‘We hebben de gezinsauto opnieuw uitgevonden. Dynamischer, comfortabeler en veiliger dan ooit tevoren.’ Met deze oneliners opent Mercedes-Benz de aanval op de concurrentie. Tijd dus voor een test met de nieuwe B-Klasse en wel met de B 200 d!
De gemiddelde leeftijd van B-klasse koper ligt, net als bij de A-Klasse voor 2012, rond de – met alle respect – zestig jaar. En eerlijk gezegd waren wij ook niet heel erg van ‘m gecharmeerd. Dat moet anders dachten de Duitsers en daarom hebben ze de B-Klasse van buiten en binnen flink aangepakt. En het resultaat mag er wat ons betreft wezen!
Gewichtige ingrediënten
De wielbasis is langer, de overhang voor en achter korter en de daklijn is lager geworden. De voorkant met fraai gedetailleerde koplampen oogt agressief en loopt mooi vloeiend over naar de rest van de auto. Aan de achterkant heeft Mercedes de B-Klasse optisch breder gemaakt door een grote dakspoiler die deels aan de zijkanten van de achterruit doorloopt, tweedelige achterlichten en een zeer fraaie diffusor-look onder de achterbumper te plaatsen.
Stuk voor stuk gewichtige ingrediënten waardoor het design van de premium Sports Tourer zeer verfrissend en een stuk dynamischer geworden. In combinatie met 16 tot 19 inch wielen, hebben de designers het ontwerp omgetoverd van saai naar een aantrekkelijke must have. En dat vinden niet wij alleen, maar is ook op te maken aan de vele positieve reacties die we tijdens onze test mochten ontvangen.
Ook aan de binnenkant is de nieuwe B-Klasse flink opgefrist. Hoewel de auto compact is, krijg je als inzittende het gevoel dat je zowel voor- als achterin in een grote middenklasser zit. En dan hou je ook nog aardig wat ruimte voor bagage over ook. Lekker voor gezinnen met kinderwagens! Het Mercedes augmented reality MBUX multimedia systeem dat we al kennen uit de A-Klasse heeft ook in deze auto zijn intrede gemaakt en moderniseert het interieur enorm.
De fraaie turbine-look ventilatieroosters in het dashboard zijn een ware lust voor het oog. Optioneel kun je kiezen voor sfeerverlichting in onder andere het middenconsole, de deuren en de ventilatieroosters die automatisch van kleur kunnen veranderen. Dit lijkt een beetje kermisachtig, maar zorgt wel voor een relaxte gemoedstoestand die geaccentueerd wordt door de limousine-waardige zetels die in alle gewenste standen te verstellen zijn. Voor een paar honderd euro meer verstellen ze zich op lange ritten zelfs continu automatisch waardoor je zelfs tijdens het stilzitten in beweging blijft. En daar hebben wij enorm van genoten.
Rozengeur en maneschijn
Mercedes-Benz heeft een naam hoog te houden als het gaat om rijdynamiek. Daarom is het geperfectioneerde onderstel van de nieuwe B-Klasse een exacte kopie van de recentste A-Klasse. Hoewel de B-Klasse hoger is dan de A-Klasse, merk je dat tijdens het rijden niet. Het onderstel van is namelijk subliem. Al vanaf het moment dat je er mee wegrijdt, voelt het alsof je in een E-Klasse zit. En dat verandert geen moment.
Rijden met de Mercedes B-Klasse is een ware beleving. Het vermogen van de, ook al nieuwe, stille en vooral soepele en sterke tweeliter diesel met zijdezacht en welhaast onvoelbare schakelende achttraps automatische versnellingsbak voelt alsof je je in een warme jacuzzi laat zakken. Zodra je erin zit, voel je je relaxt worden en valt er een warme deken over je heen. Een unicum voor een auto in deze compacte klasse.
Het onderstel is soepel en stuurt strak, maar is nooit soft. Sturen doet de B-Klasse als geen ander in dit segment en je houdt altijd goede feeling met wat er onder je gebeurt. Boven alles voel je je veilig en zeer op je gemak in deze auto. Maar niet alles is rozengeur en maneschijn, de B-Klasse is namelijk best laag en dat hoor je bij vrijwel iedere drempel als de skidplate over het asfalt schuurt. Ietsjes hoger had hij dus wel mogen staan.
Mercedes-Benz B-Klasse 200d 2019
We kunnen na onze test nog uren doorgaan met het ophemelen van de Mercedes-Benz B-Klasse, maar het moet niet op een advertorial gaan lijken. Deze auto is gewoon heel goed, en ook nog eens mooi om naar te kijken geworden. We willen nog wel kwijt dat je de B met vrijwel alle denkbare rijassistentiesystemen en luxe opties kunt bestellen. Rest ons alleen nog te zeggen dat als je voor deze auto in de markt bent, je er zeker een (liefst zo uitgebreide) proefrit mee moet maken!
Motor: 1.950 cc twin turbo viercilinder in lijn, benzine
Vermogen: 150 pk
Koppel: 320 Nm
Transmissie: 8 v., aut. met dubbele koppeling
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 219 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,3 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.435 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 4,3l/100km
CO2-uitstoot: 112 g/km
Energielabel: E
Prijs vanaf: 41.228,- euro
Prijs testauto: 56.147,- euro