Kia heeft de afgelopen jaren een flinke inhaalslag gemaakt op designgebied. Een fraai voorbeeld van deze modernisering is de Proceed. De auto werd begin 2019 met veel spektakel aangekondigd en geïntroduceerd, dus is het hoog tijd voor een Driving-Dutchman test.
De Proceed is een fraaie auto om te zien. Het wigvormige shooting break design met lange, schuin aflopende achterkant spreekt velen aan en krijgt ook veel complimenten. Ook heel mooi vormgegeven is de voorbumper met de bekende Tiger Nose grille. Achter maakt Kia het geheel af met prachtige over de kofferklep doorlopende achterlichten en chromen uitlaatsierstukken.
Opvallende auto
De opvallende exterieur kenmerken komen binnen in de auto weer terug. Het overzichtelijke dashboard heeft mooie ronde vormen waardoor het een futuristische indruk maakt. Door een flinke hoeveelheid chromen randjes rondom tellers, knopjes en roosters is het wel een beetje druk. Alle bedieningen zijn goed zichtbaar, vindbaar en bereikbaar. Het mooie grote infotainmentscherm geeft informatie, net als het instrumentenpaneel, duidelijk weer. De interieurmaterialen zijn daarbij van goede kwaliteit en voelen goed aan.
Ruimte is er in de Kia voldoende. Volwassenen van gemiddelde lengte zitten zowel voor- als achterin ruim. Puntje van kritiek zijn toch wel een paar kraakjes en rammeltjes als je over slecht wegdek rijdt. Dit komt mede door de optionele grotere wielen die Kia onder deze persauto gemonteerd had. Het staat fraai, maar doordat de banden lager worden, verdwijnt er ook een deel van het comfort van een auto als deze op conventionele schokdempers staat. De grote wielen en lage banden zorgen er meteen ook voor dat Proceed wat aan de stugge kant is.
Terugkoppeling
Veel terugkoppeling van wat er onder je gebeurt krijg je echter niet, de Kia voelt wat lichtvoetig aan. Dit hoeft echter niet negatief te zijn. Ondanks de stugheid, is de wegligging van de auto prima in orde. Hoewel de besturing licht aanvoelt, kunnen bochten lekker stevig genomen worden zonder dat je het gevoel krijgt dat er grip ontbreekt. De Kia Proceed gaat als een streep over de weg en is een fijne auto om mee te rijden.
Ook de aandrijflijn van de auto is prima in orde. De 1.4-liter viercilinder met 140 pk levert ruim voldoende vermogen en trekkracht om de 1.300 kilo wegende Kia lekker rap van z’n plek te krijgen. De 7-traps automatische versnellingsbak met dubbele koppeling maakt de Proceed in de normale rijmodus een heerlijk soepel rijdende auto. In de sportstand is de Kia wat zenuwachtiger, maar nog steeds fijn om heerlijk sportief te rijden.
Conclusie
Kia doet het met een marktaandeel van bijna zes procent al een aantal jaren zeer goed op de Nederlandse automarkt. Autokopers lijken het Koreaanse merk definitief in de armen gesloten te hebben en dat is niet zo gek. Je krijgt voor je geld relatief veel waar en bovendien zeven jaar garantie waardoor de restwaarde ook nog eens hoog blijft.
Al met al is de Kia Proceed over de gehele lijn een prima auto. Opteer je voor grotere lichtmetalen wielen, hou dan rekening met een stugge auto. Dankzij de binnenruimte is de Proceed een prima gezinsauto, waarmee je moeiteloos en relaxt flinke afstanden af kunt leggen. Kortom: met het mooie moderne design van de Proceed zit je komende jaren voorlopig nog wel even ‘gebakken’ in deze auto die voorlopig weer even mee kan!
Kia Proceed 1.4 T-GDI GT-Plusline
Motor: 1.353 cc viercilinder turbo benzinemotor
Vermogen: 140 pk
Koppel: 242 tussen 1.500 – 3.200 tpm
Transmissie: 7v., automatisch met dubbele koppeling
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 205 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 9,4 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.305 kilogram
Opgegeven gemiddeld verbruik: 1:16,5
CO2-uitstoot: 127 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 30.995,-
Prijs testauto: 36.995,- (1.4 T-GDi DCT7 GT-PlusLine)