De nieuwe Outlander PHEV is volgens Mitsubishi Motors zuiniger, sterker en stiller geworden. Dat willen we meemaken; tijd dus voor een Driving-Dutchman test.

Sinds zijn introductie in 2013 zijn er in Europa meer dan 125 duizend verkocht. En nog steeds is de Outlander populair. Het is nog altijd de meest verkochte plug-in hybride binnen Europa, zelfs in landen met grote eigen autofabrikanten als Zweden en Duitsland. En door de strengere WLTP verbruikstest werden er zelfs PHEV-concurrenten uit de verkoop gehaald.

Test Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Driving-Dutchman

Waarom zou je een Mitsubishi Outlander PHEV kopen? Nou, de Mitsubishi Outlander is groot en ruim, en omdat de uitstoot van de nieuwe onder de 50 gram blijft, profiteer je in Nederland dit hele jaar nog van 50 procent korting op de wegenbelasting. In 2020 ga je 75 procent van de reguliere belasting betalen. Redenen genoeg dus waarom de Outlander nog steeds op vele verlanglijstjes staat.

Opgekalefaterd

Het design van de nieuwe Outlander is op verschillende punten opgekalefaterd om ‘m weer even mee te kunnen laten gaan. Dat zie je vooral terug in de grille en de koplampen die hem een iets woestere look geven. Tweekleurige spaakwielen laten de toch enigszins gedateerde SUV aan de zijkant iets moderner lijken. Heel veel spannender is het echter niet geworden en Mitsubishi loopt qua design achter op bijvoorbeeld de Toyota RAV4 of Peugeot 5008.

Test Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Driving-Dutchman

Binnenin is de PHEV van Mitsubishi ook opgeknapt. Wat meteen opvalt zijn de voorstoelen waar je nu weer lekker in, in plaats van op zit zoals bij zijn voorganger het geval was. Daardoor is ook de zijdelingse steun een stuk beter geworden en zijn lange ritten nu nog beter uit te houden. Dankzij fraai gestikte stoelen ziet het geheel, redelijk tijdloze design, er toch weer een stukje luxer uit.

In technisch opzicht is er veel meer te vertellen over de PHEV. Het rendement van de generator steeg met 10 procent, de accucapaciteit met 15 procent en de elektromotor achter groeide met maar liefst 10 kW naar 95 pk. Het totale vermogen als de verbrandingsmotor en voorste en achterste elektromotor samenwerken bedraagt nu 225 pk tegenover de 203 pk in zijn voorganger. En dat voel je!

Test Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Driving-Dutchman

Ook heeft de Outlander een nieuwe aandrijflijn. De 2.0-liter viercilinder heeft daarin plaatsgemaakt voor een nieuwe en – volgens Mitsubishi – efficiëntere en speciaal voor hybride toepassingen ontworpen 2.4-liter Atkinson-cyclus benzinemotor. En ondanks zijn grotere cilinderinhoud, is deze toch zuiniger en ook merkbaar stiller geworden.

Bilstein schokdempers

Rijden doet de nieuwe Mitsubishi niet heel veel anders dan de vorige. Ware het niet dat Mitsubishi onder onze ‘S’-edition – zoals Mitsubishi het noemt – vanaf de fabriek sportieve Bilstein schokdempers gemonteerd worden. Sportief zal een Outlander nooit worden, nodig heeft hij deze dempers ook niet want hij reed al ok, maar stug maken ze de SUV wel. Op de snelweg geen probleem, maar als je een hobbelige ondergrond hebt ga je het in negatieve zin zeker merken.  

Test Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Driving-Dutchman

Al met al is de test met de Mitsubishi Outlander PHEV ons goed bevallen. De SUV is over de hele linie een nog fijnere auto geworden. Positief en ook duidelijk voelbaar zijn  de extra pk’s vermogenswinst die heerlijk en schakel-loos dus soepel op de wielen wordt overgebracht. Daarnaast kun je merkbaar langer en sneller elektrisch rijden. Opladen aan een paal hoeft ook minder omdat de motor en remmen de accu verbazend snel opladen. En waar veel SUV’s dankzij hun enorme formaat over het algemeen toch wat minder wendbaar zijn, heeft de Outlander een opvallend korte draaicirkel. Een klein minpuntje is wel de lichte en gevoelige besturing die bij harde wind vrij snel beïnvloedt wordt.

Mitsubishi Outlander PHEV S-Edition

Motor: 2.360 cc viercilinder benzine met 2 elektromotoren
Maximaal gecombineerd vermogen: 225 pk
Aandrijving: voorwielen + achterwielen
Topsnelheid: 170 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.855 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 1,8L/100km (NEDC2.0)
CO2-uitstoot: 40 g/km (NEDC2.0)
Energielabel: A
Prijs vanaf: 35.990,- euro All-in rijklaar
Prijs testauto: 51.990,- euro All-in rijklaar

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: