Toen de Hyundai KONA Electric vorig jaar op de markt kwam, was iedereen even stil. Een vol elektrische auto van onder de 40.000 euro met een volgens de WLTP-richtlijn rijbereik van 449 kilometer. Inmiddels werd het dus ook wel eens tijd voor een Driving-Dutchman test van deze nieuwe EV.
Test Hyundai KONA ElectricDe KONA Electric

Wij reden reeds eind 2017 al in de Hyundai KONA, toen nog aangedreven door een 177 pk sterke benzinemotor. Wij waren toen al blij verrast door het onderscheidende uiterlijk en de kwaliteit die een fikse stap richting het premium segment maakte. Nu, een dik een jaar later, blijft het uiterlijk van de KONA nog altijd fris en modern.

De Electric ziet er op een aantal vlakken anders uit dan de brandstof gestookte versies. Zo is de grote grille verdwenen en zien we nu een nieuwe cleane voorzijde. Hier bevindt zich ook, achter een luikje, de plaats waar je de oplaadstekker kunt steken. Verder heeft hij speciale velgen en is het interieur iets anders.
Test Hyundai KONA ElectricElektrische techniek en opladen

De KONA Electric is in ons land alleen leverbaar met het grote 64 kWh accupakket, in andere landen kan men ook kiezen voor een kleinere accu van 40 kWh. De accu drijft een 204 pk en 395 Nm sterke elektromotor aan, waarmee je in 7,6 seconden op de 100 km/u zit. De topsnelheid bedraagt 167 km/u.

De grote 64 kWh accu zou met een redelijk rustige rijstijl (volgens de WLTP testcyclus) een bereik van 449 kilometer mee moeten hebben, waarover zo meer. De KONA Electric is op te laden met een 100 kW snellader, waarbij je volgens Hyundai in 25 minuten circa 80 procent bij kunt laden. In grofweg 10 minuten zou je theoretisch 100 kilometer bereik erbij kunnen krijgen.

Tevens is het mogelijk op te laden aan publieke laadpalen met een 7.2 kWh-kabel, waarbij de laadtijd rond de 9 uur en 35 minuten ligt. Als laatste is het ook mogelijk op te laden aan een 220 V, hoewel dit eigenlijk alleen bedoeld is voor noodgevallen.
Test Hyundai KONA ElectricInterieur

De KONA Electric is een fijne auto om in te zitten. Het interieur voelt ruim aan en is dat ook en de stoelen zitten uitstekend. Het dashboard is gemaakt met en van mooie materialen en alles zit op een logische plek. Het infotainment systeem is uitgebreid en biedt alles wat je nodig hebt.

De digitale tellers, die zich aanpassen aan de rijmodus, zijn duidelijk en goed afleesbaar. Je kunt zelf kiezen welke informatie je hier nog meer op wilt hebben, zoals verbruik en rijbereik. En de Head-Up display geeft essentiële informatie, zoals je snelheid, recht voor je weer zodat je niet te ver omlaag hoef te kijken.

Uiteraard is de KONA voorzien van alle moderne rijhulpsystemen, zoals Lane Keeping Assist en Lane Following Assist, dode hoek sensoren en Rear Cross Traffic Alert die in de gaten houdt of verkeer je niet achterlangs kruist als je achteruit rijdt. Tevens houdt de auto jou in de gaten en of je niet te moe wordt.
Test Hyundai KONA ElectricHet rijden

Inmiddels beginnen wij langzamerhand wel een beetje fan te worden van elektrisch rijden. De stilte maar vooral de lineaire versnelling maken het vaak zeer ontspannen auto’s om in te rijden. En zo ook de Hyundai KONA Electric. Je kunt de auto in verschillende rijmodi zetten, lopend van lekker zuinig naar sportief. Vanzelfsprekend pas je daarmee ook het rijbereik sterk aan.

In de sportieve stand, toch de leukste, schiet de KONA er bijzonder rap vandoor. Het maximale koppel is altijd direct beschikbaar, waardoor hij zeker in tussenacceleraties verrassend snel is. Daarbij merk je ook dat de auto goed op de weg ligt. Het is zeker geen enorme sportieve auto, maar je kunt harder bochten door dan je in eerste instantie vermoedt.

Maar hij rijdt vooral erg comfortabel, wat gecombineerd met de stilte en gemak van de elektrische aandrijflijn, zorgt voor een luxueus gevoel.
Test Hyundai KONA ElectricHet daadwerkelijke gebruik

De grote vraag bij elektrische auto’s is natuurlijk altijd wat het echte bereik is. De opgegeven cijfers kunnen in bepaalde gevallen sterk afwijken van de realiteit. Nu hebben wij tijdens de test niet de opgegeven 449 kilometer gehaald, maar kwamen zonder al te veel moeite redelijk in de buurt van de 400 kilometer.

Wat bekend is bij alle elektrische auto’s, en dus ook de KONA, is dat rijden op de snelweg met hogere snelheden grote stukken rijbereik opslurpt. Koud weer zou in deze auto dan weer minder een probleem moeten zijn, omdat Hyundai standaard batterijverwarming in de KONA Electric levert.
Test Hyundai KONA ElectricConclusie

De Hyundai KONA Electric is één van betere elektrische auto’s van dit moment. Een reëel bereik van dik 400 kilometer, goede rijeigenschappen, een onderscheidend uiterlijk en luxe interieur maken het werkelijk een groot plezier in deze auto te rijden. Maar één van de grootste pluspunten van de KONA Electric is de prijs. Want je rijdt er al één vanaf 39.195,- euro terwijl de topversie 44.995,- euro kost. Hiermee blijf je onder de magische 50.000,- euro grens, waardoor de bijtelling ook dit jaar nog 4 procent is en je tot 2020 vrij bent gesteld van Motorrijtuigenbelasting. De enige auto die hierbij in de buurt komt, is concerngenoot Kia e-Niro.

Hyundai KONA Electric

Actieradius (WLTP): 449 km (64 kWh)
Motor: Elektromotor (Permanente Magneet synchroonmotor)
Vermogen: 204 pk
Koppel: 395 Nm
Aandrijving: voorwiel
Accupakket: 64 kWh
Versnellingsbak: 1-traps automaat
Topsnelheid: 167 km/u (begrensd)
Acceleratie 0-100 km/u: 4,8 seconden
Gewicht: 1.660 kilo
CO2-uitstoot: 0 g/km
Energielabel: A
Basisprijs: 39.195,- euro
Prijs testauto: 44.995,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: