De EQC is de allereerste vol elektrische auto van Mercedes-Benz binnen het product- en technologiemerk voor elektromobiliteit EQ. Hij markeert volgens de Duitse autofabrikant de start van een nieuw mobiliteitstijdperk en dus is hoog tijd voor Driving-Dutchman test en wel met de 400 4MATIC.
De EQC komt voort uit de EQ conceptcar, die voor het eerst in 2016 getoond werd op de Paris Motor Show. Het design is gebaseerd op de GLC waarmee ook de typeaanduiding EQC uitgelegd is. Op het moment dat wij er mee reden, was er slechts een model, de 400 4MATIC en dat is niet de allerminste. Mercedes-Benz belooft ons een gecombineerd NEDC stroomverbruik van 19,7 kWh per 100 gereden kilometers en een actieradius van 471 kilometer. Cijfers waar je bij elektrische rijders mee aan kunt komen.
356 kilometer actieradius
Toen we de auto bij de importeur ophaalden, stond de elektriciteitsmeter op een aantrekkelijk bereik van 400 kilometer. Die range hebben we in de week dat we met de auto reden, zelfs aan verschillende laadpalen, niet meer gezien. Wat we ook probeerden, de meter bleef consequent steken op maximaal 356 kilometer, iets wat we niet volledig hebben uitgeprobeerd, maar ons wel reëel lijkt. Wat ons betreft een redelijke score waarmee je niet continu met samengeknepen billen van laadpaal naar laadpaal hoeft te rijden.
Wat overigens in het geheel geen straf is in de Mercedes-Benz EQC want de auto rijdt namelijk fenomenaal. Je voelt en merkt namelijk meteen de op veel punten bekende oer-Duitse degelijkheid, luxe en comfort. Wat je ook voelt is het immense gewicht van de grote 80 kWh accu. Je moet het rempedaal in vergelijking met andere auto’s relatief hard en diep intrappen om de 2.495 kilo wegende massa tot stilstand te brengen. Hierdoor krijg je hetzelfde gevoel als bijvoorbeeld in de Range Rover Sport.
Haptische acceleratie-pedaal
Het rijden met de EQC wordt in hoge mate verfijnd door het aanrakingsgevoelige zogenoemde ‘haptische’ acceleratie-pedaal. Het pedaal helpt om een zo efficiënt mogelijke rijstijl te bereiken door middel van een duidelijk voelbaar drukpunt. In de rijmodi ECO en MaxRange begrenst het drukpunt de acceleratie en geeft zo, afhankelijk van de situatie, de meest efficiënte snelheid aan.
Met de rijmodi Comfort, Sport, Eco en MaxRange is er voor iedere bestuurder een ideale optie. Met de schakelpaddles achter het stuur kun je zelf bepalen hoeveel energie je tijdens het afremmen terugwint. In de D++ stand is de regeneratie als je het acceleratiepedaal loslaat zelfs zoveel dat het lijkt alsof je sterk afremt. Dit is even wennen, maar als je eenmaal aan dit ‘one pedal driving’ gewend bent is het heerlijk.
Net zoals in andere Mercedessen, word je in de EQC maximaal in de watten gelegd. Vrijwel alle denkbare lekkerheden zijn ook in deze EV aanwezig en zorgen ervoor dat je reis zo aangenaam mogelijk verloopt. In de verwennerij spelen het MBUX- en infotainmentsysteem een belangrijke rol. En omdat de EQC elektrisch en modernistisch is, past het tablet-vormige instrumentarium prima in het interieur van deze auto.
Een interieur dat verder volledig voldoet aan de wensen van autorijders in het premium segment. Alles zit goed, ziet er goed uit en voelt perfect aan. En omdat Mercedes de accu in de bodem van de carrosserie heeft geplaatst, boet je ook qua binnenruimte niets in.
Wat echter wel iets beter kan is de MercedesMe app waarmee je allerlei informatie over de auto op kunt vragen, systemen zoals de standverwarming in kunt stellen, de lading kunt bekijken, de ramen, portieren en het grote panoramadak kunt openen en sluiten en met Mercedes kunt communiceren. Het kost wat tijd om alle mogelijkheden in te stellen en voor sommige instellingen word je naar een portaal buiten de app geleid.
Als je dat echter eenmaal gedaan hebt kun je optimaal genieten van je verblijf in deze auto. Genieten met een hoofdletter G, want het is stil in de auto, heel stil. Ook dit heeft Mercedes perfect voor elkaar, mits je het fantastische klinkende Burmester surround sound systeem uit laat staan.
Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC
Het beste wat je kunt doen als je in de markt bent voor een premium vol-elektrische SUV is naar de dealer gaan en de auto meenemen voor een proefrit. We zijn vooral benieuwd naar de ervaringen en meningen van bestuurders van de belangrijkste concurrenten op dit moment: de Jaguar I-Pace en Tesla Model S rijders.
Motor: 2 elektromotoren
Vermogen: 408 pk
Koppel: 760 Nm
Aandrijving: voorwiel, vierwiel automatisch indien nodig
Accupakket: 80 kWh
Versnellingsbak: elektromotor
Topsnelheid: 180 km/u (begrensd)
Acceleratie 0-100 km/u: 5,1 seconden
Gewicht: 2.495 kilo
Basisprijs: 80.995,- euro
Prijs testauto: 90.919,- euro