Samenvatting
Het is een van de meest besproken elektrische auto’s van de laatste tijd, de Hyundai IONIQ 5. Inmiddels door velen geroemd als het begin van een nieuw hoofdstuk, zowel voor het Koreaanse merk als elektrisch rijden in het algemeen, werd het inmiddels voor Driving-Dutchman wel eens tijd om te kijken wat hier allemaal van waar is. En dus trokken wij een week lang met deze nieuwe Koreaan op, met een aantal bijzondere ervaringen.
Uiterlijk
Dat de IONIQ 5 qua design een compleet nieuwe, zelfs revolutionaire stap is voor Hyundai, is duidelijk zodra je ‘m ziet staan. Scherpe hoeken en vouwen, briljant vormgegeven verlichting en tal van bijzondere details maken de IONIQ 5 tot een van de meest toonaangevende elektrische auto’s van het moment. Het is alsof de Koreanen elke zweem van bescheidenheid van zich af hebben gegooid en er honderd procent voor zijn gegaan. Chapeau!
Wat in eerste instantie overigens niet opvalt, is hoe fors de auto in werkelijkheid is. Het is pas als je ‘m parkeert naast bijvoorbeeld een Volkswagen Golf, een auto die je qua verhoudingen op even groot zou inschatten, dat je pas ziet hoe enorm de auto en vooral de wielbasis is. Dat dit je in den beginne ontgaat, is een teken van hoe evenwichtig het ontwerp is.
Binnenin
Die fikse wielbasis vertaalt zich in het interieur in een flinke ruimte, zowel voor- als achterin. En door het strakke, hypermoderne en minimalistische design van het dashboard krijg je een enorm ruimtelijk gevoel. Het interieur zit uiteraard in elkaar met de meest moderne, milieuvriendelijke materialen. Zo zijn bijvoorbeeld de als accessoire leverbare matten gemaakt van gerecyclede visnetten, als afval uit de oceanen opgevist.
Het dasboard bestaat uit twee grote digitale schermen waar door middel van futuristische graphics alle informatie op getoond wordt. Erg fraai gedaan, maar het geheel, zeker in de lichte kleur van onze testauto, heeft ook wel iets klinisch; als een medisch onderzoeksruimte vijftien jaar in de toekomst.
De aandrijving
De IONIQ 5 is er met twee accupakketten, van 58 kWh en 73 kWh, waarvan de laatste ook in vierwielaandrijving verkrijgbaar is. Wij reden met de zogenaamde Project-45, een launch edition met praktisch alles erop en eraan. Dat wil dus zeggen het grote accupakket en op iedere as een elektromotor, goed voor een totaal van 306 pk en 605 Nm. Dat de auto hiermee nogal rap van z’n plek komt (van 0-100 km/u in 5,3 sec, top van 185 km/u), mag duidelijk zijn.
Het accupakket, verborgen onder de vloer, is voorzien van de allernieuwste 800V-technologie. Samen met een maximale laadsnelheid van 350 kW, laad je in slechts 18 minuten een praktisch lege accu tot tachtig procent op, natuurlijk afhankelijk van de laadsnelheid van de lader. Met een volle accu heeft de IONIQ 5 een bereik van 481 km (WLTP), dat in dagelijks verbruik ergens rond de 400-425 km schommelt.
Hoe rijdt dat?
Ondanks dat de IONIQ 5 vrij groot en hoog is, merk je daar tijdens het rijden weinig van; resultaat van het slim laag plaatsen van het accupakket. Het onderstel is voornamelijk gericht op comfort, maar zonder slap aan te voelen. Je kunt bochten met flinke snelheid aanvallen waar je mede geholpen door de AWD zonder drama weer uit kan knallen. Tegen de limiet aan, zowel in bochten als in remmen, voel je op een gegeven moment natuurlijk het gewicht, maar dat is inherent aan elektrische auto’s met grote accupakketten.
Wat ze bij Hyundai ook goed voor elkaar hebben is hoe de elektromotoren reageren op input van het pedaal. In de sportieve stand reageren ze fel, misschien iets te, maar in de comfort stand reageren ze precies zoals het moet, zodat de kracht heel precies te doseren is. Mooi is ook hoe vloeiend de auto regenereert, afremt en tot stilstand komt. Bij andere EV’s wil het laatste stukje nog wel eens met een schokje gaan, maar niets van dit alles bij de IONIQ 5.
Aandacht
Wat ons verder blij deed stemmen was de aandacht voor detail. Niet alleen in de afwerking en het design, maar ook in kleine zaken, waarmee de auto het jou zo behaaglijk mogelijk wilt maken. Zoals bijvoorbeeld de airco, die in tunnels, waar de lucht van slechte kwaliteit is, tijdelijk alleen de lucht van het interieur gebruikt, zodat je geen uitlaatgassen binnenkrijgt.
Of de stoelen, die je tijdens het laden zo ver naar achter kunt zetten dat je er gemakkelijk een uiltje kunt knappen en een Head-Up display dat door middel van augmented reality navigatie- en andere aanwijzingen geeft. Precies daar waar je ze het liefste wilt hebben: recht voor je. Een laatste leuke party trick is dat je de auto kunt gebruiken als grote accu voor andere elektrische apparaten door middel van een 220V uitgang ín de auto of een speciale stekker aan de buitenzijde. Dus neem gerust je espressoapparaat mee tijdens een roadtrip.
Uiteraard voert deze focus op detail door in de astronomische hoeveelheid rijhulp- en veiligheidssystemen op deze nieuwe Hyundai. Lane Changing Assist, Blind Sport Monitor, High Beam Assist, Vermoeidheidsherkenning, Noodremassistent, Remote Smart Parking, Rear Occupant Alert, je kunt het zo gek niet verzinnen of het zit erop.
Conclusie
Na een week met de Hyundai IONIQ 5 kunnen we alle positieve berichten over deze revolutionaire nieuwe Koreaanse EV alleen maar onderstrepen. Het rijgedrag, de laadsnelheid, het design en het behaaglijke gevoel in de auto, ze zijn inderdaad van een (zeer) hoog niveau. Goed, voor sommigen is het ontwerp misschien iets té retro-futuristisch en het interieur wellicht iets té klinisch, maar wat ons betreft behoort de IONIQ 5 tot een van de meest begeerlijke EV’s van dit moment. De prijzen beginnen bij 43.500,- euro voor de 58 kWh, de 73 kWh met AWD is er vanaf 54.500,- euro.
Hyundai IONIQ 5 Project-45
Aandrijving twee elektromotoren, 306 pk en 605 Nm, vierwielaandrijving
Batterij Li-Ion 73 kWh
Maximale laadsnelheid 350 kW
Gewicht in kg (rijklaar) 1.995
0-100 in sec 5,2
Top in km/h 185
Vanafprijs in euro 43.500,-