Er zijn auto’s die je liever nooit meer terugbrengt en het liefst elke dag op je oprit ziet staan. De Jaguar F-PACE is daar een van en ik ga aan de hand van deze test proberen uit te leggen waarom.

Blijkbaar hou ik van eenvoudig design waarin simpele lijnen samen een krachtig geheel maken. En laat de Jaguar F-PACE dat nou allebei in zich hebben. Allereerst word ik dus gegrepen door zijn eenvoudige, maar desondanks toch zeer opvallende schoonheid. In mijn optiek is het niet voor niets dat de Engelse SUV verschillende belangrijke ontwerp-prijzen gewonnen heeft. Ik kan uren naar deze auto kijken en alleen daarvan al zielsgelukkig worden.

Indrukwekkend

En niet alleen van buiten. Binnenin is de Jag ook indrukwekkend. Het dashboard is zo minimalistisch, daar kan bijna geen ander merk tegenop. Telkens als ik met deze auto op stap ben, vraag ik me af hoe ze het voor elkaar krijgen. Alles zit precies op de juiste plek en ziet er strak en… ja, lekker uit. De kunst van het weglaten kun je aan Jaguar wel overlaten.

Helaas krijgen petrolheads steeds meer te maken met downsizing. Niet dat dit slecht of verkeerd is, maar als autoliefhebber wil je wel van een auto kunnen blijven genieten. Ok, ik doe dat dus al van het design, maar er is meer, veel meer. Deze auto grijpt me pas echt vanaf het moment dat ik met hem op stap ga.

Jaguar F-PACE 30t Automaat AWD R-Sport

Ondanks dat deze F-PACE ‘maar’ een 2.0-liter viercilinder heeft, grijpt hij je al vanaf de eerste meters bij je lurven om je daarna nooit meer los te laten, heerlijk! Deze auto leeft, ademt en is… Is lekker, is aanwezig, is zichtbaar, hoorbaar, voelbaar. Alles wat je als autoliefhebber zo graag wil.

Art of Performance

‘De Art of Performance’, hiermee probeert Jaguar vast te houden aan het verleden en te werken aan de toekomst. Je ziet en voelt het aan de elektrische i-PACE, maar nog meer in de benzineversies. Uit de tweeliter weet Jaguar met behulp van een turbo 300 paarden te halen, die in de sportstand ongeduldig staat te trappelen om je in notime naar de horizon te knallen.

Jaguar F-PACE 30t Automaat AWD R-Sport

Wil je het echter rustiger aan doen, dan gebruik je de meer rustige instelling van de auto. De Jag doet alles dan nice and easy, zonder horten en stoten, wat heerlijk ontspannend is. Welke stand je overigens ook kiest, het geluid van de viercilinder is niet overheersend, maar wel heel erg lekker. Dit is écht een auto voor liefhebbers van auto’s en van motor- en uitlaatgeluid.

En ook de rij-prestaties zullen menig auto-enthousiast de mondhoeken omhoog doen krullen. Deze R-Sport uitvoering met 300 pk nodigt je uit om hard te rijden, maar nog meer om te genieten. Geholpen door de fantastische vierwielaandrijving – ja ook daar weten ze aan de overkant van de Noordzee alles van – is de F-PACE R-Sport een dijk van een auto die onder alle omstandigheden in perfecte balans lijkt te zijn.

Jaguar F-PACE 30t Automaat AWD R-Sport

Black Pack

De computer van de automatische achttraps versnellingsbak weet altijd precies wanneer er op- of teruggeschakeld moet worden. Hoewel hij nooit aarzelt, had het schakelen van ons wel iets sneller gemogen. En dat is ook gelijk het enige minpuntje aan deze auto.

Aan al dit moois hangt wel een pittig prijskaartje van bijna 90 duizend euro. Maar dan heb je wel een heel pak aan handige accessoires tot je beschikking zoals gescheiden aircoregeling, een regensensor, elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels, automatisch dimmende binnenverlichting, een sportstuur, deelbare achterbank met armsteunen en bekerhouders, sportstoelen, een gelaagde voorruit, dorpels met verlichting en het woordmerk Jaguar.   

Jaguar F-PACE 30t Automaat AWD R-Sport

Naast al dit fraais en handigs is er nog een hele berg aan opties verkrijgbaar. Onze Jag zat er vol mee en komt met onder andere het fantastische Black Pack, Cold Climate Pack, dikke 350 mm remschijven voor, 20 inch wielen, een elektrisch glazen panoramadak, elektrische systemen komt de R-Sport zelf op iets meer dan 108 duizend euro. Maar dat is dan wel inclusief 30k BTW en BPM.

Maar niet getreurd, als het je financieel even niet voor de wind gaat, kun je altijd nog kiezen voor een twee liter diesel, die er al vanaf bijna 64 k is. En dan rij je nog steeds in een hele mooie ruime auto waarin je je nog steeds heel erg goed zult voelen.

Jaguar F-PACE 30t Automaat AWD R-Sport

Jaguar F-PACE P300 30t Automaat AWD R-Sport

Het rijden in de Jaguar F-PACE 30t is keer op keer een feestje. Naar wens geniet je van rustig en comfortabel of van snel en nog steeds comfortabel rijden. Vanzelfsprekend heb je zeeën aan ruimte voor passagiers en bagage en zijn lange ritten een peulenschil. Ten allen tijden voel je je in de Jaguar enorm op je gemak én de koning van de weg.

Motor: 1.997 cc viercilinder benzine
Vermogen: 300 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 400 Nm bij 1.500 tpm
Transmissie: 8 v., sequentiële automaat
Aandrijving: voorwielen + achterwielen
Topsnelheid: 233 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 6,0 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.760 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 12,5
CO2-uitstoot: 174 g/km
Energielabel: E
Prijs vanaf: 63.200,- euro
Prijs testauto: 108.670,- euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: