Wie vijf jaar geleden zei dat er in de toekomst een hybride Range Rover zou komen, werd volledig voor gek verklaard. In tijden waarin echter alle auto’s schoner en zuiniger moeten worden, konden ook de Engelsen niet achterblijven. Dus ontwikkelden ze een plug-in hybride auto, tijd voor een test met de Range Rover Sport PHEV!
Vierhonderd gecombineerde pk, een opgegeven gecombineerd brandstofverbruik vanaf 3,1 liter benzine per 100 kilometer (circa 1 op 30) en een CO2-uitstoot vanaf 71 gram per kilometer en dus een A-label. Een zwaar vertekend beeld? Want deze cijfers haal je immers alleen als je veel elektrisch rijdt.
En daarvoor moet je toch echt de accu opladen met een stekker. Dat kan overigens al in twee uur waarna je, afhankelijk van je rijstijl, 50 kilometer uitstootloos kunt rijden. Laad je niet, dan ligt het verbruik rond de 1 op 11. Wat zeker niet verkeerd is voor een auto van 2.500 kilo.
Groen
Omdat diesel flinke imagoschade opgelopen heeft, is de semi elektrische Range Rover Sport PHEV imago-technisch een interessante uitvoering. En dan vooral voor de rijken onder ons die, al dan niet bedrijfsmatig, een groen imago (moeten) ambiëren.
Zo kun je als duurzaam bedrijf zonder gêne in een dikke auto blijven rijden, zonder dat je scheef aangekeken wordt. Want hoe je het ook wendt of keert, dik blijft de SUV.
Het hart van de Range Rover is een tweecilinder viercilinder benzinemotor met 300 pk die we ook kennen van onder andere de Jaguar F-PACE 300P. En ook in deze auto doet de door Jaguar en Range Rover ontwikkelde krachtbron het prima.
Een sprintje van nul naar honderd in iets meer dan zes seconden zorgt ervoor dat je de meeste duizend kilo lichtere pittige turbootjes snel in je achteruitkijkspiegel ziet verdwijnen. Als je dat al wil, want de koning onder SUV’s voelt zich vooral heel lekker als je rustig rijdt.
De elektrische hulpaandrijving geeft als het nodig is een boost van ongeveer 100 pk. In combinatie met de naadloos schakelende automatische versnellingsbak, rijdt de Range Rover soepel als zijde. Je voelt ‘m niet en je hoort ‘m niet.
Precies wat je wil tijdens lange ritten. Terwijl je ondertussen gemasseerd wordt door de fauteuils. Want hoewel je er veel mee kunt, is luxe toch wel zijn belangrijkste kenmerk.
De hybride Range Rover doet wat alle andere grote Rovers al veel eerder deden, en dat is goed rijden. Ook in deze zit je weer als een vorst en weet je dat je er de hele wereld mee aan kunt. Het rijgenot, de souplesse en de wegligging zijn voor een reus van dit formaat waarmee je woestijnen, ijsvlakten en oerwouden overwint fenomenaal.
Verwachtingen
De hybride aandrijving voldoet ruim aan de verwachtingen die je van deze SUV mag hebben. Al hoor je wel dat de viercilinder er flink aan moet trekken als je het onderste uit de kan wil halen. Maar wie dat wil, kan beter een dikke sportwagen kopen. Nee, de Range Rover rij je rustig en beheerst, daarin voldoet hij prima. Een minnetje geven we aan de regeneratie, ofwel de stroom die de auto aan de accu geeft als je remt of afremt. Die is minimaal en je zult hem dus vaak aan de laadpaal moeten hangen om de accu op te laden.
Hoewel de Range Rover op het eerste gezicht al eeuwen niet veranderd is, schuilen er onderhuids toch een flink aantal wijzigingen. Het gaat om details, maar als je je ogen goed de kost geeft kun je ze vinden. Met name technische vernieuwingen zoals grootlicht dat nooit in iemands gezicht of spiegels schijnt, je panoramadak openen met louter een handbeweging en een hele rits andere luxe, comfort en veiligheidszaken slaan de toon. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit wel op of kan optioneel aangeschaft worden voor deze auto.
Range Rover Sport P400e
Het is een gave dat je als fabrikant een auto er decennia lang er vrijwel hetzelfde uit kunt laten zien en hem toch te verkopen. Dat kunstje hebben de Engelsen volledig onder de knie, zo creëer je een iconische auto. Dat was hij, dat is hij en dat zal hij voorlopig nog wel even blijven ook.
De Range Rover Sport PHEV doet nauwelijks onder voor z’n dikke benzine- en diesel broeders. Hoewel de PHEV de instap en dus goedkoopste (vanaf) Range Rover Sport is, is hij nog steeds een échte Range Rover. En bovendien nog een ‘schone’ ook, Above and Beyond is nog steeds relevant.
Motor: 1.997 cc viercilinder benzine
Maximaal gecombineerd vermogen: 404 pk
Aandrijving: voorwielen + achterwielen
Topsnelheid: 220 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 6,7 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.471 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 3,2 L/100km (NEDC2.0)
CO2-uitstoot: 73 g/km (NEDC2.0)
Energielabel: A
Prijs vanaf: 101.150,- euro All-in rijklaar
Prijs testauto: 129.314,- euro All-in rijklaar