Kan een hybride auto sexy zijn, je uitdagen tot echt autorijden en een autominnend hart sneller doen kloppen? Als het aan Lexus ligt is daar maar één antwoord op: een volmondig JA! Hun LC, de bloedmooie GT coupé, die wij eerder reden met een 5.0-liter V8 met 477 pk, wordt ook geleverd met een efficiënte hybride aandrijving, de LC 500h. Is dat vloeken in de kerk? Of kan deze auto ons toch verleiden? We zochten het uit in een verrassende test.
Van nu
Aan het uiterlijk zal het in ieder geval niet liggen. Wat ons betreft is de LC een van de allermooiste auto’s van de afgelopen jaren. Scherpe lijnen, ideale verhoudingen en een bijzonder soort ingetogen en unieke schoonheid maken het een genot om de auto te zien staan en helemaal te zien rijden.
Het is Lexus nog steeds aan te prijzen dat zij hun conceptauto een op een op de weg hebben gebracht zonder het waanzinnige ontwerp af te zwakken, zoals we zo vaak zien. Dit heeft wel als resultaat dat een liefde-haat auto is; of je vindt ‘m bloedmooi of helemaal niets.
Pure schoonheid
Wat wel van een universele schoonheid is, is het interieur. Maar weinig, heel weinig auto’s kunnen tippen aan het interieur van de LC. Een adembenemend mooi ontwerp, extreem luxe, uitgevoerd in louter topmaterialen met een afwerking zoals alleen Lexus dat kan.
En niet alleen op het zicht, ook de indeling en het gevoel klopt aan alle kanten. Ieder knopje, elk hendeltje werkt feilloos met exact de juiste weerstand. Wij konden al enorm genieten van hoe de deksel van de bekerhouder open en dicht gaat. Dat klinkt vreemd, en dat zijn wij natuurlijk ook, maar ben je ooit in de gelukkige situatie in een LC te zitten, probeer het maar.
Even snel?
Het is duidelijk dat de LC een auto van een bijzonder hoog niveau is. Maar de grote vraag is of de hybride aandrijving daar wel bij past. De versie met de V8, waar wij eerder met groot plezier in reden, biedt namelijk een enorme hoeveelheid puur autorijden, zowel qua rijeigenschappen als qua motorgeluid.
Op dit laatste scoort de 3,5-liter V6 vele malen minder. Bij sportief rijden produceert hij een fijn geluid, maar komt niet in de buurt van de grommende, blaffende V8. Qua pure snelheid ontlopen de beide aandrijflijnen elkaar echter nauwelijks: de 477 pk V8 doet er 4,4 seconden over om de 100 km/h te halen, de 359 pk (gecombineerd) hybride 4,7 seconden. De V8 heeft een top van 270, de hybride een (begrensde) top van 250 km/h.
Dit heeft alles te maken met het directe koppel van de elektromotoren in de hybride versie. In de sportstand ondersteunen ze de V6 met een altijd klaarstaande kracht, waardoor de hybride in tussenacceleraties zelfs sneller voelt dan de V8.
10 complexe versnellingen uitgelegd
Normaal gesproken levert Lexus zijn hybride auto’s met een speciaal ontwikkelde elektronisch geregelde Continu Variabele Transmissie, die de aandrijving van de verbrandings- en elektromotor zo efficiënt mogelijk verdeeld. Ideaal om zo zuinig mogelijk om te springen met brandstof, maar tegelijk een goede rijkwaliteit te bieden. Maar de LC is een auto die gefocust is op sportiviteit. En dus ontwikkelden de Japanners een zeer complex versnellingsbak, die zij het “Multi Stage Hybrid System” noemen.
Wat houdt dit nu in? De E-CVT is gekoppeld aan een extra versnellingsbak met vier fysieke versnellingen. Drie hiervan worden gecombineerd met drie versnellingen die de CVT simuleert, waarbij er (drie maal drie) negen verschillende versnellingen ontstaan. Het laatste tandwiel zorgt voor de tiende versnelling, die een pure overdrive is.
Het is een technisch hoogstandje die efficiëntie combineert met een sportieve rijervaring. Want de auto rijdt, voelt en bouwt motorkracht op als een echte sportauto. Daarbij zorgt het systeem voor razendsnelle schakelacties, die de meest sportieve auto’s evenaart. Maar echt gaaf wordt het als je ineens een serie versnellingen terug wilt schakelen, zeg van de achtste naar de derde. In plaats van alle versnellingen langs te gaan, kan deze unieke versnellingsbak ineens vijf versnellingen terug schakelen.
Sportief?
Dat Lexus bijzonder veel aandacht besteed heeft om ervoor te zorgen dat de LC 500h aanvoelt als een sportauto mag duidelijk zijn. Voldoende pure snelheid, zowel in top als acceleratie en een waanzinnige versnellingsbak. Maar is de auto ook echt sportief?
De LC is niet bedoeld als hardcore sportauto. In tegenstelling tot zijn illustere voorganger de LF-A, is dit een echte Gran Turismo, gemaakt om in alle comfort op hoge snelheid grote afstanden af te leggen. En dat doet hij goed, heel erg goed. Iedere keer als je in de auto stapt, is je bestemming te dichtbij, je wilt blijven rijden. Je zit perfect in een prachtige omgeving, uitkijkend over een beeldschone motorkap, luisterend naar een van de beste geluidssystemen (Mark en Levinson) die leverbaar zijn.
Al die luxe komt met gewicht, want in combinatie met altijd zware accu’s, weegt de LC 500h bijna 2.000 kilo. En hoewel hij een goede gewichtsverdeling heeft en in de sportstand bijzonder veel grip biedt, is het duidelijk niet een auto voor het circuit.
Conclusie
Wij gingen met de Lexus LC 500h op pad om te kijken of een hybride auto de echte petrol head kan verleiden. En dat kan hij! Een waanzinnig uiterlijk en een adembenemend mooi interieur met zoveel luxe zouden voor veel mensen al meer dan voldoende zijn. Maar ook in het rijden weet deze koningshybride onze harten sneller doen kloppen. Snel, comfortabel en toch in staat met extreem hoge snelheden bochten te nemen en met een versnellingsbak die alle verwachtingen overtreft, het is een genot om in te rijden. Een superstrakke sportauto is het niet, maar dat is de V8-uitvoering ook niet, het zijn beide overduidelijk Gran Turismo’s. Eerlijkheid gebiedt ons natuurlijk wel te zeggen dat de V8 veel mooier klinkt en net dat beetje extra beleving biedt, maar hadden we al gemeld dat de hybride 50.000,- euro goedkoper is door een lagere uitstoot?
Lexus LC 500h
Motor: 3.456 cc zescilinder benzine icm elektromotor
Vermogen: 359 pk (gecombineerd)
Transmissie: 10-traps Multi Stage Hybrid
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 4,7 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.960 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 13
CO2-uitstoot: 145 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 120.345,- euro
Prijs testauto: 131.240,- euro