Yuri vond ‘m een paar jaar geleden al een goede allrounder. Maar omdat de ‘oude’ Versys 1000 alweer een paar jaartjes rondrijdt, heeft Kawasaki de veelzijdige allroad in het populaire Adventure Sport segment naar eigen zeggen radicaal vernieuwd. Hoog tijd dus voor een nieuwe Driving-Dutchman test.

LED-verlichting rondom, cruise control, cornering management, elektronische vering, bochten-verlichting en een TFT display met smartphone connectiviteit. Het zijn slechts enkele van de tientallen krachttermen waarmee Kawasaki doorrijders aan zich probeert te binden. En dat  zal Kawasaki met de nieuwe Versys moeten lukken.

Test Kawasaki Versys 1000 SE 2019 Driving-Dutchman

Geweldig

Het aloude gezegde ‘het oog wil ook wat’, hebben de Japanners bekrachtigd door een prachtige motorfiets neer te zetten. Het design klopt van voor tot achter en van onder tot boven tot in de details. Wellicht enigszins geholpen door de fraaie metallic groene Emerald Blazed Green / Pearl Storm Gray kleurencombinatie. En er is iets cools met deze lak aan de hand, het herstelt kleine ondiepe krasjes namelijk zelf.  

Smaken verschillen, maar afgaande op de positieve reacties en opgestoken duimen, mag ik concluderen dat ik niet de enige ben die het uiterlijk de Versys SE kan waarderen. Ook met de ruime koffers aan de zijkanten blijft de Versys een fraai verschijning. Beetje jammer is dat de koffers niet helemaal strak in de ophangingen zitten. Hierdoor hoor je ze als ze leeg zijn op een slechte ondergrond een beetje rammelen.

Test Kawasaki Versys 1000 SE 2019 Driving-Dutchman

Het is slechts een van de kleine minpuntjes van deze motor. Het belangrijkste zit ‘m in het rijden en dat doet de Kawa geweldig. Zodra je Versys aanpakt voel je – ondanks zijn 257 kilo’s – al hoe goed hij in balans is. Want hoewel het een bakbeest is, kun je ‘m toch makkelijk manoeuvreren zonder dat je daarvoor vier keer per week naar de sportschool hoeft. Daarover gesproken, ook het opbokken is kinderspel. Allemaal fijne pre’s voor de kleinere en lichtere motorrijders en rijdsters onder ons.

Balans

Ook onderweg merk je helemaal niets van zijn gewicht. Dankzij de perfecte balans laat de Versys zich met het grootste gemak van de wereld besturen. De wegligging en grip zijn continu optimaal en je krijgt altijd goed goede feedback van wat er onder je op de weg gebeurt.

Test Kawasaki Versys 1000 SE 2019 Driving-Dutchman

Op de Versys SE met KECS elektronische vering kun je kiezen uit de drie rij-modi Sport, Road en Rain. Iedere stand heeft zijn eigen karakteristiek voor vermogen, schokdemping, bochten-ABS en traction control. In de sportstand is de SE vrij stug en écht lekker sportief.

Zit je liever wat comfortabeler, dan schakel je de met één druk op de knop de heerlijk soepele normale Road modus in. In de regen of onder andere gladde omstandigheden rijden doe je in de regen modus. Het vermogen wordt dan wat getemperd en de tractioncontrol grijpt in zodra het achterwiel de neiging heeft om door te slippen. 

Test Kawasaki Versys 1000 SE 2019 Driving-Dutchman

Het rijgenot van de SE wordt echter in grote mate bepaald door de soepelheid van het motorblok. Waar veel koppel bij lage toerentallen voor dikke tweecilinders zoals de Ducati Multistrada was weggelegd, heeft Kawasaki dit ook bij de viercilinder voor elkaar gekregen. Vaak zul je het niet doen, maar in z’n zes vanaf 30 kilometer per uur is geen probleem.  

Kawasaki Versys 1000 SE 2019

Een motorfiets koop je doorgaans omdat je motorrijden leuk vindt. Maar vaak ook omdat je geen zin hebt in files of er mee op vakantie wil. De aanschafcriteria zijn legio; waarvoor ga je de motor gebruiken, hoe ga je ‘m gebruiken. Ook het uiterlijk speelt een belangrijke rol. Kawasaki heeft met de nieuwe Versys 1000 SE een sterke troef in handen.

Test Kawasaki Versys 1000 SE 2019 Driving-Dutchman

Vanaf iets meer dan 14 duizend euro staat er een fraaie, comfortabele en kwalitatief hoogwaardige motorfiets op je oprit. Wil je meer luxe, comfort, veiligheid en sportiviteit, dan zul je minimaal 18 duizend euro moeten reserveren. Je hebt dan wel een motorfiets waar alles wat je maar kunt bedenken op, aan en in zit. Een echte allrounder waarmee je zonder zorgen het hele jaar van kunt genieten.

Motortype: Viercilinder-Viertakt
Cilinderinhoud: 1.043 cc
Overbrenging: Ketting
Vermogen: 120 pk
Koppel: 102 Nm
Gewicht (nat): 257 kg
Wielbasis: 1.520 mm
Zithoogte: 840 mm
Inhoud brandstoftank: 21 liter
Prijs  Versys 1000: 14.699,- euro
Prijs  Versys 1000 SE: 17.999,- euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

2 reacties

  1. Ik heb een SE gekocht. Prachtige bike alleen over de navigatie is niet goed nagedacht. Bij het vorige model zat er boven de tellers een mooie mount net achter het scherm. Bij het nieuwe model , is het voorscherm en de rails veranderd en is de mount op her stuur gemonteerd. 3 grote nadelen; je kijkt naar beneden, de zon staat er en tot slot met een tanktas erbij past het niet meer. Dus of tanktas of navigatie maar samen past en kan niet meer. Is er misschien een beugel ontwikkeld voor op de oude plek bij het scherm? Reacties of oplossingen zijn welkom

    • Ferry Wiel van de op

      Zit met precies hetzelfde, overweeg om de RAM mount van mijn gps op linkerkant van stuur te plaatsen, heb zonnescherm op gps zitten maar dit lost het spiegelen van het gps scherm niet op. Hoop op oplossing van SW Motech

Laat een reactie na: