Grote SUV’s zijn ‘de bom’, maar vaak ook duur, zwaar en daardoor een flinke aanslag op het brandstofverbruik, de wegenbelasting én je portemonnee. Nissan heeft echter een gat in de markt gevonden met de betaalbare, relatief lichte, zuinige en desondanks prima presterende 1.300 cc X-TRAIL. Wij namen de proef op de som middels een test met de Nissan X-TRAIL 1.3 DIG-T 160 DCT.

Test met de grote betaalbare Nissan X-TRAIL Driving-Dutchman

Iedere keer dat we in de Japanse SUV stappen, verbazen we ons over de ruimte die deze auto biedt. En dat met een gewicht van nog geen 1.500 kilo. Wat echter nog verbazingwekkender is, is de nieuwe 1.300 cc direct ingespoten benzinemotor die maar liefst 160 pk vermogen (slechts 3 pk minder dan de ‘oude’ 1.600) en 270 Nm trekkracht levert. 

Geschapen voor deze auto

De nieuwe kleine viercilinder met grootse daden is een product van een Nissan, Renault en Mercedes-Benz alliantie. Een samenwerking die z’n technische vruchten al heeft afgeworpen in onder andere de Renault Grand Scénic en Mercedes-Benz A-Klasse. Nissan gebruikt ‘m nu dus ook in de Qashqai én in de X-TRAIL die standaard geleverd wordt met een handgeschakelde zesbak. 

Test met de grote betaalbare Nissan X-TRAIL Driving-Dutchman

Voor een paar duizend euro meer heb je een 7-traps automaat met dubbele koppeling (DTC) die ook door de alliantie ontwikkeld is. In onze testauto wordt meteen duidelijk dat de transmissie en motor voor de auto geschapen zijn. De DTC krijgt de grote SUV moeiteloos van zijn plek, schakelt naadloos en geluidloos en brengt het rijden in de X-TRAIL naar een nog hoger niveau.

De facelift die de X-TRAIL nog niet zo heel lang geleden gekregen heeft, doet de Nissan goed. De meest opvallende zichtbare veranderingen zijn de nieuwe koplampen, grille en gerestylde voor- en achterbumper. Het elegante design van de X-TRAIL wordt binnenin de auto doorgezet met een recent opgefrist interieur. 

Test met de grote betaalbare Nissan X-TRAIL Driving-Dutchman

Gerestyled

Het praktisch ingerichte dashboard is al net zo elegant vormgegeven als de buitenkant van de auto. Het stuur is nieuw, ligt nog lekkerder in de hand en geeft bovendien beter zicht op het instrumentenpaneel. Ook de middenarmsteun is veranderd en er zijn met leer beklede kussentjes tegen de zijkant van de middenconsole geplaatst waar je benen tegenaan kunnen rusten. Verder zijn de stoelen en delen van het dashboard van onze Nissan ook nog eens aangekleed met chique bruine lederlook stoel bekleding en dashboard- en deurpanelen.

De ‘instap’ Nissan X-TRAIL Visia is af-fabriek al rijkelijk voorzien van belangrijke rijassistentiesystemen, accessoires en allerhande zaken die autorijden aangenaam maken. Een imposant lijstje met naast standaard zaken als, ABS, EBD en ESP cruise control met snelheidsbegrenzer en bediening via het stuurwiel, een 5 inch Kleuren TFT instrumentenpaneel, een audiosysteem met stuurwielbediening, digitale radio-ontvangst (DAB+) en Bluetooth voor handsfree bellen. 

Test met de grote betaalbare Nissan X-TRAIL Driving-Dutchman

Nissan X-TRAIL 1.3 DIG-T 160 DCT 2019

De nieuwe 1.3-liter benzinemotor en 7-traps automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, maken de X-TRAIL gezien zijn prijs nog begeerlijker. Zeker gezien de ruimte en uitrusting, veiligheidsvoorzieningen en accessoires die standaard al rijkelijk aanwezig zijn. Belangrijke redenen dat we de Nissan X-TRAIL steeds vaker tegenkomen en wellicht ook steeds mee zullen gaan zien. Wij hebben de grote Nissan in ieder geval hoog op ons lijstje van medium-premium SUV’s staan.

Motor: 1.332 cc viercilinder turbo benzine
Vermogen: 160 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 270 Nm bij 1.800 – 3.250 tpm
Transmissie: 7v, automatische transmissie met dubbele koppeling
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 198 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 11,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.460 kilogram
Verbruik: 1 op 14
CO2-uitstoot: 149 g/km
Energielabel: D
Prijs Nissan X-TRAIL vanaf: 31.090,- euro
Prijs testauto: 43.141,- euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: