Twitter Facebook Instagram
    Trending
    • Blog Bert Pennock: Geef Karma geen kans
    • Rijtest elektrische Fiat 500
    • Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid
    • Mercedes-Benz E-Klasse 200 d, perfectie geperfectioneerd
    • Blog Bert Pennock: Motorolie, dieselolie of beiden?
    • Met de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 1
    • Met de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 2
    Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Jaguar XE 2019 Driving-Dutchman
    Auto 07-10-2019Geen reacties

    Test Jaguar XE 2019, de ideale mix?

    By Rob Blom

    Het is alweer dik vier jaar geleden dat we met de vorige versie van de Jaguar XE reden. In de tussentijd heeft de Engelse fabrikant een aantal updates doorgevoerd en is het dus hoog tijd voor een nieuwe Driving-Dutchman test. 

    De eerste blik op de jongste telg uit de familie laat meteen zien dat de nieuwe XE een stuk forser en stoerder oogt dan zijn voorganger. Net als mensen en andere auto’s zoals de BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-klasse en Alfa Romeo Giulia – wat ook meteen de belangrijkste directe concurrenten van de Jag zijn – worden ook Jaguars steeds volwassener.

    Test Jaguar XE 2019 Driving-Dutchman

    Perfecte mix

    Naast volwassener is de nieuwe Jaguar XE ook meteen een stuk chiquer en tegelijkertijd sportiever geworden. Hiermee nestelt hij zich stevig tussen het chique Mercedes en de sportieve BMW. Beide top-auto’s, maar ieder met een sterk kenmerkend voorkomen. Chique of sportief, er tussen zit niets. Of zat niets eigenlijk. Want de XE is echt een perfecte mix tussen chique en sportief en heeft daarmee een uniek segment binnen de bestaande gelederen gecreëerd.

    Wie je ook naar de Jag laat kijken, de meningen zijn onverdeeld. Dit is een mooie auto en iedereen wil er wel in gezien worden. Maar waarom zie je ze dan (nog) niet zo heel veel? Dit heeft waarschijnlijk te maken met het technisch minder goede imago van Jaguar ten opzichte van de Duitse merken. Echter is daar sinds een flink aantal jaren geleden wel degelijk verandering in gekomen. Wellicht moeten we daar nog even aan wennen en zal het tij over niet al te lange tijd keren. 

    Test Jaguar XE 2019 Driving-Dutchman

    Want de Jaguar XE doet namelijk kwalitatief en qua afwerking zonder uitzondering niet onder voor welk merk dan ook. Belangrijk is echter dat een auto ook langer dan de leaseperiode of vier a vijf jaar zonder al te veel (grote) technische mankementen blijft rijden. En wij denken dat Jaguar daar al langere tijd zeker in slaagt.

    Ringetje

    Laten we eens binnen in de auto kijken. Het interieur van de Jag is werkelijk een om door een ringetje te halen. Het dashboard is prachtig vormgegeven en – net als de buitenkant van de auto – een voortreffelijk mix tussen chique en sportief. Vanzelfsprekend zijn de materialen in het interieur van premium kwaliteit en ogen en voelen ze ook zo aan. 

    Test Jaguar XE 2019 Driving-Dutchman

    In het oog springt nog steeds het tweedelige bedieningsdisplay voor infotainment en klimaatbediening. Het is een van de onderwerpen die steevast ter sprake komen als iemand de XE voor het eerst van binnen ziet. Ook Mercedes en BMW rijders spreekt het interieur aan en hiervoor zouden ze de Jaguar zeker niet laten staan. Integendeel. Het is een van de meest sprekende voorbeelden waarom ze een Jag wel zien zitten. 

    Het interieur heeft ook een belangrijke invloed op de rijbeleving in de XE. Want die is er in hoge mate. Je bent echt op pad met een auto waar je je heerlijk in voelt. Om hoe hij rijdt, hoe hij zit, hoe hij aanvoelt én om hoe hij klinkt. Rijden met de Jaguar XE is namelijk geen klinisch gebeuren, maar plezierig, interessant en gelukmakend. 

    Test Jaguar XE 2019 Driving-Dutchman

    Genot

    Aan de basis van al dit genot ligt een ‘slechts’ tweeliter viercilinder benzinemotor. Maar wel een met 300 pk. En die doet in geen enkel opzicht onder voor wie of wat dan ook. De prestaties zijn voortreffelijk en dan ook nog eens met een geweldige sound als je het gaspedaal lekker diep intrapt. Ook hier hebben de Britten de ultieme mix tussen performance, comfort, luxe en begeerlijkheid gevonden. Kan het nog beter? Ja, dat kan!

    Want hoewel de 8-traps automatische versnellingsbak heerlijk naadloos en dus soepel schakelt, is hij niet een van de snelste. In alle modi, dus ook de sportieve, heeft hij merkbaar even tijd nodig om van de ene naar de andere versnelling te schakelen. Wellicht heeft Jaguar ervoor gekozen omdat bij de XE om comfort-redenen te doen. Kwestie van andere software en ze kunnen zich ook hierin meten met de concurrentie.

    Test Jaguar XE 2019 Driving-Dutchman

    Het onderstel daarentegen is er wel weer een om te prijzen. Wij reden met de SE R-Dynamic All Wheel Drive uitvoering die de sportiviteit van de motor fantastisch op de weg kwijt kan. Het gevoel met de weg is mooi in balans en je hebt nooit de indruk dat er iets gebeurt dat je niet wil of dat er geen grip is. De besturing is direct, zonder dat de auto er nerveus van wordt. Rijden doe je dus, ook in de sportieve stand, in luxe en comfort.

    Conclusie

    Rijden met de Jaguar XE is een genot voor lijf en leden. Je wordt er enorm blij van en daar draait het bij auto’s in dit segment toch vooral om. Nadeel is dat de achterbanken niet neerklapbaar zijn, waardoor de kofferruimte enigszins beperkt wordt. Maar wil je eens iets anders dan de gevestigde orde en/of kun je niet kiezen tussen een Mercedes of een BMW? Ga dan eens kijken bij de Jaguar dealer en maak een proefrit met de XE!

    Jaguar XE P300 AWD SE R-Dynamic 2019

    Motor: 1.997 cc vier in lijn turbo benzine
    Vermogen: 300 pk bij 5.500 tpm
    Koppel: 400 Nm bij 1.500 tpm
    Transmissie: 8 v., automaat
    Aandrijving: All Wheel Drive
    Topsnelheid: 245 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 5,7 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.690 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 10,1
    CO2-uitstoot: 170 g/km
    Energielabel: E
    Prijs vanaf: 57.380,- euro
    Prijs testauto: 90.584,- euro

    Test Jaguar XE 2019 Driving-Dutchman

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp

    Related Posts

    Blog Bert Pennock: Geef Karma geen kans

    Rijtest elektrische Fiat 500

    Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!

    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Video: Jaguar F-PACE P300 2019

    Aanmelden nieuwsbrief


    advertorial
    Meest gelezen
    20-08-2015

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    04-06-2014

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    02-11-2013

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    24-06-2015

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Nu op Twitter @drivingdutch
    • De RSS feed voor deze twitter account is niet beschikbaar op dit moment.

    Volg @drivingdutch op twitter.

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Auteurs
    Rob Blom
    Rob Blom
    Yuri Van Koeveringe
    Yuri Van Koeveringe
    Reacties
    • Yuri Van Koeveringe op Toyota PROACE, terug van weggeweest
    • Nomden zonwering op Toyota PROACE, terug van weggeweest
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Michiel op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2021 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld

    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

    Non-necessary

    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?