Lexus is er alles aan gelegen de beste auto’s te maken in de segmenten waarin ze zich bevinden. Het merk noemt zijn luxueuze LS 500h AWD President Line ‘de ultieme limousine’. Of dat ook echt zo is, heb ik getracht te ontdekken door een week met de auto te rijden. Aan de naam zal het in ieder geval niet liggen.
De ultieme limousine maken is geen eenvoudige opgave. Zeker niet als je belangrijkste concurrenten Duits zijn. Mercedes-Benz timmert al decennia lang aan de weg met de S-Klasse en BMW heeft de 7-serie. Beide merken sparen kosten noch moeite om voorop te (blijven) lopen met de nieuwste technologieën om maximale veiligheid en comfort standaards te bereiken.
Investering
Wie een auto van 170 duizend euro kan kopen, hoeft waarschijnlijk niet ieder dubbeltje om te draaien. Degene die dit soort auto’s koopt, rijdt veel kilometers en verwacht betrouwbaarheid, veiligheid en comfort. De auto is een investering en die moet zich terugverdienen door er ontspannen in te kunnen rijden, gereden te worden, te werken en soms zelfs te slapen.
Hoewel de huidige generatie LS ‘alweer’ uit 2017 stamt, zijn de prestatieverschillen met nieuwere auto’s in deze prijsklasse minimaal. Vier jaar lijkt – zeker in het tempo waarin technologie in de auto-industrie op dit moment evolueert – echter een eeuwigheid. En dat uit zich in verschillen, minieme, maar wel degelijk aanwezige verschillen.
Niet qua ontwerp, want de LS500h was, is en blijft een design technisch hoogstandje van de bovenste plank. Een chef d’oeuvre waar veel designers nog een puntje aan kunnen zuigen of moeten durven te zuigen. Of je een auto mooi vindt of niet blijft iets persoonlijks en is per auto voor iedereen anders. Op de Lexus kregen we, ook van fervente Duitse fans louter positieve reacties.
Zijn coupé-achtige profiel geeft de LS een dynamische uitstraling. De uitgesproken grille, koplampen en voorbumper maken de auto vooral futuristisch en houden ‘m – ook vier jaar na zijn introductie – nog altijd modern.
Resort
Deze dynamische en futuristische kenmerken zien we ook terug in het eveneens verre van standaard interieur. Niet alleen de bestuurder en bijrijder, maar vooral passagiers achter worden met onder andere hun eigen klimaatregeling, multimediasysteem inclusief beeldschermen verwend als gasten in een luxueus resort. Eigenlijk ontbreken alleen de palmbomen en de bar in het zwembad nog.
Waar in de auto je ook zit, de LS 500h verwent zijn gasten tot in de puntjes en laat ze niets te wensen over. Werkelijk alles wat je nodig hebt is aanwezig: massage, verwarming, koeling, stoelen die in alle standen versteld en ingesteld kunnen worden… het ontbreekt je aan niets. Lexus doet er met de LS President alles aan om het je zo comfortabel mogelijk te maken.
Echter, waar de Lexus zijn tijd qua design, techniek en betrouwbaarheid ver vooruit is, begint hij wat betreft het instrumentenpaneel, infotainment en comfortbediening door zijn leeftijd wat achter te lopen op zijn concurrentie. Niet dat de systemen oubollig zijn, maar vooral Mercedes loopt met zijn MBUX-systeem momenteel mijlenver voor op Lexus. Het kan echter niet anders dan dat er bij een modelupdate flinke inhaalslagen gemaakt worden.
Subliem
Zoals je van een auto met een prijs vanaf 141 duizend euro mag verwachten, rijdt de Lexus LS 500h AWD subliem. Via een Multi Stage Hybrid System stuwen een elektromotor en benzinemotor met samen 359 paardenkrachten de 2.300 kilo wegende verlengde LS in 5,5 seconden naar de 100 kilometer per uur. Fijn is hierbij dat de 3,5-liter V6 nog lekker hoorbaar is. Rijd je rustiger, dan is het muisstil in de auto. En dankzij de elektromotor is ook het mogelijke brandstofverbruik van 8,9 liter per 100 kilometer alleszins redelijk.
Hoewel de achterwielen niet meesturen, doet het onderstel van de LS nauwelijks onder voor die van de S-Klasse. Op de draaicirkel na dan, want die is bij laatstgenoemde aanmerkelijk kleiner. De meebewegende achterwielen maken de Mercedes ook aanmerkelijk wendbaarder wat voornamelijk voordeel geeft in smalle straatjes en tijdens het in- en uitparkeren.
Al met al is de Lexus LS 500h AWD, zoals ik al verwacht had, een ideale auto voor veel zeer lange autoritten. Waar in de auto je ook zit, je zit overal goed met veel ruimte en comfort. Voor 170 duizend euro heb je veel, heel veel auto, maar voor dat geld kun je ook bij de buren gaan shoppen. Of het gras daar groener is? Laat het ons weten in de comments hieronder.
Lexus LS 500h AWD President Line
Aandrijving: 3.456 cc V6
Vermogen (gecombineerd): 359 pk
Koppel: 350 Nm
Transmissie: 9-traps Multi Stage Hybrid System
Aandrijving: All Wheel Drive
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 5,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.355 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 8,9 L/100km
Energielabel: D
Prijs vanaf: 141.695,- euro
Prijs testauto: 171.695,- euro