Samenvatting
Kia heeft in ieder populair segment wel een model en staat mede daardoor in Nederland stevig op de tweede plaats van meest verkochte personenauto’s in 2021. De grote Kia Sorento SUV komt echter niet voor in de toplijstjes, iets wat wij na een weekje rijden met deze auto best vreemd vinden.
Prijs en kwaliteit zijn zonder twijfel twee belangrijke redenen voor de verkoopsuccessen van Kia. Al sinds jaar en dag biedt de Koreaanse autofabrikant zeven jaar garantie, en dat moet je wel waar kunnen maken. Kia doet dat nu al meer dan een decennium lang en dat gaat consumenten opvallen. Bij de kleinere modellen als de Picanto, Rio en recentere Niro en Stonic althans, maar het tij lijkt zich nu echter ook in positieve zin te keren voor Kia’s grote Sorento.
Groots en robuust
De Koreaanse mastodont is namelijk het rijdende bewijs dat een moderne, grote, comfortabele, luxe SUV niet per se een kostbaar Duits premiummerk hoeft te zijn. Sterker nog, onder leiding van de Duitse hoofd designer Peter Schreyer is Kia hard op weg om dezelfde premium status te halen. Nu is het alleen nog maar een kwestie van volhouden en het premium imago oppoetsen.
Je hoeft je met de Sorento werkelijk nergens meer voor te schamen. Dankzij allerlei design-details ziet de auto er vanuit alle kanten stoer uit. Alles op, aan en in de auto oogt groots en robuust en geeft de indruk dat je er op ieder moment de wildernis mee in kunt rijden voor een onvergetelijke avontuurlijke trip.
Premium gevoel
Ook van binnen is de Kia Sorento prachtig vormgegeven, al moet je wel van de glimmende panelen op het dashboard en in de middenconsole houden. Dit zien we echter niet alleen in de Kia, maar ook in andere merken zoals Renault, maar ook Mercedes-Benz terug. Blijkbaar is het een trend-dingetje en kun je er als autofabrikant niet omheen. Het interieur van de Sorento is er verder op ingericht om de inzittenden het zo comfortabel en ruim mogelijk te maken.
Om door consumenten gewaardeerd te worden, moeten auto’s met een prijskaartje vanaf een halve ton niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua rijden een premium gevoel geven. En ook hier is Kia goed in geslaagd. De nauwelijks hoorbare 1.6 T-GDi benzinemotor, automatische transmissie en elektromotor werken heel fijn en vrijwel onmerkbaar met elkaar samen, waardoor de Sorento ondanks zijn afmetingen zeer soepel aanvoelt.
Elektrisch rijden
Volledig elektrisch rijden is volgens Kia mogelijk tot 57 kilometer, maar mede door koude winterse omstandigheden tijdens onze test kwamen wij hier niet aan en bleven steken op ongeveer 48 kilometer. Er blijft echter voldoende actieradius over om de boodschappen en de in Nederland gemiddeld meest voorkomende ritjes te elektrisch te kunnen rijden en dat is, ondanks een gecombineerd vermogen van 265 pk toch lekker bij een brandstofprijs van meer dan twee euro de liter.
Mocht je toch de accu leeg rijden, dan is de benzinemotor met een een brandstofverbruik van 6,4 liter per 100 kilometer prima te doen voor een auto van dit formaat. Eveneens prima zijn het comfort, wegligging en grip van de Sorento. Dankzij de continu actieve vierwielaandrijving heeft de 2.000 kilo wegende SUV altijd grip op ruwe, losse en gladde oppervlakken en is de stabiliteit in bochten optimaal. Met de nieuwe Terrain Mode Select-functie kun je ook eenvoudig overschakelen van Drive naar de Terrain-modus. Je kunt met de Sorento dus alle kanten op.
Nobody is perfect
Hoewel we lovend zijn over de Kia Sorento is, nobody is immers perfect, niet alles rozegeur en maneschijn. Zo kan de Lane Keeping Assistent nog wel wat finetuning gebruiken en wat stabieler en rechter tussen de lijntjes te kleuren. Ook het BOSE premium geluidssysteem met 12 speakers kan nog wat aandacht gebruiken. Op normaal niveau is het geluid prima, maar als je het volume wat hoger zet zijn er her en der wat geluidsvervormingen te horen.
De Kia Sorento is met een prijs vanaf iets minder dan 50 duizend euro opgekropen naar het Duitse premium SUV-segment. Onze testauto zat vol met alle bekende veiligheids- en comfortsystemen, maar bleef desondanks onder de magische grens van 60 duizend euro. Een boel geld voor een auto, maar daar krijg je met de Kia Sorento ook wel heel veel voor terug.
Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine
Motor: 1.598 cc viercilinder in lijn benzinemotor
Vermogen (gecombineerd): 265 pk
Koppel (gecombineerd): 350 Nm
Transmissie: automatisch
Topsnelheid: 193 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 8,7 seconden
Trekgewicht geremd: 1.500 kg
Gewicht voor wegenbelasting: 1.957 kilogram
Prijs vanaf: 50.595,- euro
Prijs testauto: 58.520,- euro