MINI staat bekend om z’n voornamelijk compacte sportieve modellen met pittige benzinemotoren. Sinds 2020 is het iconische Britse merk ook in de markt met een volledig elektrisch model. Wij zochten voor je uit of de MINI Electric zich met zijn elektrische aandrijving nog wel een MINI mag noemen.
Er staat een stoer wagentje op ons te wachten als we de auto ophalen. En hoewel wij vanwege onze gezinssamenstelling verzot zijn op grote ruime snelle wagens, zijn we niet direct afwijzend tegenover deze mini. Ook het oordeel van supercar en Mercedes-Benz adorerende dochter van 13 is allerminst afwijzend. “Leuk wagentje pap, maar wel wat klein.”
Lol maken
Klein is de MINI 3-deur zeker. Laag ook vooral. En toch is er binnenin de auto nog aardig wat ruimte. Oké, je zit voorin wel met je ellebogen tegen elkaar, en achterin moet je niet veel groter dan 170 centimeter zijn om comfortabel te kunnen zitten. Hoofdruimte is er in de hele auto echter genoeg.
Als bestuurder is het goed vertoeven achter het stuur van de MINI Electric. Zodra je instapt, voel je meteen dat je het naar je zin gaat hebben. De stoelen zitten fijn en zijn in alle gewenste standen verstelbaar. Als je het lekkere dikke sportief aanvoelende stuur vastpakt, weet je dat je lol gaat maken.
Het digitale mini instrumentenpaneel achter het stuur beweegt met de stuurverstelling mee omhoog, omlaag en naar voren en naar achteren, maar het zicht erop kan in een bepaalde zitpositie wel geblokkeerd zijn. Kwestie van je stoelpositie aanpassen.
Premium
Om je heen kijkend valt vanzelfsprekend direct de enorme ronde schijf met daarin het multimediascherm waar ook zaken als het klimaat, navigatie en entertainment bedient worden. Mijn dochter vindt het echter maar vreemd. Na uitgelegd te hebben dat dit MINI’s al langer dan papa oud is kenmerkt kon ze erin berusten. Feit is dat informatie prima zichtbaar is.
Ander feit is dat MINI kosten nog moeite heeft gespaard om de Electric premium te maken. Alles in, op en rondom de auto ziet er kwalitatief hoogwaardig uit en voelt ook zo aan. Helaas zorgt het forse panoramadak voor wat windgeruis. In z’n algemeenheid is de de auto een degelijk vervoersmiddel waar je je, ondanks zijn compacte formaat, veilig in voelt.
Stevig onderstel
In die MINI voelt het alsof je in een zwaardere auto rijdt dan dat hij eruit ziet, degelijk en robuust. Met een trekkracht van 270 Nm en een acceleratie vanuit stilstand naar 60 km/h in 3,9 en van nul naar 100 km/h in 7,3 seconden is de elektrische MINI allesbehalve langzaam. De power wordt goed op de voorwielen overgebracht, alleen op een nat wegdek voel je de banden af en toe een beetje zoeken naar de rechte lijn.
Het bochtenwerk is zoals wij van MINI gewend zijn, strak, sportief en veel grip. Dankzij het sportieve onderstel dat aan de stevige kant is, is rijden met de Electric met een hoofdletter F.
De actieradius* was tijdens onze test in februari 2022 met temperaturen tussen 0 en 10 graden Celsius prima, 180 kilometer is in deze periode eenvoudig haalbaar. Onder zomerse omstandigheden kun je hier volgens de fabrikant nog bijna 100 kilometer aan toevoegen. Met niet te veel stroomverbruikers aan en de regeneratiemodus op maximaal moet dit volgens ons inderdaad mogelijk zijn.
* MINI Nederland: Model specifieke lithium-ion-accu biedt een actieradius tot 234 kilometer* (WLTP) – zonder beperkingen aan volume bagageruimte.
MINI Cooper SE electric 3-deurs
De MINI Electric is wat ons betreft zeker nog een échte MINI. Dit betekent ook dat de achterpassagiers niet al te groot moeten zijn en dat je genoegen moet nemen met beperkte kofferruimte. Je boodschappen en een compacte kinderwagen passen er wel in. Praktisch is de dubbele bodem in de bagageruimte, waar je de laadkabel in kunt gooien en er geen last meer van hebt. De MINI Electric is een prima auto voor alledaags gebruik waar je ook nog eens een dikke glimlach van op je gezicht krijgt.
Aandrijving 1 elektromotor, 184 pk en 270 Nm, voorwielaandrijving
Batterij Li-Ion 75 kWh
Verbruik (WLTP) 157 Wh/km
Gewicht in kg (rijklaar) 1.340 kg
0-100 in sec: 7,3
Top in km/h: 150
Vanafprijs in euro 34.990,-
Prijs testauto 43.693,- incl. btw en accessoires