Stampend beginnen vier immense wielen te draaien, terwijl de Jeep Grand Cherokee Trackhawk van zijn plek komt. In eerste instantie word je overdonderd door het gierende geluid van de compressor om daarna overweldigd te worden door het gedonder van de 6,2-liter V8 uit de vier uitlaten. Maar waar je hersenen je echt volledig in de steek laten, is bij de onvoorstelbare acceleratie.

Het is lastig het geweld van deze krachtigste productie SUV goed onder woorden te brengen zonder te vervallen in een opsomming van superlatieven. Wij hebben bij Driving-Dutchman veel auto’s mogen ervaren, waarvan ook zeker een groot aantal rappe, maar de brute manier waarop deze Jeep van zijn plek komt is ongeëvenaard.
Test Jeep Grand Cherokee TrackhawkEen grandioos afscheid

Voor alle criticasters op benzine slurpende SUV’s: ja, ook wij als pure petrolheads weten dat deze Jeep niet meer van deze tijd is. De snelheid waarmee hij benzine door zijn machtige cilinders doet stromen om er als pure pk’s weer uit te laten komen, voegt weinig toe aan de duurzaamheid van onze planeet of dat van onze portemonnee.

Over een tijd, hoe lang zullen we moeten ervaren, zullen we ons allen voortbewegen in muisstille duurzame zelfsturend voertuigen. En zullen al onze gesprekken aan bartafels gaan over kWh’s en laadtijden. Reden te meer om nog éénmaal de benzinemotor te vieren, nog éénmaal deze glorieuze brandstof door onze ziel te laten stromen. En met welke auto kan dat beter dan met deze Jeep Grand Cherokee Trackhawk?
Test Jeep Grand Cherokee Trackhawk
De techniek van de motor

710 pk en 868 Nm, het zijn getallen die je normaal alleen tegenkomt in supercar country, maar hier zitten ze toch echt in een luxe SUV. Te danken aan een 6,2-liter Hemi V8-motor met mechanische compressor van IHI. Deze zeer treffend genaamde HellCat V8 is afgeleid van de 6,4-liter V8 uit de Jeep Grand Cherokee SRT en is onder andere ook te vinden in de Dodge Charger.

Door de slag van de motor iets te verkleinen (waardoor men uitkwam op een 6,2 i.p.v. 6,4-liter) had men de ruimte om de krukas de nodige verstevigingen te geven. De motor is gekoppeld aan een ZF achttraps automaat, die speciaal is geüpgraded om alle pk’s en Nm’s goed op alle vier de wielen over te brengen.
Test Jeep Grand Cherokee TrackhawkOnderstel en remmen

De Trackhawk is echter verre van een gewone Jeep Grand Cherokee waar een rappe motor in gelepeld is. Het onderstel is zwaar aangepast en voorzien van sportieve Bilstein dempers. Deze kunnen in verschillende standen worden gezet, zodat je in alle comfort door de stad kunt rijden, maar tevens maximale grip op het circuit hebt.

Gelukkig is ook de nodige aandacht naar de remmen gegaan, met rondom sterke Brembo’s. Aan de voorzijde vinden we 6 zuigerklauwen rond 400mm-schijven (de grootste ooit in een Jeep) en aan de achterzijde 4 zuigers rondom 350mm-schijven.
Test Jeep Grand Cherokee TrackhawkWegligging

Hoe vertalen al deze aanpassingen zich in de wegligging? Je zult niet heel snel de fout maken te denken dat je met een kleine circuit auto op pad bent. Niet alleen zit je hoog en staar je uit over een enorme motorkap met koelgaten, nodig om de hitte van de V8 af te voeren, maar ook de meer dan 2.500 kilo’s zijn op de achtergrond aanwezig.

We zeggen hier bewust ‘op de achtergrond’ want het is onvoorstelbaar hoe het onderstel zoveel gewicht en zoveel kracht goed door een bocht weet te leiden. Helaas ontbrak het ons aan mogelijkheid (en ook wel aan een stukje talent), maar een ervaren coureur kan met deze SUV menig sportauto het snot voor de ogen rijden op welk circuit dan ook.
Test Jeep Grand Cherokee TrackhawkAcceleratie

Wat je zelf wel vrij eenvoudig kunt ervaren, is de ongelooflijke acceleratie. De Trackhawk is namelijk voorzien van Launch Control, die je helpt zo snel mogelijk uit de startblokken te komen. Gelukkig is het infotainment systeem voorzien van een special sport-menu, waar je onder andere zaken als gebruikte pk’s, turbodruk en olietemperatuur op kan zien. Maar óók een uitgebreide teller, die bijhoudt hoe snel je optrekt.

Door de Launch Control kwamen wij zonder problemen keer op keer in de buurt van de opgegeven 3,7 seconden van 0-100 km/u. En dat is snel, héél snel, voor een SUV. Sterker nog, eenmaal hield de teller zelfs op bij 3,3 seconden.
Test Jeep Grand Cherokee TrackhawkHet pijnlijke deel

Autoliefhebbers zullen ‘m wel aan voelen komen, het pijnlijke deel van dit verhaal: de prijs. De Jeep Grand Cherokee Trackhawk is in Nederland leverbaar vanaf 238.170,- euro, waarvan niet minder dan 109.602,- euro BPM is.

En om deze pijn nog eens stevig te onderlijnen. In Amerika koop je dezelfde 710-pk sterke power SUV voor een bedrag van……85.900,- dollar ofwel zo’n 76.400,- euro.

Conclusie

De Jeep Grand Cherokee Trackhawk is een fenomenale machine voorzien van machtige techniek. Hét toppunt van American Muscle gegoten in een luxe en comfortabele SUV. Maar hij is veel meer dan dat. Hij vormt het einde van een tijdperk, waarin alles nog zo heerlijk draaide om performance, emotie en power. Een tijd waarin we nog grote stukken vlees op een open vuur gooiden en als mannen (en vrouwen) opschepten over de pk’s van onze voertuigen. De era van duurzaamheid en elektrisch vervoer staat echter al op de drempel, dus laten we nog één keer echt goed losgaan, voordat het verstand het van de emotie wint: de Jeep Grand Cherokee Trackhawk!
Test Jeep Grand Cherokee TrackhawkJeep Grand Cherokee Trackhawk

Motor: 6.166 cc Hemi V8 Compressor (HellCat V8) benzine
Vermogen: 710 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 868 Nm bij 4.800 tpm
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: vierwiel
Topsnelheid: 289 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 3,7 seconden
Massa rijklaar: 2.531 kilogram
Gemiddeld verbruik: 1 op 6
CO2-uitstoot: 385 g/km
Energielabel: G
Prijs vanaf: 238.170,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: