Mazda miste een auto tussen de compacte CX-3 en ruime CX-5 en beantwoord deze behoefte met de CX-30. Wij reden met de nieuwkomer tijdens de persintroductie in Spanje en namen tegelijkertijd een kijkje in de ‘keuken’ van de nieuwe innovatieve benzinemotor waarin de verbranding, net als in een dieselmotor, ontstaat door hoge compressie.

Test met de Mazda CX-30 Skyactiv-X Driving-Dutchman

Foto’s: Jeffrey van der Vaart / Rob Blom

Eerst maar eens naar de compleet nieuwe auto in het Mazda gamma. De CX-30 is een compacte SUV in het populaire, maar tegelijkertijd overvolle C-segment. Als autofabrikant moet je in dit segment een model hebben, anders mis je een deel van de inkomsten uit de vijver waarin een groot percentage automobilisten vist.

Less is More

Mazda heeft dit dus gedaan en een compacte C-segment met de binnenruimte van een D-segment SUV gemaakt. De CX-30 is in onze ogen een prachtige auto die gebaseerd is op de Mazda ‘KODO- Soul of motion’ design-filosofie. De essentie van deze filosofie is ‘less is more’ ofwel hoe simpeler, hoe beter. Het resultaat is een moderne en strakke carrosserie zonder toeters en bellen die er design-technisch toch zeer fraai uitziet.

Test met de Mazda CX-30 Skyactiv-X Driving-Dutchman

En ook in de auto hebben de ontwerpers meer met minder gedaan. Het interieur is minimalistisch, wat veel rust uitstraalt, maar toch alles omvat wat je nodig hebt. Opvallend is de hoeveelheid ruimte voor lijf en benen die hiermee voor zowel de bestuurder als passagiers ontstaan is. Je zit in de CX-30 dan ook net zo ruim als in de grotere CX-5 en ruimer dan in de meeste andere C-segment SUV’s.

Het interieur is zoals het Mazda betaamt van hoge kwaliteit. De gebruikte materialen en nauwkeurige passing en afwerking van de interieurdelen zetten de CX-30 prompt naast de veel duurdere Lexus UX 250h. Hierbij moeten we wel de kanttekening maken dat er tijdens het rijden op slecht wegdek in alle drie de auto’s waar we tijdens de introductie mee reden een lichte resonantie in het dashboard zat. Dat kan geen toeval zijn en tekent wellicht het (prijs)verschil met de perfectionistische Lexus?

Test met de Mazda CX-30 Skyactiv-X Driving-Dutchman

Rijden doet de Mazda in alledaagse Nederlandse verkeersomstandigheden prima. Toch mist de tweeliter viercilinder met 122 pk door het ontbreken van een turbo met name in heuvelachtig gebied kracht en soepelheid bij lage toerentallen. De motor komt pas echt op kracht vanaf 4.000 toeren en dat is even wennen tussen al het turbo-geweld van de competitie.  

Skyactiv-X

Wil je meer kracht en souplesse? Overweeg dan de CX-30 met 116 pk diesel en meer trekkracht of de Skyactiv-X motor met 180 pk die vanaf oktober 2019 beschikbaar is. De diesel heeft zijn maximale trekkracht al bij 2.600 toeren, de Skyactiv heeft zijn maximale trekkracht al bij 3.000 toeren per minuut.

Test met de Mazda CX-30 Skyactiv-X Driving-Dutchman

De Skyactiv-X is een benzinemotor die grotendeels werkt zonder bougies. Dat klinkt ongeloofwaardig, maar toch is het waar. Al zijn er wel vier bougies en evenzoveel bobines gemonteerd. Tijdens de start wordt namelijk de boel op gang gebracht door het ouderwetse vonkje, vergelijkbaar met de diesels van weleer die een gloeikaars nodig hadden om op stoom te komen. Zodra de motor loopt gaan de vonkjes vrijwel uit en vliegt de benzine in de brand door de hoge compressieverhouding van 16,3:1. Resultaat: een soepelere en sterkere motor, minder brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot.

Heel goed is het gesteld met het onderstel en de rij-prestaties van de nieuwe Mazda. De besturing is lekker direct en je voelt goed wat er tijdens rijden met de auto gebeurt. Dit geeft de CX-30 een sportief tintje, zonder dat het comfort in het geding komt. Dankzij de goed zittende stoelen zijn ook lange ritten goed te doen. 

Test met de Mazda CX-30 Skyactiv-X Driving-Dutchman

Opvallend is de klinische stilte in de auto tijdens het rijden. Van windgeruis, onderstel- en andere geluiden is geen sprake. De serene rust zorgt dan ook voor extra comfort in de CX-30 die een van de stilste in zijn klasse is. 

Conclusie Mazda CX-30 Skyactiv-X

De Mazda CX-30 vult het gat op tussen de CX-30 en CX-5 en is een aanvulling op het drukbezette en overvolle C-segment. De look and feel van de CX-30 is premium en kan zich meten met de kwaliteit van bijvoorbeeld Lexus. De basisprijs van de Mazda is echter een stuk lager. Daar bovenop krijg je een zee aan ruimte voor bestuurder en passagiers. Ben je in de markt voor een SUV in het C-segment? Maak dan zeker een proefrit met de Mazda CX-30 en oordeel zelf!

Motor: 1.998 cc viercilinder lijnmotor benzine
Vermogen: 180 pk bij 3.750 tpm
Koppel: 224 Nm bij 3.000 tpm
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 204 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.443 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 4,6 L/100km
CO2-uitstoot: 105 g/km
Energielabel: B
Prijs vanaf: 29.990,- euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

6 reacties

  1. De bougies in de X houden er niet ‘op een gegeven moment’ mee op, maar zijn altijd aan het werk zolang de motor draait. Een relatief arm gasmengsel wordt in de cilinders van de X idd samengedrukt tot het tegen zelfontsteking aanzit, maar met benzine is het moeilijk, itt diesel, om het goede verbrandingsmoment voor zelfontsteking te realiseren. Daarom wordt voor een optimale ontsteking van het gecomprimeerde gasmengsel nog een klein dotje rijk gasmengsel extra ingespoten. Dat dotje wordt dan met een vonk ontstoken en die verbranding zorgt er dan voor dat het gecomprimeerde arme mengsel uiterst effectief verbrandt. Zo haal je de optimale hoeveelheid energie uit de brandstof maar heb je er minder van nodig, maw je rijdt én zuiniger én met meer vermogen.

  2. Rob Blom

    Tot zover mijn simpele uitleg maar enorm bedankt voor je waardevolle toevoeging Peter. Echter Mazda zegt dat de bougies wel degelijk stoppen met vonken. Ik heb nog niet in de motor kunnen kijken. Mvg, Rob

  3. Hoi Rob, Mazda heeft kennelijk nog niet op de eigen site gekeken. 😉

    Daar staat dat de vonk nodig is om de compressie verbranding te controleren, het zit ook niet voor niets in de naam SPCCI: Spark Controlled Compression Ignition.

    Hier ook nog de uitleg van een van de technische bazen bij Mazda: https://youtu.be/FkhrR7fAgsU?t=909

    Grt, Peter.

    • Btw, we kregen vandaag bericht dat onze CX30 met Skyactiv X gisteren bij de dealer is gelost. Hij wordt aankomende week rijklaar gemaakt en dan gaan we een duurtest van hopelijk vele jaren doen. 🙂

Laat een reactie na: