Lexus, fabrikant van premium auto’s, wil ook jonge autorijders aanspreken en heeft daarom de UX 250h ontwikkeld. Vanzelfsprekend wil ik alles van deze auto weten en heb ik de auto opgehaald voor een uitgebreide test.

Het eerste dat ik kan zeggen is dat de (U)rban e(X)plorer er op plaatjes in de brochure en op internet er compleet anders uitziet dan in werkelijkheid. Omdat mijn mening over het uiterlijk van een auto persoonlijk en voor een rijtest volledig irrelevant is, heb ik mijn oren bij vrienden, familie en kennissen te luisteren gelegd. En die zijn voor het overgrote deel unaniem; ‘wat een mooie auto!’ is de meest gehoorde kreet. Waarbij de prachtige diepgroene metallic lak volgens velen een flinke duit in de zak heeft gedaan.

Test Lexus UX 250h Driving-Dutchman

Stabilizing bladelights

Echter… waar auto’s de laatste jaren toch weer een eigen gezicht krijgen, lijkt het alsof Lexus nu een beetje bij de buren gekeken heeft. Want waar herken ik die grove kunststof wielkastbeschermers toch van? Is het van de Subaru XV, Hyundai Kona of is het misschien toch de Jeep Compass? Wie het weet mag het zeggen. In ieder geval lijken de plastic lijsten een trend te zijn die zijn weerga niet kent en die we in de toekomst waarschijnlijk nog veel vaker tegen zullen komen.

Als ik de voorkant van de auto bekijk is mijn oordeel compleet anders. De enorme spindle grille met driedimensionale lamellen en fraaie hooggeplaatste LED-koplampen maken van de UX 250h een onmiskenbaar échte Lexus. De kont met zijn radicaal vormgegeven achterlichten doet mij anderzijds weer denken aan de Toyota C-HR. Maar hé, dat is familie van elkaar dus dat mag. Lexus onderscheidt de UX wel heel duidelijk van zijn Toyota broeder door de UX – ga er even voor zitten – 120 aero stabilizing bladelights LED’s tussen de achterlichten te geven.

Test Lexus UX 250h Driving-Dutchman

De uiterlijke overeenkomsten van de UX met andere automobielen verdwijnen echter als sneeuw voor de zon zodra je een deur open doet. Het oogstrelende interieur zuigt je naar binnen. Op de twee ‘oortjes’ aan beide kanten van het instrumentenpaneel waarmee je de rij-instellingen bedient, ziet het geheel er fraai, zeg maar gerust zeer fraai uit. Termen als Washi, Takumi Craftmanship en Omotenashi zeggen waarschijnlijk niemand iets. Maar de Japanse begrippen maken de UX 250h zondermeer premium, zoals het Lexus betaamt. En in welk merk vind je nog meer een in drie standen verwarmbaar stuur en binnenverlichting waar je alleen maar naar hoeft te wijzen om het te activeren?

Zijn compactheid en kleine beperkingen ben je snel vergeten als je achter het stuur plaatsneemt en je met de auto gaat rijden, maar daarover later meer. Hoewel het een Lexus is, is het voor de achterpassagiers behelpen. En dat brengt mij bij de vraag voor wie de UX nou eigenlijk bedoelt is.

Test Lexus UX 250h Driving-Dutchman

Niet schamen

Ondanks de beperkte ruimte achterin blijft er een hele grote doelgroep over. Bijvoorbeeld ambitieuze jongeren die net hun studie afgerond en een goed betaalde baan gevonden hebben. Of de moeder met kleine kinderen waarvan vader al jaren Lexus rijdt en stellen zonder kinderen. En wat te denken van de vader die met pensioen gaat en zijn RX 450h of NX 300h weer bij de leasemaatschappij moet inleveren.

Zo lang je niemand meeneemt die langer is dan 1 meter 40 is er weinig aan de hand. Of je moet als bestuurder of op de passagiersstoel wat ruimte in willen leveren en je – overigens heerlijk zittende – stoel in de voorste stand zetten. Dan is het voor de achter-zitters prima te doen. Kofferruimte is er ook, een kinderwagen en twee flinke koffers kun je er makkelijk in kwijt. Kwestie van het tot 20 bij 20 centimeter plat opvouwbare bagage-afdekscherm eruit en klaar ben je.

Test Lexus UX 250h Driving-Dutchman

De belangrijkste vraag is natuurlijk hoe de Lexus rijdt. Wel, op basis van alle compacte crossovers waar ik tot nu toe mee gereden heb, spant de UX 250h de kroon. Niet dat al die andere auto’s niet goed rijden, maar simpelweg omdat de Lexus gewoon echt heel goed is. Het onderstel en de demping zijn zo perfect in balans dat je na de eerste meters al direct vergeten bent dat je in een relatief kleine auto zit. Lexus bokst dit vooral voor elkaar door het zwaartepunt van de auto heel laag te houden en de carrosserie heel stijf te maken. Wat voelt deze compacte auto groot, en wat stuurt hij goed!

De aandrijflijn is zoals we inmiddels van de meeste Lexussen gewend zijn hybride, ofwel deels elektrisch aangedreven en deels aangedreven door een benzinemotor. De UX 250h wordt aangedreven door alweer de vierde generatie die wederom efficiënter, zuiniger, schoner, soepeler én sterker geworden is. Bij het verkeerslicht hoef je je met een acceleratie van 8,5 seconden naar 100 kilometer per uur al lang niet meer te schamen. En met 95 gram CO2 per 100 kilometer kun je zorgeloos overal met de Lexus voor komen rijden.

Test Lexus UX 250h Driving-Dutchman

Lexus UX 250h 2019

Lexus slaat met de UX 250h een weg in naar een andere, vooral jongere doelgroep. Hoewel een Lexus in zijn segment over het algemeen niet de goedkoopste is, krijg je daar veel voor terug zoals kwaliteit, betrouwbaarheid, vijf jaar garantie, gemiddelde onderhoudskosten en een gegarandeerd gemiddeld relatief hoge restwaarde. Dankzij de hybride-aandrijving is de actieradius van de UX 250h een forse 800 kilometer.

Aan al dit lekkers hangt natuurlijk een prijskaartje. De UX 250h is er vanaf 43 duizend euro en dat is best veel geld. De Executive Line waar ik mee reed kost zelfs bijna 56 duizend euro, maar dat is dan wel inclusief een hele rits dikke opties zoals lederen bekleding, schuifdak, verwarmd stuur en een groot aantal andere luxe zaken. Na mijn test met deze auto kan ik naar echter wel oordelen dat de Lexus UX 250h in ieder geval de meest premium crossover is waar ik tot nu toe mee gereden heb.

Aandrijfsysteem: Hybride
Brandstof: Benzine
Motor: 1.987 cc viercilinder
Gecombineerd vermogen: 152 pk
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 177 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.515 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 4,3 liter/100km (NEDC2.0)
CO2-uitstoot: 97 g/km (NEDC2.0)
Energielabel: A
Prijs vanaf: 44.495,- euro All-in rijklaar
Prijs testauto: 56.995,- euro All-in rijklaar

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: