd. Tijd voor een uitgebreide Driving-Dutchman test.

Techniek van de Focus

Zoals altijd leunen de nieuwe Transit Connect en Courier sterk op de techniek van de personenauto’s van Ford. De Courier deelt veel componenten met de Fiesta en de grotere Connect in deze test is verwant aan de Ford Focus. De Transit Connect -de Tourneo Connect is de personenvariant- liften mee op de compleet nieuwe en uitgebreide techniek van de vorig jaar geïntroduceerde nieuwe Focus.

Belangrijkste zaken daaruit zijn de motoren en een nieuwe versnellingsbak. De Transit Connect is leverbaar met de nieuwe 1.5 EcoBlue diesel in 75, 100 en 120 pk, waarbij de laatste twee gekoppeld kunnen worden aan een nieuwe achttraps automaat. Voor degenen die liever een benzinemotor willen, levert Ford een nieuwe versie van de 100 pk sterke 1.0 EcoBoost met cilinderuitschakeling. Deze kan alleen geleverd worden met de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak.
Aandrijflijn en verbruik

Wij gingen op stap met de Transit Connect L1 1.5 diesel met 120 pk gekoppeld aan de nieuwe automaat. Deze aandrijflijn zou volgens Ford zuiniger moeten zijn dan zijn voorganger zonder in te leveren op kracht en comfort.

Dat je inderdaad niet tekort komt op het gebied van kracht en souplesse blijkt direct bij de eerste meters. Het maximale en smeuïge koppel van 270 Nm is al leverbaar bij 1.750 toeren en de motor heeft geen enkele moeite de Connect, beladen en onbeladen, van zijn plek te krijgen. Na een test van een kleine week, met snelweg, stad en binnenwegen, deels geladen en deels leeg, haalden wij een verbruik van 1 op 15.

 Mocht je gaan voor één van de twee sterkere diesels, dan raden wij om voor de nieuwe automaat te kiezen. Zeer soepel en naadloos rijgt hij de acht versnellingen aan elkaar waarbij hij zelfs, indien efficiënter, een versnelling kan overslaan.
Uiterlijk en SYNC 3

De nieuwe neus van de Connect, voorzien van Bi-xenon lampen en LED -dagrijverlichting, staat de auto erg goed en geeft hem het nieuwe Ford gezicht. De nieuwe voorkant zorgt in combinatie met nieuwe luchtgeleiders langs de wielkasten en een nieuwe wielophanging ook voor een verlaging van tot 4 procent van de luchtweerstand, wat terug te zien zou moeten zijn in het verbruik.

Ook binnenin is de Connect onder handen genomen. Een simpel maar duidelijk dashboard is nu voorzien van een zes inch touchscreen met het nieuwe SYNC-3 infotainment systeem. Hiermee heb je als bestuurder alle moderne communicatie, muziek en navigatie voorhanden.

Tevens biedt het de wagenparkbeheerder de mogelijkheid op afstand te zien waar de auto is en wat de technische staat is. Zo kan bijvoorbeeld via de computer bekeken worden of de olie aan vervanging toe is. Heel handig is ook de draadloze oplader voor smartphones op een zeer ergonomische plek precies in het midden van het dashboard.
Test Ford Transit ConnectDe laadruimte

Bij de Transit Connect draait het natuurlijk om de laadruimte. Ford biedt de auto in een L1 en L2 versie. De L1 heeft een laadruimte van 2,9 kuub, de L2 een laadruimte van 3,6 kuub. Die diesels kunnen tot maximaal 1.450 kilogram trekken, de benzine uitvoering maximaal 1.200 kilogram.

Wij hadden de L1 versie bij ons, die standaard voorzien is van een schuifdeur en dubbele, wijd openklappende achterdeuren. Hiermee kun je altijd gemakkelijk bij de laadruimte, die nu verlicht wordt door heldere LED-lampen.
Test Ford Transit ConnectElektronische hulpmiddelen

Ook voor moderne bedrijfswagens zijn elektronische hulpmiddelen niet meer weg te denken. En de Transit Connect heeft ze bijna allemaal. We noemen er een paar op: hij parkeert zelf in, remt automatisch als een ongeval dreigt, houdt je binnen de lijnen en heeft een goedwerkende dode hoek sensor.

Op de snelweg is de adaptieve cruise control heerlijk ontspannend, waarbij direct opvalt hoe subtiel dit systeem werkt. We maken nog wel eens mee dat dergelijke functies erg bruusk kunnen remmen als er een auto voor je komt, maar daar is hier geen enkele sprake van. Complimenten!

Het rijden

Het is duidelijk dat de nieuwe Ford Transit Connect op veel fronten is aangepast. Hij rijdt soepeler en vooral comfortabeler dan de vorige. Drempels en oneffenheden worden beter gladgestreken en ook de automaat draagt een aardige steen bij aan het comfort. Bochten worden strak genomen en ook de remmen zijn op hun taak berekend.
Conclusie

Uit onze test is gebleken dat de nieuwe Ford Transit Connect klaar is voor de toekomst. Een soepele sterke motor, moderne hulp- en communicatiemiddelen en veel praktische ruimte. Koppel dat aan een strak uiterlijk, goede wegligging en genoeg comfort en het is wat ons betreft zeker geen slechte keuze. Je rijdt een Transit Connect vanaf 12.350,- euro (ex BPM ex BTW), voor onze rijke uitgeruste testauto met de sterkste diesel en automaat betaal je 27.700,- euro (ex BPM ex BTW).

Ford Transit Connect L1

Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.499 cc viercilinder turbo
Vermogen: 120 pk
Koppel: 270 Nm
Versnellingsbak: Achttraps automaat
Gewicht: 1.387 kg
Laadvermogen: tot 925 kg
Laadruimte: 2,9 m3
Trekvermogen: max 1.450 kg
Prijs vanaf: 12.350,- euro (ex BPM ex BTW)
Prijs testauto: 27.700,- euro (ex BPM ex BTW)

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: