Een nieuwe look, motor en versnellingsbak én nog meer comfort. De Mercedes-Benz V-Klasse is vernieuwd en dat hebben we mogen ondervinden middels een test tijdens de internationale persintroductie in Spanje.
Stel, je hebt veel ruimte nodig, wilt hoog zitten én comfortabel rijden, dan kun je voor veel auto’s kiezen. Echter kom je al snel terecht in het premium luxesegment met bijbehorende exorbitante bedragen zoals de BMW X5 of Mercedes GLE. Er zijn echter prima alternatieven, zoals de uber luxe Mercedes-Benz V-Klasse.
Exterieur en interieur
Het design van de V-Klasse is geïnspireerd op de luxe personenwagens van de Duitse fabrikant. De meest in het oog springende vernieuwing is toch wel de voorbumper met fraaie brede luchtinlaten en een grote in drie compartimenten verdeelde grille die de bus een extra sportief dynamische look geven. Dit zeer luxe familielid van de Vito – waarvan specifieke zaken niet onderling uitgewisseld kunnen worden – is verkrijgbaar in de kleuren zilver, grijs, hyacint rood en staalblauw metallic en kan verder gepersonaliseerd worden met 17 tot 19 inch wielen en onder andere een Avantgarde, Exclusive of AMG line pakket.
Binnenin zag de V-Klasse er al lang niet meer uit als een busje. Toch heeft Mercedes de binnenkant nu nóg meer verfraaid. Dankzij het overzichtelijke dashboard en de relaxte zithouding heb je het gevoel alsof je in een luxe SUV zit. Ook voor het interieur heeft Mercedes een groot aantal comfort opties, waaronder bijvoorbeeld instelbare sfeerverlichting, luxe stoelen met massage en airconditioning en een elektrisch panoramisch schuifdak. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken, of het is beschikbaar.
Motor en versnellingsbak
De nieuwe V-Klasse wordt geleverd met een nieuwe viercilinder dieselmotor die ook in onder andere de E-Klasse en S-Klasse gemonteerd wordt. De V-Klasse is leverbaar met 239 pk en 500 Nm, 190 pk en 440 Nm en 163 pk en 380 Nm. De nieuwe diesel is volgens Mercedes een stuk zuiniger en schoner, waardoor in Nederland de BPM ook nog eens een stuk lager uitvalt. Wij reden met de 239 en 190 pk versie die beide meer dan voldoende vermogen leveren om de V heerlijk soepel en krachtig te laten presteren.
Ook nieuw is de 9-traps automatische versnellingsbak, vooralsnog de enige leverbare transmissie in de V-Klasse. In de loop van 2019 zal er ook een handbak beschikbaar komen. De samenwerking tussen de motor en de bak is subliem, schakelmomenten zijn nauwelijks meer voelbaar en de Mercedes is er een extreem soepele auto door geworden.
Deze plooibaarheid wordt versterkt door het mega comfortabele onderstel. Of je nu met de conventionele springveren onderweg bent of je kiest voor de luxueuze luchtvering, de basis-demping grenst al aan perfectie. Ook qua rijden is het net of je met een luxe-wagen onderweg bent en worden zelfs haarspeldbochten met een busje leuk. Dankzij een standaard uitgebreid assortiment aan veiligheids- en rijassistentiesystemen is het een genot om met de V-Klasse onderweg te zijn.
Wat te denken van bijvoorbeeld de actieve remassistent die een mogelijke aanrijding met een auto voor je herkent en je daar op attendeert. De dode-hoek assistent is afkomstig van de vrachtwagens en spreekt voor zich. Maar ook een parkeerassistent, 360 graden camera en zijwind assistentiesysteem dat je tussen de lijnen houdt zijn eerder een must have dan een aardige toevoeging. En indien je nog meer veiligheid zoekt, is er ook nog een vierwielaangedreven versie verkrijgbaar.
Mercedes-Benz V-Klasse 2019
De nieuwe Mercedes-Benz V-Klasse is zonder twijfel de meest luxe en comfortabele bestelwagen en personenvervoerder die er op dit moment op de markt is. Als je er in rijdt voelt het alsof je in een personenwagen zit en je kunt er ook nog zonder problemen de meeste parkeergarages mee in.
De V-Klasse is er in een compacte, lange en extra lange uitvoering. Ben je op zoek naar veel (transport)ruimte, maar wil je daarnaast ook met de familie en caravan op vakantie kunnen? Dan is deze auto dé ultieme oplossing. En eerlijk gezegd ook onze droom.
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.950 cc viercilinder turbo
Vermogen: 163, 190 of 239 pk
Koppel: 380, 440 of 500 Nm
Versnellingsbak: Negentraps automaat
Gewicht: vanaf 2207 kg
Laadvermogen: max 890 kg met GVW 3100 kg.
Laadruimte; max 5,0 m3 volgens de Technische specificatiebladen van de website
Trekvermogen; max 2.500 kg (bij 2500kg AHW-gewicht)
Prijs vanaf (ex BPM/ex BTW); Vanafprijs V 220 met handbak: 38.335