Maserati’s zijn op en top Italiaanse auto’s, waar stijl, klasse en sportiviteit hand in hand gaan. Maar blijft deze prachtige combinatie overeind als je het toepast op een SUV? Wij zochten uit of het de Italianen gelukt is door middel van een uitgebreide rijtest met de 2019 Maserati Levante S Q4 GranSport.
Test Maserati Levante S GranSportDe looks

De meest indrukwekkende kant van de Levante is zonder twijfel de voorzijde. Een enorme gapende muil met in het midden de obligatoire drietand dwingen respect af. Het is jammer dat het voornamelijk plastic is in plaats van metaal, maar geef hier niet de Italianen, maar de wetgeving de schuld van.

Strakke koplampen met nog strakkere dagrijverlichting kijken je uitdagend aan, terwijl je je afvraagt of de voorkant nu juist agressief of stijlvol sportief is. De zijkant is erg fraai en verbindt de strakke voorkant met de zo typische vrouwelijke voluptueuze Maserati heupen, die overlopen in de ronde achterzijde.

Hoewel de proporties van de Levante enigszins uitgerekt zijn, is het duidelijk een Maserati. Het is zeker niet de mooiste ooit gemaakt, daarvoor zijn de proporties van een SUV te log, maar voor een dergelijk type auto is het een fraaie verschijning.
Test Maserati Levante S GranSportGranSport

De Maserati Levante is onder andere verkrijgbaar in een GranLusso of een GranSport uitvoering. De eerste focust zich voornamelijk op luxe, de tweede meer op sportiviteit. Het gaat dan voornamelijk op accenten aan het uiterlijk en interieur van de auto.

Wij gingen op pad met de sportieve GranSport, onder andere te herkennen aan de velgen en gekleurde remklauwen, en natuurlijk het geschreven plaatje op de flanken.
Prestaties

En sportief is de Levante S zeker. Onder de enorme motorkap gaat een door Ferrari ontwikkelde 3.0-V6 schuil die door middel van twee turbo’s een vermogen van 430 pk en 580 Nm levert. Via een zeer fijne, snel schakelende automatische versnellingsbak met 8 verzetten wordt deze kracht overgebracht op alle vier de wielen.

Door een hoge mate van grip op alle vier de wielen, schiet de Levante S in slechts 5,2 seconden naar de 100 km/u en houdt pas op bij 264 km/u. Dat zijn serieuze cijfers voor een SUV.
Test Maserati Levante S GranSportBochten

Ondanks dat de auto meer dan 2.100 kilo weegt, schuwt hij bochten niet, zeker niet als je de auto in de sportstand zet. Hiermee wordt onder andere de gasrespons feller, worden de vering en demping strakker en gaan er kleppen in de uitlaten open voor een heerlijk geluid.

Samen met de slimme vierwielaandrijving, waarbij de kracht voornamelijk naar de achterwielen gaat totdat je meer aan de voorkant nodig hebt, stuurt hij strak in en houd lange tijd heel veel grip. Leuk aan de meest sportieve rijmodus is ook dat de achterkant even speels wordt bij teveel gas in de bocht.

Grote reizen

Het gaat echter te ver om de Levante een echte sport-SUV te noemen, zoals zijn Italiaanse neefje de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Nee, deze ‘Maser’ is gemaakt om zijn passagiers in alle comfort snel grote afstanden te laten afleggen. En dat kan hij goed, heel goed.

Door een enorm goede geluidsdemping, erg mooi en kalm vormgegeven interieur, heerlijke stoelen en een motorblok dat te allen tijde meer dan voldoende power levert, rijd je in no-time van Nederland naar Italië voor een mooie maaltijd op een zonnig terras. Wie wil dat nou niet?
Test Maserati Levante S GranSportMultimedia en hulpsystemen

Voor 2019 kreeg de Levante, net als de Ghibli, een update voor het infotainment systeem. Het werkt nu een stuk sneller en biedt alles wat je nodig kunt hebben. En als je dan ook, zoals in onze testauto, het Harman Kardon systeem met 14 speakers aanvinkt, heb je ook auditief weinig te klagen.

Uiteraard is de auto ook voorzien van alle moderne hulpsystemen, zoals Lane Departure Control, dode hoek sensor, Adaptive Cruise Control, automatische noodremstop en verkeersbordherkenning.
Test Maserati Levante S GranSport

Conclusie

Wat ons betreft is de Levante S Q4 GranSport een echte Maserati. Hoewel erg groot, blijven de elegante lijnen herkenbaar, die een agressief mannelijk front verbinden met een ronde en vrouwelijke achterkant. En net als zijn andere broers en zussen is de Levante een echte Granturismo, die snelheid en sportiviteit combineert met een zeer hoge mate van luxe en comfort. Dat dit geheel niet goedkoop is, zal de lezer niet verbazen. De basisprijs voor een Maserati Levante S Q4 GranSport is 168.200,- euro. Onze praktisch full options testauto kost 199.240,- euro. Veel geld maar ook heel veel auto.


Maserati Levante S Q4 GranSport

Motor: 2.979 cc V6 Twinturbo
Vermogen: 430 pk bij 5.750 tpm
Koppel: 580 Nm bij 4.500 tpm
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: vierwiel
Topsnelheid: 264 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.109 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 10,9 l/100 km
CO2-uitstoot: 253 g/km
Energielabel: G
Prijs vanaf: 168.200,- euro
Prijs testauto: 199.420,- euro

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: