De Jaguar I-Pace is de eerste echt begeerlijke elektrische auto. De eerste waarbij de aantrekkingskracht niet bepaald wordt door de aandrijving maar door het feit dat het simpelweg een enorme gave auto is. Tijd voor een uitgebreide test dus.
Test Jaguar I-PaceBijzonder mooi

De I-Pace is bijzonder mooi en heeft een vrij uniek design. Je herkent duidelijke elementen van andere Jaguar modellen, zoals van de E-Pace, maar toch is zijn stijl geheel eigen. En doordat de proporties spot-on zijn, lijkt hij veel kleiner dan hij in feite is.

Gaaf is hoe ontzettend breed de auto is, wat vooral opvalt als je ‘m van achter ziet. Niet alleen komt dit ten goede aan de binnenruimte, maar ook aan de wegligging, waarover zo meer. Wij reden met een S-uitvoering, een van basisuitvoeringen, maar dan wel geheel aangekleed. Vooral de 22 inch (!) wielen maken ‘m enorm stoer. Zeker als je de luchtvering in de offroad stand zet (Ja, hij heeft een offroad stand), ziet hij er daarmee enorm ruig uit.
Test Jaguar I-PaceVan binnen

Het dashboard is zeer fraai vormgegeven met in totaal drie digitale schermen. Het eerste vind je achter het stuur en is geheel naar eigen wens in te delen. Het tweede bevindt zich in het midden en huisvest alle infotainmentsystemen. Het wat kleinere derde scherm zit daaronder. Hierop zijn een aantal functies te zien en te bedienen, zoals airco en muziek.

De leren, verwarmde en volledig elektrisch instelbare kuipstoelen zien er niet alleen mooi uit, maar bieden ook in alle gevallen voldoende steun én zitten ook nog eens lekker. Ruimte heb je voldoende, je kunt in alle comfort met vier volwassen op pad.
Test Jaguar I-PaceDe elektromotor

De I-Pace is voorzien van twee elektromotoren, een voor de vooras en een voor de achteras. Samen leveren ze 400 pk en niet minder dan een zeer indrukwekkende 696 Nm aan kracht. En al die power is ten allen tijden beschikbaar.

Dat resulteert in een zeer snelle auto. Je hoeft maar naar het gaspedaal te kijken en je schiet vooruit.  In iets meer dan 4,5 seconden zit je op de 100 km/u en hij heeft een begrensde top van 200 km/u. Nog indrukwekkender zijn de tussenacceleraties, waarbij je menig snelle sportauto volkomen het snot voor de ogen rijdt.
Test Jaguar I-PaceRange

Het hete hangijzer bij een elektrische auto is altijd de range. Maar daar hoef je je bij de I-Pace niet heel veel zorgen te maken. Met een 90 kWh accupakket moet je volgens de WLTP-actieradiustest 470 kilometer kunnen halen. Met de verslavende versnelling van de auto en de daaraan gekoppelde zware rechtervoet, hebben wij dat niet gehaald.

Maar een dikke 400 kilometer is zelfs met sportief rijden en veel snelwegkilometers goed haalbaar. En dat maakt de auto volkomen bruikbaar in ons land.
Test Jaguar I-PaceWegligging

Hoewel het design, het interieur en de snelheid van de Jaguar I-Pace doen verbazen, de manier waarop je bochten aan kunt vallen en op kunt vreten doet je mond keer op keer open vallen.  Verschillende systemen werken nauw samen om hier zorg voor te dragen. Ten eerste kunnen de elektromotoren individueel aangestuurd worden, waarmee steeds exact de juiste hoeveelheid kracht op de assen wordt losgelaten. Daarbij zorgt het Torque Vectoring systeem door middel van het subtiel afremmen van het binnenste voor- en achterwiel, dat de I-Pace vlijmscherp instuurt.

En omdat de I-Pace compleet nieuw ontworpen is als een elektrische auto, liggen de accu’s gunstig verspreid onder de bodem met als resultaat een zeer laag zwaartepunt. Samen met zijn brede wielen en onderstel zorgt dat ervoor dat hij als een blok op de weg ligt. En als je de Jaguar dan ook nog voorziet van het adaptieve onderstel, dat naar wens sportief of comfortabel ingesteld kan worden, dan heb je een auto met een haast onvoorstelbare wegligging.

Conclusie

De Jaguar I-Pace is tijdens de test een hele bijzondere auto gebleken. Het design is prachtig, zowel binnen als buiten, de materialen en afwerking liggen op een zeer hoog niveau en bieden een luxe gevoel. De wegligging en snelheid zijn fenomenaal en zorgen ervoor dat deze 2.133 kilogram zware SUV aanvoelt als een kleine wendbare maar comfortabele sportauto. En daarbij is hij ook nog eens elektrisch met een range waar je in ons land prima mee uit de voeten kan. In onze ogen duidelijk een winnaar, wat ook blijkt uit de vele honderden mensen die al een I-Pace besteld hebben. De Jaguar I-Pace is er vanaf 80.330,- euro. Voor onze luxe aangeklede S-uitvoering betaal je 104.780,- euro.
Test Jaguar I-Pace

Jaguar I-Pace NV400 S

Motor: 2 elektromotoren
Vermogen: 400 pk
Koppel: 696 Nm
Aandrijving: vierwiel
Accupakket: 90 kWh
Versnellingsbak: 1-traps automaat
Topsnelheid: 200 km/u (begrensd)
Acceleratie 0-100 km/u: 4,8 seconden
Gewicht: 2.133 kilo
CO2-uitstoot: 0 g/km
Energielabel: A
Basisprijs: 80.330,- euro
Prijs testauto: 104.780,- euro
Test Jaguar I-Pace

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

8 reacties

  1. Yuri Van Koeveringe
    Yuri Van Koeveringe op

    Beste Ruud

    Wij hebben toch echt met ook wat snelwegkilometers en af en toe het pedaal flink intrappen rond de 400 km gereden. Over dat uw Jaguar met rustig rijden slechts 275 kilometers haalt, kunnen we helaas weinig zeggen. Wellicht had u alle verwarmingen en airco aan, reed u iets minder rustig dan u dacht en vooral hogere snelheden op de snelweg. Tevens kan de buitentemperatuur een substantieel verschil in bereik bewerkstelligen. Er zijn vele redenen die het bereik van een elektrische auto danig kunnen beïnvloeden (helaas)

    MVG Yuri

  2. Ik heb mijn ipace vanaf 21 nov dus natuurlijk staat de verwarming aan
    Vandaar mijn vraag onder welke omstandigheden,temperatuur u heeft gereden
    In ieder geval geeft de auto sowieso max 285 km aan op de display bij 100% lading
    Bij de aankoop en 8 km op de teller stond de display op 470 maar van Oosterhout naar valburg liep dit al terug naar 370
    Daarna is er geen hogere waarde uitgekomen dan 285 bij volle accu
    Ik ben verder heel tevreden maar vind de verschillen met beloofde range echt te groot, temeer omdat hier nog steeds mee geschermd wordt (zie jaguar magazine wat afgelopen week in de bus viel)
    Bij fastned ben ik meerdere rijders tegengekomen en gek genoeg hebben die dezelfde ervaring dan ik
    Het zou fijn zijn als ook vanuit jaguar de reeele situatie zou worden weergegeven
    Dat past meer bij mijn merkbeleving en naar ik denk ook bij die van anderen
    Veel rijplezier overigens want daar is niets mis mee
    Gr Ruud

    • Yuri Van Koeveringe
      Yuri Van Koeveringe op

      Beste Ruud

      Spijtig te horen dat er de range tegenvalt, mede omdat het zo’n prettige auto is. In onze ervaring loopt het bereik van een elektrische auto snel terug als er voornamelijk snelwegkilometers mee gereden wordt, misschien dat het hierdoor komt. Het zou ook verklaren dat mede gebruikers bij een Fastned (naast de snelweg) dezelfde ervaringen hebben. Wij hebben slechts een kleine week met de Jaguar gereden. Tijdens een dergelijke test rijden wij bewust niet alleen op de snelweg en kwamen wij in de buurt van de 400 km. Die 470 km bereik die u bij aanschaf zag, hebben wij ook niet gezien hoor en lijkt ons dan ook zwaar optimistisch. Maar men zou toch minstens ergens rond de 350 km moeten kunnen halen.

      MVG Yuri

  3. Mijn iPace rijdt heerlijk én verbruikt op de snelweg stroom als een dolle. Groningen-Schiphol met 130 km/h op de cruise control resteert bij aankomst nog 30 km bereik (vertrokken met 90% volle accu). Via de snellader bij de Ruige Hoek weer vol tot 90% en net thuis weer gehaald (50 km over). Buiten was het 4 graden. Dus zeker in de winter niks 400 km met een volle accu; 250 a 285 komt eerder in de buurt. Wanneer je op de snelweg rijdt tenminste. Gelukkig doe ik dat steeds minder, en in de voorkomende gevallen even laden bij een Fastned station met 50 of 85 kWh is prima te doen. En met de aangekondigde software update in Q1 2019 zelfs met 100 kWh.

    • Yuri Van Koeveringe
      Yuri Van Koeveringe op

      Beste Ernst

      Dank je voor het delen van jouw ervaringen. Het is inderdaad een heerlijke auto maar op de snelweg gaat de stroom snel naar beneden. Overigens verschilt het al enorm of je 110 of 130 km/u rijdt, was onze ervaring.

      MVG Yuri

  4. Alle lofuitingen over hoe geweldig de I-pace is laat ik achterwegen. Die kloppen. Het is een heerlijke auto. Software fout met CarPlay maar dat wordt hoop ik wel opgelost. Mijn ervaring in range, met een gemiddele rijsnelheid van ongeveer 5-10km onder de max toegestane snelheid op (voornamelijk) snelwegen, is dat je ongeveer een range haalt van 285(!) km. Let wel, de gemiddelde snelheid is uiteraard veeeel lager ivm files. Natuurlijk trap ik de i-pace ook wel eens in (blijft kicken) maar in het algemeen ben ik rustiger gaan rijden en dat bevalt prima. Wat niet bevalt is die range. Op en neer naar Rotterdam 2×141 km haal ik ….. net niet en vraagt om opladen. Ja het is nu 4 graden en ja ik heb de (stoel)verwarming aan! De opgegeven 470 vs werkelijk ongeveer 285 vindt ik een enorm verschil in gewoon rijgedrag.

Laat een reactie na: