Een mooi design, interieur, veiligheid, luxe én ruimte zijn belangrijke ingrediënten van een moderne auto. De nieuwe Ford Focus bezit ze allemaal, we reden met de kekke signaalrode ST-Line een test.

Liefhebbers zullen nog even moeten wachten op de sportieve ST of hardcore RS. Maar voor wie dat niet wil of kan, is er de nieuwe ST-line. Gespierde lijnen, agressieve in de Race Red carrosseriekleur meegespoten voor- en achterbumper en zwarte grille en diffuser maken ‘m al lekker dik. Zo dik dat vooral jong, maar ook autogekke veertigers en vijftigers hun ogen niet van ‘m afwenden tot ie uit het zicht verdwenen is. Ja, het mag en kan nog steeds, die lekkere dikke racy hot hatches.

Test nieuwe Ford Focus Driving-Dutchman

Om dit voor elkaar te krijgen heeft Ford de wielbasis van de Focus 53 millimeter langer gemaakt. Hierdoor kunnen de wielen verder uit elkaar geplaatst worden en banden met een grotere diameter gemonteerd worden. Visueel wordt een auto hierdoor een stuk aantrekkelijker.

Zo kan het ook

Ook het interieur van de Focus spreekt boekdelen. Een lekker dik stuur, overzichtelijk strak dashboard en alles is tot in de puntjes verzorgd en fraai afgewerkt. De weinige hard plastic delen die er al zijn, hebben een fraaie carbon-look gekregen waardoor je ook binnenin de auto weet dat je in een sportief model zit. De stoelen zitten prima, maar het zitgedeelte had wat mij betreft iets langer mogen zijn om mijn bovenbenen beter te ondersteunen.

Test nieuwe Ford Focus Driving-Dutchman

Technologisch is de nieuwe Focus de meest vooruitstrevende ooit, met meer rijassistentie-systemen dan in welk ander model. Drie radars, twee camera’s en maar liefst twaalf sensoren zorgen ervoor dat jij veiliger en comfortabeler kunt rijden dan ooit tevoren in een Ford Focus. In dit artikel lees je er alles over

De Focus is verkrijgbaar met één en anderhalve liter driecilinders met 100, 125, 150 en 182 pk. Dieselen doe we nauwelijks meer in Nederland, maar zou in de Focus eventueel kunnen met anderhalve- en twee-liter motoren met 95, 120 en 150 pk. Automatisch schakelen kan ook, Ford heeft daarvoor een volledig nieuwe transmissie met acht versnellingen ontwikkeld.

Het één litertje dat in mijn ST-Line zat was, zoals je begrijpt, geen racemonster, maar ruim voldoende om er lekker mee te kunnen rijden. En zuinig ook, ik haalde toch gemiddeld iets meer dan 16 kilometer uit een liter benzine. De Ecoboost bereikt dat door tot 4.000 toeren van de drie cilinders er eentje uit te schakelen. En daar merk je verder helemaal niets van.

De ST-Line is vijf centimeter lager dan de andere Focussen en als ie dan ook nog eens voorzien is van 18 inch wielen (standaard 17 inch) met platte banden, dan voel en hoor je dat. De ST-Line verhult zijn sportieve aspiraties niet, het resultaat is dat je goed voelt wat de wielen op het wegdek doen en de Focus snaarstrak stuurt.

Fordpass Connect

Als je van sportief rijden houdt, zit je in de ST-Line goed. Anders kun je misschien beter voor de standaard Trend of luxere Titanium en/of Vignale gaan. Positief puntje, rijwind hoor je binnenin de Focus nauwelijks.

Anno 2019 wil iedereen overal en altijd met het internet verbonden zijn. Met Fordpass Connect en de FordPass app maakt Ford, net zoals Opel OnStar, van de Focus een mobiele Wi-Fi hotspot. Tien apparaten in de auto kunnen tegelijk verbinding maken met internet, daarnaast krijg je live verkeersupdates en belt de auto zelf de hulpdiensten als je bij een ongeval betrokken raakt.

Alsof dat nog niet genoeg is kan je met de app ook op afstand je deursloten bedienen, je auto opzoeken als je vergeten bent waar je ‘m geparkeerd hebt, maar ook de voorruiten ontwasemen, de inhoud van de brandstoftank bekijken en de motor, hoe vet handig, als je de automaat hebt van een afstandje kunt starten!

Test nieuwe Ford Focus Driving-Dutchman

Ford is het merk van de handigheidjes. Wat denk je bijvoorbeeld van de EasyFuel brandstofklep? De tank van de Focus heeft namelijk geen dop die je er af moet draaien. Zodra je de brandstofklep opent, kun je tanken. Een ander aardig handigheidje zijn de portierbeschermers. Zodra je een deur opendoet komt er een beschermstripje naar buiten dat zich om de rand van het portier klemt. Nu hoef je je minder zorgen te maken dat je schade oploopt als je passagiers hun deuren opengooien.

Conclusie Ford Focus ST-Line Business

De nieuwe Ford Focus is een fraaie upgrade van zijn voorganger, een technologisch hoogstandje, maar vooral een echte blikvanger. De ST-Line is de sportiefste versie die tot nu toe beschikbaar is. Misschien iets te stug voor de meesten, maar daarvoor zijn de Trend, Titanium en zeer luxe Vignale een prima alternatief. Ford kan er met de nieuwe Focus weer een flinke tijd tegenaan. Het wachten is alleen nog op de ST en RS. Wij zeggen, laat maar komen voor een test!

Motor: 998 cc driecilinder turbo benzine
Vermogen: 125 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 170 Nm bij 1.400 tpm
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 200 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.222 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 1 op 17
CO2-uitstoot: 107 g/km
Energielabel: B
Prijs vanaf: 22.865 euro
Prijs testauto: 31.285 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: