De wereld moet schoner en daar moeten onder andere de auto-industrie en consument aan meewerken. Kia draagt zijn steentje bij met de Niro, een crossover in het c-segment die vanaf de basis voor elektrificatie is gebouwd. Na de hybrid en plug-in hybrid, reden wij tijdens de persintroductie in Zuid Frankrijk met de volledig elektrische e-Niro voor een test.
Kia levert de e-Niro komt in twee varianten; een 39 kWh (verkrijgbaar eind 2019) en een 64 kWh uitvoering en met deze laatste gingen we op pad. De Niro met het kleinste accupakket heeft onder de gunstigste omstandigheden een actieradius van 290 kilometer. Het grote pakket brengt je 450 kilometer ver en dat is best veel.
Competitief
Toen Kia de Niro introduceerde was al duidelijk dat dit een competitieve auto was. Kwaliteit, ruimte, value for money, dankzij de double clutch transmission (DTC) hoef je nooit te schakelen en een goede wegligging. Hoewel hij geen design hoogstandje is, is het ook zeker geen auto waarin je niet gezien wil worden. Bovendien is dat heel erg persoonlijk.
Terug naar de elektrische e-Niro. Waar de wegligging van de hybride en plug-in hybride al meer dan in orde was, is die van de elektrische zelfs nog iets beter. Door het relatief zware, maar laag geplaatste accupakket, is de EV nog meer en beter in balans waardoor zijn rijgedrag sportiever aanvoelt.
In deze auto stuur je met plezier door het Zuid-Franse heuvellandschap. Alleen op (te) hoge snelheid voel je soms dat je met best wel een zware auto op pad bent en wil de e-Niro over zijn voorbanden doorglijden. Ondanks zijn hoge gewicht van 1.791 kilo komt de auto rap van z’n plek en zit je binnen de kortste keren op topsnelheid. En dat voelt als sportieve rijder heel goed.
Afgeschoten
Als bestuurder heb je altijd goed gevoel over wat er onder je op de weg gebeurt. Rijden met de e-Niro is eigenlijk best wel kicken. Al in de Eco stand gaat ie lekker van z’n plek en geniet je van de eenparige versnelling. In de Sportstand wordt je nog net niet afgeschoten, maar het gevoel is er zeker niet minder om.
Binnenin wijkt de e-Niro enigszins af van de hybrides en plug-in hybrids. Het grootste verschil is het ontwerp van de middenconsole. Omdat de elektrische Kia een volledig elektrische aandrijflijn heeft, is de traditionele transmissie met versnellingspook overbodig geworden en vervangen door een nieuwe ‘shift-by-wire’-draaiknop.
De draaiknop is ergonomisch geplaatst op de middentunnel zodat je er met je rechterhand goed bij kunt. Op de nieuwe middenconsole is tevens de bediening voor de elektronische handrem, stoelverwarming en stoelventilatie, stuurverwarming, drive mode selector, parkeersensoren en de ‘Auto Hold’-functie geplaatst. Omdat het nieuwe paneel niet veel ruimte inneemt kon het opbergvak in de middenconsole groter gemaakt worden.
Conclusie
De Kia e-Niro met 64 kWh-batterij kan vanaf nu besteld worden vanaf 42.510 euro met vier procent bijtelling. Standaard is de e-Niro al zeer rijk uitgerust. Het lijstje is te lang om hier op te noemen, dus daarvoor kun je beter even naar de dealer gaan. Wil je nóg meer accessoires en opties, dan is er de ExecutiveLine voor 45.510 euro. Vrijwel alles wat er aan accessoires in autoland te koop is, is beschikbaar voor de e-Niro.
Op de e-Niro met 39 kWh-batterij zul je tot eind 2019 moeten wachten. Maar met de 64 kWh-uitvoering heeft Kia nu al een sterke concurrent van het bestaande elektrische aanbod neergezet. Je krijgt van Kia met de e-Niro een ruime en goed rijdende en zittende auto met zeven jaar garantie. Na de test met de Kia e-Niro zijn wij zeer onder de indruk van zijn prestaties en dat is niet voor niets.
Kia e-Niro 64 kWH
Actieradius (WLTP): 450 km (64 kWh) / 290 km (39 kWh)
Motor: 1 elektromotor
Vermogen: 204 pk bij 3.800 tpmKoppel: 395 Nm
Aandrijving: voorwielen
Accupakket: 39/64 kWh
Versnellingsbak: 1-traps automaat
Topsnelheid: 167 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 7,8 seconden
Gewicht: 1.791 kilo (64 kWh)
CO2-uitstoot: 0 g/km
Energielabel: A
Basisprijs: 42.510,- euro
Prijs testauto: 45.510,- euro